ATLAS.SK: Piatok, 29.7.2016
meniny má Marta

TEST: Škoda Octavia vRS 230 - Hrdina z ľudu

19.9.2015 | Testy

Octavia vRS 230 je na našich cestách relatívne frekventovanou strelou. Síce ju rozpoznávame malým znamienkom na prednej maske, či zadným krídlom, nikdy o sebe nekričala. Pričom by mohla celkom hrdo.

Autá s logom Škoda na našich cestách nevytáčajú okoloidúcim krky od záujmu, pokiaľ nie sú obeťami šialených tuningov, či nejde o „vycukríkované" klasiky typu MB 1000. Novodobé Škody sú pohľadnými autami, no ich množstvo a dennodenný zjav v nás nevyvoláva horlivé emócie, pokiaľ k nim nechováme vlastnícku vášeň.


Octavia vRS 230


Škoda Octavia je na našom území jedným z najtypickejších služobných a rodinných vozov. Mnohé z nich sú polepené grafickými fóliami firiem, ktoré ich šoféri zastupujú, prípadne z nich trčí ušatý rodinný miláčik s vyplazeným plápolajúcim jazykom a s napakovaným kufrom nesú celú rodinu na dovolenku. Je to niečo známe, niečo čo funguje. Jedno maličké logo a diskrétne krídlo ale dokáže celý dojem zmeniť. „Zmeniť" ale nie je to najsprávnejšie slovo, pretože logo vRS tieto všetky spoločenské atribúty zaujímavo korení, no nemení ich základnú podstatu.

Vzhľad

Nová Octavia, tak ako zvyšok Škodováckeho portfólia, dostala od dizajnérov hŕstku ostrejších tvarov, k celkom známej siluete podobnej predchádzajúcej verzii. Prevedenie vRS pôsobí síce mierne agresívnejšie oproti bežnej verzii, no bez krídla, vynikajúcich 19 palcových diskov Extreme a log vRS by jeden ani nevedel, s čím to má vlastne dočinenia. Doplnky ale pôsobia celkom diskrétne a hlavne, už spomínané disky dostali zožali nejednu poklonu známych a verejnosti. Testovaná verzia taktiež obsahovala kryty spätných zrkadiel, prednú masku a pár zadných výfukov v čiernom, lesklom prevedení. Opäť, diskrétne a nevynucujúce si pozornosť. Musím ešte veľmi subjektívne doplniť, že v šedej vyzerá Octavia RS vynikajúco.


Octavia vRS 230


Interiér, priestor a výbava

V interiéri je ako sa hovorí, všetko na svojom mieste. Ergonómia a rozmiestnenie ovládacích prvkov je klasicky, ako to vo vozoch od VW Group býva, veľmi logická a príjemná. Užívateľov predchádzajúcich modelov značky nič nešokuje a tých, ktorí sadnú do Škody Octavie po prvý krát, nečaká žiadene chaotické spoznávanie. Prevedenie vRS sa líši od klasickej Octavie hlavne športovými sedadlami s červeným štepovaním, s logami a vynikajúcim volantom. Na pár ďalších drobností, ako sú logá na volante a radiacej páke, nemáte príliš veľa dôkazov, že sedíte v niečom ostrejšom. Dôležité je to, čo je pod povrchom. Nálepky a logá vám v rýchlejšej jazde rozhodne nepomôžu. Spracovanie materiálov je presné a povrchy s ktorými bežne prichádzate (aj neprichádzate) do kontaktu, nie sú ničím nepríjemné, alebo rušivé. Jedinou maličkou výhradou by mohli byť lesklé čierne plasty v okolí kľučiek dverí, na ktorých zostávali stopy po odtlačkoch prstov. Je to predsa trošku frekventovanejšia plocha na dotyk, no zároveň chápeme, že ide o zanedbateľnú drobnosť. K zvyšnému prevedeniu výhrady nemáme. Octavia vRS pôsobí povedome a príjemne aj na dlhších cestách.


Octavia vRS 230


Čo sa priestoru týka, Octavia v prevedení vRS 230 zostáva ešte stále rodinným a praktickým autom. K priestoru na predných sedadlách sa výhrady hľadajú veľmi ťažko a vzadu je priestoru na hlavu a nohy akurát, pre človeka bežnej veľkosti. Problémy kvôli nižšej línii strechy by teoreticky mohli nastať pri cestujúcich s výškou nad 190 cm. Ak by to bol výrazný problém, Octaviu vRS dostanete aj vo verzii combi a tam už všetky výhovorky končia.
Príjemným doplnkom je v dnešnom svete večne vybitých batérií smartfónov a laptopov zásuvka na 230V.

Výbava zahŕňa klasické pole elektronických dobrôt. Dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievané sedačky, parkovacie senzory a tak ďalej. Všetko, čo je v dnešnej dobe považované za istý štandardný komfort máte vo vRS plne k dispozícii. Multimediálny systém s dotykovou obrazovkou sa ovládal presne a presvedčil displejom s dobrou odozvou a prirodzeným ovládaním. Dotykové displeje majú na palubných doskách áut svoje limity. Hovoríme o limitoch pri prechádzaní hrboľatými cestami, či celkovo väčšou mierou sústredenia potrebnej k ovládaniu a trafeniu sa na správnu funkciu. Infotainment od Škody ale ponúka popri fyzických tlačidlách hlavných funkcií aj otočné tlačidlo ovládania „listovania" v zozname na displeji. Tlačidlá mali klasicky príjemný chod a systém je z hľadiska užívateľskej ergonómie absolútne v poriadku.

Ako sme už mali možnosť zistiť, spojenie multimediálneho systému od Škody, nekladie žiadne prekážky pre konektivitu s mobilnými zariadeniami. Systém nemal problém s platformou Windows Phone a všetko od sťahovania a zobrazovania kontaktov, cez prehrávanie hudby, fungovalo na jednotku.

Motor, prevodovka a jazda

Octaviu vRS 230 poháňa štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 169kW a krútiacim momentom 350Nm medzi 1500 až 4500 otáčkami. Krútiaci moment od tak nízkych otáčok zaručoval, že prakticky kedykoľvek a pri akejkoľvek rozumnej rýchlosti ste mali k dispozícii záťah. Pri rýchlosti 50km/h si skrz hlásenie Eco Tip pýtal motor piaty prevodový stupeň a pri rýchlosti 60 km/h hlásenie radilo zvoliť šestku. V oboch prípadoch sa motor točil v pokojných otáčkach čítajúcich 1250 ot./min. Pri jazde v takto nízkych otáčkach je ale v prípade potreby zrýchlenia už vážne nutné preradiť na nižší stupeň. Predsa ide o benzínový motor s turbom, no je pozoruhodné, že v zákrutách a nižších prevýšeniach pri citlivej práci s plynom radíte vyložene výnimočne.

Octavia vRS 230


Spotreba bola taktiež príjemná a na motor s 230 konskými silami milo prekvapuje. V upchatej mestskej premávke si Octavia vRS 230 vypýtala rovných 7l/100km, pri priemernej rýchlosti zľahka pod 30 km/h. Zdalo sa nám, že sme neprechádzali na semafóroch tak plynule, ako sme zvyknutí a veríme, že by to bolo v lepších podmienkach určite pod 7 litrov. Na diaľnici si pri rýchlosti 110km/h pýtal motor 5,5l/100km, pri 120 to bolo 6,2 litra a pri 130km/h sa jednalo o rovných 7l/100km. Mimo mesta sme jazdili pri priemernej rýchlosti 72 km/h za príjemných 5,2l/100km. Pokým nezačnete „eReSke" šliapať na krk, vašu peňaženku znásilňovať rozhodne nebude. Po pár ostrejších jazdách ale pochopíte, že zábava dostáva mierne vyššiu prioritu, než šetrenie paliva a finančných prostriedkov na prevádzku.

Je dôležité podotknúť, že pohodlie mierne trpí ostrejším charakterom, no dlhšie cesty zvládnete bez akýchkoľvek problémov. Octavia vRS 230 je oproti „klasickej" Octavii vRS silnejšia len o približne 7kW. Niekomu by mohol prísť tento malý rozdiel zanedbateľný a absolútne zbytočný na predávanie dvoch takto málo odlišných modelov. Ide ale o to, že Octavia vRS 230 dostala medzi svoje dve predné kolesá majstrovské dielo v podobe samosvorného elektronického diferenciálu. Táto koncernová súčiastka dáva ostrým hatchbackom VW Group poriadnu šťavu a práve toto je najpodstatnejší rozdiel medzi dvoma ostrými Octaviami v ponuke Škody.

Samosvorný elektronický diferenciál totižto rozdeľuje výkon medzi predné kolesá skutočne spoľahlivo. Aj pri solídnom krútiacom momente 350 Nm a 230 konských silách, nemáte dojem, že by mal volant tendenciu vyskočiť z vašich rúk a samovoľne vyrobiť akúkoľvek nepríjemnosť. „Torque steer", čo v preklade znamená situáciu, kedy vám vysoký krútiaci moment samovoľne diktuje smer jazdy, tu nenájdete ani náznakom. Prechádzanie zákrut má tendenciu byť laserovo presné a síce nikdy nepracujete s plne vypnutou elektronikou, auto vám dáva pocit, že prejdenie tej ostrej zákruty vo vysokej rýchlosti bola práve vaša práca. V Dynamickom režime auto stuhne a pôsobí koncentrovane na čo najlepší výkon.

Pri prechádzaní kľukatými cestami, máte vďaka elektronickému diferenciálu dojem, že je auto vťahované do vnútornej strany zákruty a vy môžete veselo pridávať až na prekvapivo vzdialený limit. Po ostrejšej sobotnej jazde sme si taktiež stihli všimnúť, že sme dostali našu testovačku obutú do jedných z najlepších pneumatík pre športové vozy a to Pirelli P Zero. Pre správnu referenciu, ide o rodinne nie príliš vzdialené obutie, ktoré využíva Aston Martin, či McLaren na svojom hyperaute P1.

Octavia vRS 230


Zadok drží na ceste ako prikovaný a radenie rýchlostí je veľmi príjemné a zodpovedajúce zvyšku auta. Vlna elektronických ručných bŕzd ostrú Octaviu nezasiahla a dúfame, že manažment a finančné oddelenie Škody nespraví z tohto komunikačného nástroja skutočných vodičov, časom históriu. Dôkazom toho, že by sa to nemalo v najbližšej dobe stať je práve auto, ktoré si dokáže vodič plne vychutnať. Aj keď nedokážete všetku elektroniku vypnúť stlačením tlačidla, nie je na to dosť dobrý dôvod. Hlavne, že je sranda. O to tu ide.

Záver

Octavia vRS 230 je autom, ktoré veľmi radi nazývame „všestranne talentované". Máte k dispozícii praktickú a celkom diskrétnu Octaviu, ktorá (až na krídlo a pár odznakov) nie je tak extrémne odlišná, ako 1,9 TDi vášho suseda. Tak isto odvezie celú rodinu, do verzie combi vopcháte aj urastenejšieho hafana a púta pohľady len tých, ktorí vedia o čo ide. Čo sa skrýva pod kapotou, je ale príbeh sám o sebe. Decká vyložíte v škole, pobeháte si po meste s príjemnou spotrebou a poobede sa môžete ísť šantiť v tom istom aute, do ktorého ste ešte pár hodín dozadu vopchali týždňový nákup s novými záhradnými stoličkami. Spojenie „z každého rožku trošku" padne na Octaviu vRS skutočne ako uliate.

Autor: Viktor Baláž

Spaľovací motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1984
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)169 kW / 230 k pri 4 700 - 6 200 ot./min
Krútiaci moment (Nm)350 Nm pri 1500-4600 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)250 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h6,7 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: kombinovaná (l/100km)

6,2

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 685 / 1 814 / 1 449
Batožinový priestor (l):590
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)1445
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

29 290,- €



Základná cena testovanej verzie (Octavia RS 230)



29 290,- €



 

Ďalšie články zo sekcie Testy