ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Seat Ibiza FR 1,2 TSI - osviežená a zostáva v spojení

23.9.2015 | Testy

Po prezentácii pár kilometrov za Bratislavou sme si na týždeň odviezli osviežený Seat Ibiza FR. Novinkou sa stali aplikácie s podporou systému Full-Link s funkciou MirrorLink.

Z exteriéru sú zmeny minimálne a žiadajú si skutočne pozorné oko na ich spozorovanie. Pod povrchom a katalógoch sa ale v Seate povenovali istým zmenám a novinkám. Širšie možnosti individualizácie, široká možnosť konektivity a prepojenie auta so smartfónom a technológiami v spolupráci so spoločnosťou Samsungu.


Seat Ibiza FR 1,2 TSI


Vzhľad

Výzor Seatu Ibiza zostáva verný ostrým črtám dizajnu a identite značky. Príchodom novej verzie zotrval dizajn poslednej generácie a Seat neprejavil potrebu ho vymeniť. Napriek tomu, pribudli LED svetlá pre denné svietenie a v ponuke sa objavili nové disky z ľahkej zliatiny a zopár odtieňov farieb. Pokročila aj individualizácia, ktorá ponúka na stránke Seatu možnosť výberu vyhotovenia exteriéru, špecificky masky, spätných zrkadiel, výfukov a diskov.

Interiér, priestor a výbava

Z hľadiska interiéru prišlo taktiež k menším zmenám. Dizajnéri sa rozhodli orientovať stredovú konzolu s celým infotainmentom viac na vodiča a malými zmenami si taktiež prešiel aj volant. Ergonómia je v poriadku a v prevedení povrchu palubovej dosky zotrvávajú mäkké plasty. Na druhej strane, plastové obloženie dverí a úložný priestor medzi stredovou
konzolou a palubnou doskou by možno zniesli mäkšie prevedenie povrchu. V interiéri FR dominovali hlavne bezpečnostné pásy v červenom prevedení.

Ibiza je na svoje proporcie v exteriéri, vnútri celkom rozmerný voz. Človek so 188cm výšky si síce „za seba" sadol, no bez veľkej rezervy a s miernym pocitom kompromisu. Sedadlá považujeme za prijateľne pohodlné a po dlhších cestách nespôsobovali omínanie.

Seat do nového prevedenia svojej Ibizy vopchal nové prostriedky pre podporu konektivity a ovládania multimédií vo vozidle. Vďaka aplikácii Seat ConnectApp, ktorá je prvou aplikáciou vytvorenou pre fungovanie s multimediálnym systémom Full-Link s funkciou MirrorLink. Prostrednícvom ConnectApp môžete byť online a ovládať svoj mobilný telefón cez MirrorLink. Aplikácia umožňuje sledovanie sociálnych sietí Facebook, Twitter a taktiež kanálov RSS. Systém podporuje ovládanie vybranými gestami (ťahavými dotykmi po dispeji), pre vyvolanie kontaktov, alebo hovorov v telefóne. Aplikácia je schopná pracovať s hlasovým zadávaním a vodič dokáže skrz ne odpovedať na príspevky na sociálnych sieťach. Systém Full-Link podporuje taktiež platformy Apple CarPlay a Android Auto. IPhone s najnovšou aktualizáciou sme ale k dispozícii nemali. Zo skúseností z infotainmentov podporujúcich rozhranie Apple v systémov od VW Group môžeme ale konštatovať bezproblémový priebeh používania.

Z bezpečnostného hľadiska, si aplikácia nežiada žiadne osobné údaje a okrem špecifikácie vozidla a e-mailovej adresy zostávajú všetky osobné údaje uložené v mobilnom telefóne. Ten je pre správne fungovanie nutné prepojiť s autom cez USB kábel. Bezdrôtovo bohužiaľ prepojenie nefunguje. Zaujímavou funkciou je spojenie navigácie Sygic s infotainmentom cez MirrorLink. Navigácia fungovala spoľahlivo a tým pádom nemáte potrebu kupovať do vášho auta kupovať zvlášť navigačný systém za príplatok, keď si je smartfón schopný poradiť s GPS sám.

K modelu Ibiza Connect dostanete smartfón, vyrobený presne pre vaše nové auto. Automobilka Seat totiž vyvinula v spolupráci s juhokórejským výrobcom telefónov model Samsung Galaxy A3, ktorý prichádza s predinštalovanou aplikáciou SEAT ConnectApp. Telefón si so systémom rozumel podľa našich skúseností bez problémov.

Motor, prevodovka a jazda

Testovaná Ibiza FR mala pod kapotou benzínový štvorvalec o objeme 1,2l s výkonom 66kW (90 konských síl). Motor je v nízkych otáčkach skromný na produkciu emisií a spotrebu paliva, no pre pružnosť či už v mestskej, alebo rýchlejšej a plynulejšej premávke za mestom je ho nutné držať pri zľahka vyššej rotácii. V ustálených otáčkach motor 1,2 TSI nepôsobil nekultúrne a ani nevydával výraznejší hluk. V pružnejšej mestskej premávke bolo ale nutné miestami nutné výraznejšie potrápiť pohonnú jednotku vyššími otáčkami, čo sa mohlo odraziť na mierne zvýšenej spotrebe. Práca s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou je tým pádom relatívne frekventovaná. Výhodou ale je, že jej chod je veľmi ľahký a presný.


Seat Ibiza FR 1,2 TSI


Na našom testovacom okruhu v Bratislave, za príjemného počasia a relatívne plynulej premávky, sme namerali priemernú spotrebu v oboch smeroch, rovnú 6,8l/100km. Na diaľnici stúpala spotreba spoločne s rýchlosťou miernejšie, než sme čakali. Pri 110km/h si motor vypýtal 5,8l/100km, pri 120km/h to bolo 6,1l/100km a diaľničnej maximálnej povolenej rýchlosti sa spotreba ustálila na 6,5l/100km. Mimo mesto pri priemernej rýchlosti 72km/h sme prišli o 4,6l na každých 100km jazdy.

Jazda v Ibize FR má oproti bežnému modelu dve charakteristiky. Tento fakt majú na svedomí adaptívne tlmiče, ktoré je možné aktivovať tlačidlom Sport. Pri diaľničných zjazdoch a prechádzaním či už rýchlejších, alebo kľukatejších zákrut, nemala Ibiza výraznejšie problémy. Nos pôsobil ľahko a auto aj vďaka svojej nízkej hmotnosti budilo obratný a relatívne svižný dojem. Veselšiemu charakteru auta ale nestíhal sekundovať 90 koňový motor, ktorému vo vyššom spektre otáčok mierne dochádzala „para". Obratný podvozok ale nasvedčuje dobré správy pre ostrejšie verzie a silnejšie motorizácie.

Záver

Ibiza bola zatiaľ poslednou fázou osviežovania priblížená bližšie k mladšej generácii zákazníkov s tendenciou k vyššej individualizácii a konektivite. Menšia sestra vydareného Leonu ponúka o štipku viac šmrncu, než jej koncernoví súrodenci a dostala množstvo malých detailov, ktoré ju udržia sviežu do príchodu novej generácie. Záverom Vás len chceme poprosiť, že nech budete mať koľkokoľvek šikovných aplikácií a možností konektivity k dispozícii, sledovanie vozovky je vždy na prvom mieste.

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 197
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)66 kW / 90 k pri 3500 ot./min
Krútiaci moment (Nm)160 Nm pri 1400 - 3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)184 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,7 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,4 / 4,0 / 4,9

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 066 / 1693 / 1 420
Batožinový priestor (l):292
Objem palivovej nádrže (l):

45

Pohotovostná hmotnosť (kg)1139
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

10 610,- €



Základná cena testovanej verzie (Seat Ibiza FR 1,2 5-st.)



12 820,- €



Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.