ATLAS.SK: Nedeľa, 28.8.2016
meniny má Augustín

Škoda so štvorkolkou zvláda aj zábavnú jazdu bokom

31.1.2016 | Testy

Na špeciálne upravenej zasneženej trati sme mali možnosť vyskúšať si, čo všetko dokáže pohon všetkých kolies v Škode Octavia a Superb. A nebudem klamať, bola to zábava.

Pohon všetkých kolies - pre niekoho všeliek, pre niekoho zbytočnosť. Časy, kedy malo najpopulárnejšie auto v Afrike zadný náhon sú preč. Trend je taký, že stále viac a viac zákazníkov nielen u nás vyhľadáva práve pohon všetkých kolies.

 
 Flotila škodoviek s pohon všetkých kolies


Moderné systémy v autách s primárne predným náhonom využívajú väčšinou systém spojok a automatického pripájania zadnej nápravy. Jednou z najčastejšie využívaných technológií je Haldex (dnes už piatej generácie).

Haldex 5. generácie

Haldex využíva medzinápravový diferenciál umiestnený na zadnej náprave poháňaný pomocou neustále sa otáčajúceho diferenciálu. Zadné kolesá sa však roztočia, až keď je elektronicky aktivovaná medzinápravová lamelová spojka. O jej fyzické zamknutie sa stará elektricky poháňaná hydraulická pumpa. Polosi pre predné kolesá vychádzajú u takýchto vozidiel priamo z prevodovky, bez použitia ďalšieho diferenciálu a externej rozvodovky. Pod článkom nájdete video, ako to celé funguje.

 
 Prierez diferecniálu Haldex 5. generácie


Proces pripojenia zadného náhonu prebieha plne automaticky na základe údajov z mnohých snímačov ako snímač uhla volantu, snímač ABS či snímač preťaženia. Vodič tento proces často ani nespozoruje. Vďaka pohonu všetkých kolies však dokáže auto lepšie akcelerovať a obmedziť nedotáčavosť na klzkom povrchu. Tento systém dokáže preniesť na zadné kolesá maximálne 50 percent sily. Ak pohon zadnej nápravy nie je potrebný (teda väčšinu času), sila motora je prenášaná iba cez predné kolesá, čo prispieva k úspore paliva.

 
Čerpadlo pre aktivovanie spojok diferenciálu


Čo sa automobilky Škoda týka, momentálne technológiu Haldex využívajú modely Škoda Octavia, Škoda Superb a Škoda Yeti s pohonom všetkých kolies. Všetky sme mali možnosť si vyskúšať na zábavu inšpirujúcej snežnej trati alebo kľukatých horských cestách.

4x4 v praxi

Škoda Yeti Monte Carlo 4x4

Sadáme do Škody Yeti Monte Carlo aby sme sa presunuli na špeciálny snehový okruh. Prechádzame cez horský priechod, miestami zamrznutý a klzký. Yeti si však s väčšinou šmykľavých povrchov poradil.

 
Škoda Yeti Monte Carlo 4x4


Nájazd do klzkej zákruty s nohou na plyne prezrádza, že auto je najprv nedotáčavé. Ak však otočíte prudšie volantom, na zadné kolesá je prenesený dostatok sily aby sa auto stalo neutrálnym. Ak chcete a budete s plynovým pedálom dostatočne agresívni, môže byť aj jemne pretáčavé. Nikdy však nie nečakane. Väčšinu času Haldex len ticho drieme a čaká na svoju príležitosť.

Škoda Octavia RS TDI 4x4, Škoda Octavia Scout a Škoda Superb 4x4

Zasnežené bratislavské parkovisko sme tentoraz vymenili za umelý snehový okruh so zákrutami, rovinkami aj slalomom. Štvorkolka v Octavii aj v Superbe tak prešla poriadnou previerkou. Rozbiehanie sa a pridávanie v zákrute je v porovnaní s predným náhonom citeľne lepšie. Aj autá s Haldexom však majú spočiatku tendenciu byť nedotáčavé. Keď ale elektronika zistí, že by ste pred narazením do snehového záveja uprednostnili zatočenie vľavo, aktivuje zadný náhon. Reakcia systému však nie je v spočiatku úplne bezprostredná a bez pridania plynu sa najprv dočkáte nedotáčavosti. Systém ale reaguje plynule a rozloženie sily dokáže v priebehu milisekundy prispôsobiť podmienkam. Aktivovanie zadného náhonu a miernu pretáčavosť si viete vynútiť agresívnejšími pohybmi volantu a pravej nohy.

 
Škoda Octavia RS TDI 4x4


Po prvých pár kolách sa naše testovanie bezpečnosti jazdy na snehu zmenilo na zábavu. Cieľom sa stalo udržať auto čo najdlhšie bokom a plynule prehodiť zadok zo strany na stranu. Schopnosť driftovať na snehu nás u Octavie aj Superbu príjemne prekvapila. Lepšie si vďaka kratšiemu rázvoru počínala naftová Octavia RS a Octavia Scout. Benzínový Superb mal síce vďaka sto koňom navyše lepšiu motiváciu vyhrabať sa z problémov, no dlhý rázvor limitoval prudké zmeny smeru.

Zábavu však kazila hlavne stabilizačná kontrola - aj po jej vypnutí nás v priveľkom uhle otočenia skorigovala pribrzdením a znížením výkonu. Svoje si pri takejto jazde okrem spojok diferenciáli užijú aj brzdy. Redukovanie svornosti predného aj zadného diferenciálu totiž prebieha pribrzďovaním kolies. Po vystúpení z auta sme už po pár minútach cítili, že brzdy dostali zabrať. Na druhej strane, väčšina majiteľov nebude podobnú jazdu praktizovať často (ak vôbec).

 
Škoda Superb 2,0 TSI 4x4


 

Záver

Odpoveď na otázku, či potrebujete pohon všetkých kolies, poznáte hlavne vy. Ak jazdíte len keď je dobré počasie, sú to zbytočne vyhodené peniaze. Ak máte chatu na zasneženej samote, 4x4 nie je zlým nápadom. V prvom rade však musíte mať dobré pneumatiky. Ak jazdíte pravidelne v kopcovitom teréne, zrejme by bolo dobré zamyslieť sa nad permanentým pohonom všetkých kolies alebo terénnym autom s klasickou rozvodovkou. Ale na to ste určite prišli aj sami...

V autách ako 280 koňový Superb je však pohon všetkých kolies do veľkej miery nevyhnutnosťou. Ako sme zistili v Leone Cupra, dostať priveľa koní na cestu cez predné kolesá môže byť problém.

Po skúsenostiach so systémom 4x4 s Haldex spojkou piatej generácie však musíme skonštatovať, že táto technológia je dostatočne sofistikovaná a jazdnými vlastnosťami sa začína blížiť permanentným systémom. Ako je to so životnosťou systém však zatiaľ nevieme. Podľa môjho názoru sú však Octavia či Superb so štvorkolkou vo veľa prípadoch lepšou voľbou, ako veľké SUV. A so snehom začína zábava...

Autor: Daniel Krnáč

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Testy