ATLAS.SK: Štvrtok, 25.8.2016
meniny má Ľudovít

TEST: Honda HR-V 1,6 i-DTEC – včasný návrat

22.1.2016 | Testy

Po osemročnej pauze sa do portfólia Hondy vracia model HR-V. A tentoraz je jeho načasovanie lepšie - zvezie sa s aktuálnym crossoverovým boomom?

Po dizajnovej stránke sa mi prvá generácia HR-V páčila. Bola odvážna, iná, hoci to marketingové oddelenie s označením modelu podľa mňa prehnalo (HR-V = Hi-rider Revolutionary Vehicle, vysoko jazdiace revolučné vozidlo...).

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
Hoci mala HR-V potenciál, prišla príliš skoro a trh malé SUV nedokázal patrične oceniť. Dnes je však situácia iná a crossovery sú horúcim artiklom. Aktuálna, druhá generácia Honda HR-V síce už nie je až tak dizajnovo odvážna, no tentoraz prichádza v správny čas. Na fotkách síce pôsobí ako konkurencia pre malé crossovery, v skutočnosti je Honda o niečo väčšia.

Interiér, priestor a výbava

Vnútro HR-V je na Hondu možno až príliš nekonvenčné. Tvrdé plasty sú kombinované s polyuretán pripomínajúcim mäkkým materiálom, spolujazdec má z nejakého dôvodu k dispozícii tri ofukovače a kúrenie si nastavujete dotykovo. Všetko v interiéri je klasicky kvalitné na dotyk.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
Stále tu však nájdete jedny z najpohodlnejších predných sedadiel na trhu. Polohu za príjemne hrubým a jednoduchým volantom je dobrá. Budíky pred vodičom sú tradičné - v podobe dvoch ručičkových budíkov a jedného monochromatického LCD displeja (identického napríklad s Hondou Jazz).

Stredová konzola ukrýva v spodnej časti odkladací (a obtiažnejšie dostupný) priestor s 12V, USB a HDMI konektormi. Predpokladáme, že jedným z dôvodov takéhoto riešenia, je vedenie prepojenia radiacej páky s prevodovkou. Nad odkladacím priestorom nájdete dotykové ovládanie kúrenia, z ktorého sa po vypnutí motora stane len lesklá čierna plocha. Nie sme si istí, prečo sa výrobca rozhodol pre toto riešenie - ovládanie kúrenia nepotrebuje flexibilitu zmeny virtuálnych tlačidiel a na hrboľatej ceste môže byť nastavenie pomocou dotykového displeja frustrujúce. Zrejme ide hlavne o dizajnový prvok.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
Na vrchu konzoly nájdete príjemne vysoko umiestnenú radiacu páku a za ňou netradičné „vyskakovacie" držiaky na 3 poháre. Tie nás však príliš nepresvedčili a poháre či plechovky v nich na náš vkus celkom cestovali. A vďaka umiestneniu držiaku sme ich pri radení rýchlosti mali tendenciu prevrátiť. Za držiakmi sa nachádza uzatvárateľná lakťová opierka s odkladacou priehradkou.

Ako aj ostatné modely Hondy (napr. Jazz a CR-V), aj HR-V disponuje novým infotainment systémom založeným na Androide. Po funkčnej stránke sme našli všetko potrebné a vizuálna stránka bola väčšinou príjemná. S čím sme však neboli spokojní je navigácia. Neprišli sme na to, ako pridať hlasitosť pokynov, mapa je chaotická a označenia bodov záujmu niekedy menej logické. Do cieľa nás však dostala.

Priestor na zadných sedadlách je jedným z pozitív HR-V. Zmestí sa sem aj meter deveťdesiat vysoký cestujúci, hoci sa už bude vlasmi dotýkať stropu. Nie je však problém vyraziť na dovolenku ani so štyrmi vysokými členmi posádky. O batožinový priestor sa tiež báť nemusíte. Honda si na objeme kufra dáva v poslednej dobe záležať a to isté platí aj o 448 až 470 litroch v modeli HR-V. Jeho flexibilitu zvyšuje systém Magic Seats. Ten vďaka palivovej nádrži pod prednými sedadlami (pripomenie sa vám občasným žblnknutím) umožňuje zadné sedadlá sklopiť úplne do podlahy alebo sedák vyklopiť smerom hore.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
Už od základnej výbavy nájdete v HR-V vyhrievanie predných sedadiel, jednozónovú automatickú klimatizáciu, tempomat, autorádio s bluetoothom, USB a Aux vstupmi, automatické aktivovanie svetiel či hliníkové disky. Nám by teda bohate stačila aj najnižšia výbava. Ak chcete prídavné bezpečnostné systémy ako upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, na vybočenie z jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti a automatické prepínanie diaľkových svetiel, musíte zvoliť vyššiu výbavu.

Motor, prevodovka a jazda

Pod kapotou testovacieho auta sa nachádzal 1,6 litrový naftový štvorvalec s výkonom 96 kW / 120 k a krútiacim momentom 300 Nm. U nás je kombinovaný výlučne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Ak máte záujem o pohon všetkých kolies, na našom trhu sa ho zrejme nedočkáte. Rovnako ani automatu kombinovaného s dieselom.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
Naftový štvorvalec 1,6 i-DTEC je jedným z najľahších naftových motorov vôbec. Honda si s ním síce dávala na čas, no oplatilo sa. Čo sa parametrov týka, nie je to najvýkonnejší motor v triede, no na bežné jazdenie aj predbiehanie na diaľnici stačí. Pozitívom je hlavne jeho spotreba a kultúrny chod.

Radenie manuálnej prevodovky pomocou malej páky bolo už tradične presné, s jasným dorazom a krátkymi dráhami - jedno z najlepších v triede. Čo sa sprevodovania týka, štvrtý prevodový stupeň dokážete zaradiť od približne od 50 km/h a 1250 otáčok. Šiesty stupeň zas od približne 87 km/h a 1500 otáčok.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
O spotrebe sme zistili nasledovné: v meste sa nám podarilo jazdiť za 4,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 34 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 4,2 l/100 km, pri 120 km/h 4,7 l/100 km a pri 130 km/h 5,5 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba ustálila na 3,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Elimináciu aerodynamického hluku by sme označili za lepší priemer. Motor je na diaľnici počuť len veľmi tlmene.

Spoza volantu je na pocit Honda HR-V ľahké auto. Vzhľadom na svoju výšku mení pri rýchlejších prejazdoch zákrut smer veľmi ochotne, hoci sa nevyhnete jemným náklonom. Väčšia výška auta si vyžiadala aj o málo tvrdšie pruženie ako by sme chceli. Pri jazde po menej kvalitnej ceste sme však nepostrehli žiadne vŕzganie či iné pazvuky a podvozok je od skeletu izolovaný veľmi dobre. Najviac sme boli prekvapení z rýchleho prejdenia hlbokých jám, ktoré HR-V filtruje ukážkovo.

 
 Honda HR-V 1,6 i-DTEC
 

Záver

Nová generácia Hondy HR-V je praktické, priestranné a kvalitné SUV / crosover. Batožinový priestor je veľký a flexibilita sedadiel ukážková. Naftový motor s manuálom a predným náhonom je úsporná voľba, ak ho ale chcete so štvorkolkou alebo automatom, máte smolu.

Celkovo je však HR-V veľmi dobrá voľba. Hoci vyzerá pri pohľade do cenníka ako drahšia, neexistuje verzia so zlou výbavou. Ak ste ochotní oželieť vyššiu svetlú výšku, chcete priestorovo čo najefektívnejšie auto a stačí vám benzínový motor, zvážte aj Hondu Jazz.

 

 

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 597
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)88 kW / 120 k
pri 4 000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)300 Nm
pri 2000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)192 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,5 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)4,4 / 3,9 / 4,1

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)4 294 / 2 019 / 1 605

Batožinový priestor (l):448 - 470 (podľa výbavy)
Objem palivovej nádrže (l):50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 474
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

20 090,- €

Základná cena testovanej verzie (1,6 i-DTEC Elegance)

21 790,- €

 Autor: Daniel Krnáč

Ďalšie články zo sekcie Testy