ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TEST: Opel Astra 1.0 Turbo - Nenápadný súper velikánov

30.1.2016 | Testy

Nový Opel Astra má na trhu praktických hatchbackov zohriate miesto. Model overený časom prichádza v novej podobe a chystá sa spraviť vietor medzi svojimi vynovenými konkurentmi. Po novom, v ponuke s litrovým motorom.

Najrozšírenejší segment má nový prírastok. Opel Astra dostal novú podobu a nemecký náprotivok populárnych hráčov ako Renault Mégane, či Ford Focus má čo robiť, aby zaujal. Na našich cestách išlo po jeho minulé generácie o pomerne úspešný voz. Na trhu s rodinnými hatchbackmi však rozhodujú drobné detaily a rozdielny prístup k riešeniu problémov a otázok.

Vzhľad

Astru som mal vždy za auto s generickým dizajnom. Po roky zapadala v dave, neurážala a nerobila svojím zovňajškom vietor. Čo sa týka novej generácie, neudialo sa nič prevratné. Predok je zvláštne krátky a dizajn „céčkového" stĺpika pôsobí dojmom, že strecha levituje nad zadkom auta. Všetko ostatné je veľmi povedomé. Vyzdvihnúť niektorú z častí exteriéru, bude to určite zadok. V priebehu testu mi padol do oka a stáť za novou Astrou v niekoľkominútovej zápche by mi napohľad určite nevadilo. Dizajn, ktorý nie je prepchatý zbytočne výraznými prvkami a črtami, plašiacimi konzervatívnych zákazníkov. Recept na úspešný masový hatchback pokračuje celkom dobre. Za menšiu nevýhodu by som označil logo skrývajúce veko kufra. Jeho prevedenie mi neprišlo príliš sympatické.

Opel Astra 1.0


Interiér a výbava

Čo sa týka kabíny, nie je Astre príliš čo vytýkať. Prevedenie a materiály sa rokmi u Oplu zlepšili na úroveň uznávanej konkurencie. Nič nehrkoce, plasty sú príjemné na dotyk a strednú triedu vystihujú celkom trefne. V dnešných dňoch „zhltnú" väčšinu ovládacích prvkov z palubnej dosky multimediálne systémy a tak sa môžu dizajnéri hrať na minimalistov. Rovnako ako exteriér, neurazí a neohromí. Ľahké línie, povedomá a čitateľná prístrojová doska a príjemné prevedenie materiálov. Kovová lišta nad radiacou pákou slúži prekvapivo na uchytenie držiaka na telefón. V dobe inteligentných multimediálnych systémov s pripojením cez bluetooth, ide o zbytočnosť a skôr by som na danom mieste prijal úložný priestor na doklady, žuvačky, či čokoľvek potrebné rozumnej veľkosti.

 
Opel Astra 1.0


Multimediálny systém dostal pekný a čitateľný displej. Dotykové obrazovky zvyknú trpieť necitlivosťou a nepresnosťou, no v tomto prípade išlo všetko ako po masle. Koncernový softvér systému reaguje na povel a zbytočné zmätky nespôsoboval. Väčšinu času na ňom však bežal CarPlay od firmy Apple, ktorý je už oficiálne k dispozícii aj v našich končinách a pokiaľ ste majiteľom telefónu s jabĺčkom v logu, bude sa vám určite páčiť. Rovnako ako v prípade systému iOS, ide o veľmi jednoduché a vypointované prostredie, ktoré reaguje na hlasové pokyny (vo veľa prípadoch aj v Slovenčine), k dispozícii je vám hudba a systém číta vaše správy (zatiaľ len po anglicky). Rovnako ako prehrávač hudby, podporuje CarPlay odoberateľskú službu Spotify, cez ktorú si môžete prehrávať hudbu online, alebo z vašej knižnice stiahnutých piesní.

 
Opel Astra 1.0


Spomínaný krátky predok a veľký „skleník" má za následok priestor menšieho futbalového ihriska na vrchu palubnej dosky. Dlhé cesty v Astre nie sú vôbec žiadny problém a 5 ľudí sa pohodlne usadí na stovky kilometrov aj s batožinou v kufri na dovolenku. Opel vo svojej komunikácii tvrdí, že interiér novej Astry je výzvou prémiovej triede. Ide o malé prvky vyššieho segmentu, ktoré sa dostávajú do hatchbackov strednej triedy. Opel venoval pozornosť sedadlám. Kreslo vodiča je nastaviteľné 18-timi spôsobmi, má masážnu funkciu, v lete chladí a v zime vyhrieva. Vyhrievanie sedadiel si viete objednať aj pre zadnú lavicu. Celkom príjemnou funkciou je taktiež vyhrievanie volantu. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že po naštartovaní a zoškriabaní ľadu z okien, nebudete mať veľa priestoru pre vulgarizmy na adresu zimy v kabíne a drkotanie zubami.

Za volantom

Ďalší výrobca padajúci do temných vôd zmenšovania objemu. Všetko je však v poriadku a presne tak, ako má byť. Pokiaľ príde na debatu o menšej Corse ktorá má pod kapotou litrový motor, dnes sa už pohoršuje málokto. V Astre to znie byť málo, no rozhodne nie je. Pod kapotou nám celý týždeň „makal" trojvalec s objemom 999 cm3. Malá jednotka dosahuje maximálny výkon 77kW/105 koní. Motor je hladný po otáčkach aj keď je maximálny krútiaci moment 170Nm k dispozícii od 1 800 ot./min. Malý objem so sebou prináša častejšiu prácu s radiacou pákou.

 
Opel Astra 1.0


Zaujímavou črtou motora bola rozhodne jeho kultúra. Pri podradení a brzdení motorom vo vysokých otáčkach ho prakticky nie je počuť. Charakteristický zvuk trojvalca preniká do kabíny v minimálnom množstve. Pokiaľ sa však bavíme o zvuku pri akcelerácii, trojvalec mi svojím prejavom príde vždy zábavnejší, než rozšírenejšie štvorvalce.

Na pocit pôsobí Astra s litrovým motorom celkom svižne. V mestskej premávke a v hornatejších krajoch je práca s radiacou pákou frekventovaná, no na diaľnici pri zaradenej päťke môžete pokojne predbiehať autá z oboch pruhov vpravo bez zdĺhavého čakania. Na cestách mimo mesta pôsobí ľahko a stabilne. Nejde však o adrenalínovú pumpu. Litrový motor požadoval v priebehu týždňa celkom príjemné hodnoty spotreby. Vo večernej Bratislave si Astra so systémom štart/stop žiadala v priemere 5,5l/100km a na diaľnici pri maximálnej predpísanej rýchlosti 6,5l/100km. V rôznych podmienkach zahŕňajúcich niekoľkohodinovú jazdu po hradnom kopci, cesty za hranicami mesta, diaľnice a stojatú premávku upchatej Bratislavy zvládala „litrová" Astra po celom týždni za priemerných 6,2l/100km.

Záver

Manuálna prevodovka, litrový motor a 105 koní v rodinnom hatchbacku. Prvé dojmy a pocity môžu byť zmiešané, no Astra sa ukázala ako schopné auto s nízkou spotrebou a zopár šikovnými funkciami, ktoré vám vložia chrobáka do hlavy pri výbere auta. Vyzerá príjemne (zvolil som skutočne ten najvhodnejší výraz) a jazdí rovnako. Pomerne veľká Astra malým motorom netrpí prakticky v žiadnom ohľade. Ideálnym prostredím pre ňu je ale mesto a cesty medzi obcami. Pokiaľ váš bežný deň zahŕňa práve spomínané typy ciest, máte pri voľbe nového auta o kandidáta naviac pri zvažovaní. Či do fleetu, alebo do rodiny.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce3
Zdvihový objem (cm3)999
Prevodovkamanuálna päťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)77 kW / 105 k
pri 5 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)170 Nm
pri 1 800 až 4 250 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)200 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,2 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

5,1 / 3,9 / 4,3

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 370 / 2 042 / 1 485

Batožinový priestor (l):370
Objem palivovej nádrže (l):48
Prevádzková hmotnosť (kg)1 169
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

12 290,- €



Základná cena testovanej verzie 



15 890,- €



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.