ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TEST: Opel Astra 1,4 Turbo – benzínový balet

11.2.2016 | Testy

Na šéfa segmentu očami žmúri, zuby si brúsi. To je posolstvo nového Oplu Astra. Aké zbrane vytiahla Astra s turbobenzínom?

Nielen reklamou sa nám snaží nemecká automobilka Opel naznačiť, že nová generácia Astry (označovaná K) je lepšia ako všetka konkurencia. Dokonca lepšia ako autá, čo jej vlastne nie sú konkurenciou (nepýtajte sa nás prečo). Marketing bokom, aká je nová Astra? Vrámci zisťovania sme si do parády zobrali červenú s 1,4 litrovým benzínovým turbo štvorvalcom.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Najnovšia generácia je menšia a ľahšia ako predchodca. Napriek tomu vnútorný priestor citeľne narástol a dizajn je aj naživo sviežejší nielen vďaka pútavej farbe. Naše auto zožalo aj pozitívne reakcie zainteresovaného okolia.

Interiér, priestor a výbava

Stručne povedané, interiér skvalitnel a more tlačidiel je preč. Horná časť palubnej dosky a dverí sú príjemne mäkké a aj celkový dojem je dobrý. Volant má príjemný hrubý tvar a ak chcete, môže byť aj vyhrievaný (hoci nie po celom obvode). Ergonómia tlačidiel na ňom však nemusí vyhovovať každému - napríklad prepínanie skladieb tlačidlami „hore a dole". Po pár dňoch sme si však zvykli. Medzi analógovými budíkmi pred vodičom sídli mierne lesklý plne farebný displej s dobrým rozlíšením. Potešili nás aj plnohodnotný ručičkový teplomer a palivomer.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Testovaná výbava Dynamic obsahuje okrem prídavného tlačidla Sport aj športové predné sedadlá s nastaviteľným sklonom sedáku. Za integráciu tejto možnosti do modelu ako Astra musíme Opel pochváliť, pretože ide o obľúbený prvok doteraz známy len z prémiových áut. Ak chcete ešte viac možností prispôsobenia, môžete si objednať predné sedadlá nastaviteľné v ôsmich smeroch.

V strede palubnej dosky sa nachádza dotykový displej infotainment systému. More tlačidiel je minulosťou a aj tie čo zostali sú zvolené precízne. Chýba napríklad priame tlačidlo na navigáciu, pretože ovládanie je rovnaké aj pre verziu bez nej. Displej reagoval na dotyk podľa našich predstáv, bol prehľadný a vizuálne príjemný. Neustále sa však prepínal medzi denným a nočným režimom. Spárovanie s telefónom však bolo bezproblémové a bleskové. Audio reprodukcia je na veľmi dobrej úrovni a systém podporuje aj technológie CarPlay a Mirrorlink.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Namiesto priehradky je priestor pred radiacou pákou zaslepený. Môžete si vybrať medzi plastovou „kapsou" alebo (príplatkovú) „koľajnicou" s konektorom. Telefón si tam viete upevniť pomocou špeciálneho (príplatkového) držiaku na telefón. Vymeniť ho môžete aj za osviežovač vzduchu. Bez použitia telefónneho adaptéru však nájdete najbližší USB konektor v priehradke pod lakťovou opierkou alebo (za príplatok) pod ofukovačmi zadných cestujúcich.

Priestor na zadných sedadlách je v tejto triede mierne nadpriemerný. Približne 180 cm vysoký človek si za seba sadne s rezervou na nohy 8 cm a na hlavu približne 10 cm. Kufor s objemom 370 litrov pôsobí naživo väčší ako na papieri.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Ponuka príplatkovej výbavy obsahuje aj prvky donedávna známe len z prémiových áut. Napríklad vetranie predných sedadiel, vyhrievanie zadných sedadiel či LED matrix svetlá. Tie svietia v noci veľmi dobre, bez „dúhy" na kraji svetelného lúča, a samé dokážu prispôsobiť svetelný lúč tak, aby neoslňovali protiidúce autá. Funguje to tak na 85 %. Dobre sa však svetlá popasovali s hustým dažďom. To sa ale nedá povedať o rozpoznávaní značiek, ktoré v zlom počasí rezignovalo. Teda z pohľadu systému bol zlým počasím nazvaný slnečný deň. Naše autá disponovali aj systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Väčšinou fungovalo korektne, pár krát však identifikovalo čiary nesprávne a pokúsilo sa nás poslať mimo pruhu.

Opel vie, že väčšina zákazníkov je konzervatívna a nie každý vníma všetky technické výdobytky pozitívne. Preto si u väčšiny motorov môžete napríklad vybrať, či chcete štart / stop, alebo nie. A medzi rečou, ak máte autoškolu (alebo chcete niekoho poriadne vyplašiť), viete si priplatiť za druhú sadu pedálov pre spolujazdca priamo od výroby.

Motor, prevodovka a jazda

Pod kapotou červenej Astry sa skrýval 1,4 litrový preplňovaný benzínový motor s výkonom 110 kW / 150 k a krútiacim momentom 245 Nm. Cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku poháňal predné kolesá.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Dnes je preplňovanie štandardom u väčšiny motorov v tejto triede. Preto sa celkom čudujeme, že sa Opel turbom stále chváli nápisom aj na zadnej časti auta (možno sa im cnie za rokmi osemdesiatymi). Pritom len jeden motor v ponuke turbo nemá. Nič to nemení na tom, že sa s týmto motorom jazdí veľmi dobre. K životu sa turbo budí postupne a takmer nepozorovane niekde do 3000 otáčok. Na rozdiel od mnohých malých turbomotorov tento „nekape" ani nad 4000 otáčkami a plynulý ťah končí pri asi 6000 otáčkach. Tam by ste sa mali pohybovať, ak potrebujete všetkých 150 koní. Na stovku vás dopravia za 8,3 sekundy. Je to dobrý potenciál pre chuligánsku jazdu.

Naša športová verzia Dynamic disponuje aj tlačidlom Sport. Tentokrát síce neovplyvňuje tlmiče ale zato zoslabí účinok posilňovača riadenia a reakcia plynu je agresívnejšia. Dokonca tak agresívna, že máte najprv pocit, akoby vám niekto vymenil motor. Pár centimetrov stlačenia sa teraz rovná plynu takmer na podlahe. Reálny pedál na podlahe vás však rýchlo vyvedie z omylu. Možno to znie zvláštne, ale istým detinským spôsobom sa nám to páčilo.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Manuálna prevodovka má dostatočne presné a ľahké radenie s krátkymi dráhami. Rýchlosti si určite nepomýlite, no pri pokuse o extrémne rýchle preradenie vás zbrzdia slabšie synchróny. Sprevodovanie je síce dlhšie ale stále rozumné aj v meste. Pri 50 km/h a zaradenom štvrtom prevodovom stupni sa motor otáča rýchlosťou 1500 otáčok.

Spotreba by vás nemala zruinovať. V meste sa nám darilo jazdiť za 6,0 pri priemernej rýchlosti 33 km/h a bez systému štart / stop. Pri 110 km/h to bolo 5,4 l/100 km a pri 130 km/h 6,6 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba ustálila na 5,1 l/100 km pri priemernej rýchlosti 74 km/h. Aerodynamický hluk bol aj na diaľnici veľmi nízky a hluk spôsobený pneumatikami priemerný. Pozitívom je aj veľmi dobre odhlučnený motor.

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


Testovaná verzia disponovala zadnou nápravou s wattovým priamovodom. Ten má síce pozitívny vplyv na športové jazdné vlastnosti, subjektívne však v porovnaní s verziou bez priamovodu (napríklad Astra s motorom 1,0 Turbo) podvozok stuhol. Izolovanie posádky od cesty bolo priemerné no pri jazde po menej kvalitnej ceste sme už zaregistrovali aj pár pazvukov. Najviac nás však prekvapilo markantne rezonujúce „niečo" v palubnej doske pri 4700 otáčkach. Našťastie sa v tomto pásme príliš často pohybovať nebudete.

Odľahčenie Astry sa veľmi pozitívne prejavilo aj na jazdných vlastnostiach. Aj vďaka dobrým sedadlám a polohe za volantom akoby vám auto padlo do ruky a pri rýchlom prejazde zákrut budí istotu. Pomáha aj dobrý výhľad do zákrut. Mám pocit, že v tejto triede je to asi to najlepšie, čo si viete momentálne kúpiť (ak nepočítam ostré verzie).

 
 Opel Astra 1,4 Turbo


 

Záver

Plánom Oplu bolo, aby sa Astra dotiahla na Golf. A veru, dotiahla. Kvalita je dobrá, vnútorný priestor nadštandardný, benzínový motor dostatočne výkonný a úsporný, ponuka výbavy zaujímavá. Jazdné vlastnosti nás tiež príjemne prekvapili.

Hoci nie je Astra bezchybná, je to veľmi dobré a momentálne nie drahé auto. Ak hľadáte v tejto triede všestranné auto, určite sa zamyslite nad Astrou ako jedným z favoritov.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 399
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 kW / 150 k
pri 5000 až 5600 ot./min
Krútiaci moment (Nm)245 Nm
pri 2000 až 3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)215 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,3 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

7,1 / 4,4 / 5,4

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 370 / 2 042 / 1 485

Batožinový priestor (l):370
Objem palivovej nádrže (l):48
Prevádzková hmotnosť (kg)1 289
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

15 990,- €



Základná cena testovanej verzie (1,4 Turbo Dynamic)



17 290,- €



 Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.