ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv - solídne a atmosférické

4.8.2015 | Testy

Mazda CX-5 prichádza v osvieženom prevedení pre rok 2015. Tento crossover je horúcim želiezkom v ohni pre japonskú značku, vo svete vysokého dopytu po zvýšených, úsporných a praktických autách.

Model CX-5 sa prvý krát predstavil v roku 2012 a v súčasnosti prichádza s čistejšími tvarmi, novým multimediálnym systémom a nenápadnou kvalitou a solídnosťou, ktorá japonskej značke tak veľmi pristane.

 
Mazda CX-5


Vzhľad

Z diaľky a na ceste pri prejazde nepôsobí CX-5 príliš veľkým dojmom. Rozmery začnú byť evidentné až pri bližšom kontakte. Konkrétne, keď sa okolo aute prejdete, prípadne doň nastupujete. Táto sympatická vlastnosť pridáva CX-5 na diskrétnosti. Určite je lepšie zistiť, že je auto väčšie ako na prvý pohľad pôsobí, než byť sklamaný rozmermi, ako tomu býva v opačnom prípade.

Ako som už spomenul v úvode, tento stredne veľký crossover od Mazdy bol osviežený čistejšími tvarmi a veľmi decentnými kozmetickými úpravami zovňajška. Model CX-5 bol prvým predstaviteľom značky, nesúceho stopy dizajnového jazyka „Kodo". Má ísť o jazyk inšpirovaný proporciami dravých šeliem, no oproti predchádzajúcej mutácii vizuálny prejav rozhodne zjemnel. Zmenou si prešla taktiež maska chladiča, ktorá nesie miesto mriežky, jednoduchší tvar s piatimi priečnymi lúčmi. Diskrétny a ladný zovňajšok dopĺňali 19 palcové hliníkové disky, ktoré sú pri výbave Revolution TOP zaradené do štandardnej výbavy.

Interiér, priestor a výbava

Vnútro CX-5 je príjemným miestom na trávenie času pri cestovaní. Všetko pôsobí solídne a maličký krôčik od prevedenia v autách vyššej strednej triedy. Interiér nie je rušivý a pôsobí celkom jednoducho s nenáročnými dizajnovými prvkami. Tlačidlá majú na každom jednom mieste v aute príjemný chod a kovové ovládače dvojzónovej klimatizácie svojím prevedením a chodom vrhajú výhradne dobré svetlo na účet zvyšku ovládacích prvkov. Palubné dosky modelov od Mazdy dostávajú už niekoľko rokov príjemne mäkké plastové prevedenie a informácie od majiteľov predchádzajúcich generácií naznačujú, že by mali mať dobrú trvácnosť.

 
Mazda CX-5

Priestor v kabíne bol ako pre vodiča, tak aj spolujazdcov výborný a ľudia vo výške plus/mínus 180 centimetrov mali pri cestovaní dostatočné pohodlie aj na dlhších trasách. Použiteľných je taktiež všetkých 5 sedadiel a dostatočne vysoká kabína nebráni v sedení vyšším ľuďom na strednom, o malý kus vyššie položenom piatom sedadle.

S faceliftom sa do novej CX-5 dostala nová verzia multimediálneho systému MZD Connect. Prvým, zľahka netradičným prvkom novej verzie systému, je kombinácia otočného joysticku s piatimi fyzickými tlačidlami pri páke radenia s funkciou dotykového displeja. Dotykové displeje majú nevýhodu pri ovládaní počas jazdy kvôli nerovnostiam a zníženej koncentrácii vodiča, no na zadávanie adries a telefónnych čísel je možnosť ovládať displej rozhodne lepšia ako otočné tlačidlá. Mazda prišla s výborným kompromisom, ktorý vám dovoľuje ovládať dotykový displej, keď auto stojí, no akonáhle sa s autom pohnete, na ovládanie systému vám zostávajú len fyzické tlačidlá s otočným joystickom.


Mazda CX-5


Informačný systém je doma po všetkých stránkach a požiadavkach moderných zábavno-informačných zariadení. Má príjemné a relatívne jednoduché prostredie so základnou obrazovkou v tvare oblúka rátajúceho všetky elementárne a najčastejšie používané funkcie. Konkrétne ide o funkcie aplikácií (monitor spotreby, servisné cykly a technické upozornenia), zábavy (FM, AM, USB, Bluetooth, CD, AUX...), komunikáciu skrz telefón, navigáciu a nastavenia. Spojenie s platformou Windows Phone fungovalo bez problémov vrátane hudby, telefonovania a kontaktov. O zvukovú kulisu bolo postarané reproduktormi Bose, z ktorých po ľahkých úpravách ekvalizéru dostanete prekvapivo dobrý a uspokojivý zvuk naprieč žánrami hudby. Funkcia hlasových pokynov plnila jednoduché rozkazy, no so slovenským jazykom si žiaľ nerozumie a pokyny si vyžadujú minimálne obstojný anglický prízvuk. V opačnom prípade nie je možné túto vymoženosť využívať.

Motor, prevodovka a jazda

Testovaný model bol vybavený najsilnejším atmosférickým benzínovým štvorvalcom o objeme 2,5 litra s označením SKYACTIV-G. Maximálny výkon pohonnej jednotky čítal hodnotu 141kW (192 konských síl) pri 5700 ot./min. s krútiacim momentom 256Nm pri 4000 ot./min. Na dnešnú dobu je tento motor vskutku netradičným riešením, keďže žijeme v dobe
preplňovaných motorov a downsizingu. Týmto pádom motoru prislúchajú aj zľahka rozdielne vlastnosti. Operuje pri vyšších otáčkach a disponuje lineárnym zrýchlením. Nie je teda prekvapením, že si prevodovka nechávala pri rozbehu nižšie prevodové stupne zaradené o trošku dlhšie, než je tomu v prípade motorov s turbami. Nedostatok výkonu ale rozhodne problémom nebol. Čaro atmosférických motorov, ktoré pomaly ale isto opúšťajú portfóliá automobiliek, majú vlastnosť postupného zrýchľovania a narastania krútiaceho momentu otáčkami. Keďže v malých prepĺňaných agregátoch je maximálny krútiaci moment často k dispozícii už od približne 2000 ot./min. a vo vysokých otáčkach má často ťah tendenciu chabnúť, atmosférický motor ťahá stále viac, postupne stúpajúcou rotáciou.

Aerodynamický hluk problémom nebol ani na diaľnici a celé auto pôsobilo solídne, bez hrkotania, či buchotania pri prejazde horšími úsekmi ciest. Jednou nevýhodou nepreplňovaného benzínového motora v malom SUV je ale spotreba. Mimo mesto si vypýtala Mazda CX-5 6,7 l/100km pri priemernej rýchlosti 72km/h a na našom testovacom mestskom okruhu sme namerali hodnotu 7,8l/100km. Na diaľnici pri rýchlosti 110km/h vyšla priemerná spotreba na 6,8l/100km, pri 120km/h stúpla na 7,3l/100km a pri 130km/h si Mazda vypýtala rovných 8l/100km. Čo sa týka spotreby po meste, Mazda uvádza vo svojej brožúre až 9,3l/100km, no to je ale o 1,5l/100km menej, ako tomu bolo v našom teste. Ostatné čísla spotreby sú v oficiálnych materiáloch o trošku vyššie, konkrétne kombinovaná spotreba o rovný liter (pri relativne častom zrýchľovaní v meste) oproti nami nameraným hodnotám. Spotreba v meste nás ale v porovnaní so zverejnenou hodnotou príjemne prekvapila.

Motoru sekundovala 6-stupňová automatická prevodovka s meničom krútiaceho momentu. Radenie bolo plynulé a motor nachádzal vysoko položený krútiaci moment a záťah vždy spoľahlivo. Na ráznejšie podradenie bolo ale nutné hlbšie ponorenie plynového pedálu smerom k podlahe. Motoru taktiež výborne padol sekvenčný režim prevodovky a režim „sport", ktorý si po aktivácii držal motor vo vyšších otáčkach, neskoršie radil prevodové stupne a zostril reakciu plynu.

CX-5 pôsobí pri jazde stabilne a pohodlne. Podvozok ostrejšie zákruty nešokujú, no na zábavné, kľukaté cesty a horské priechody má Mazda v ponuke určite vhodnejšie modely. Kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a výškou vozu pôsobil celkom vhodne. Bezpečnostné systémy pracovali spoľahlivo a konkrétne v prípade predného radaru, ktorý má za úlohu dodržiavať odstup od nasledovaného auta, mala funkcia tendenciu brzdiť vozidlo celkom výrazne. Najbližší odstup, ktorý si radar vytyčoval, nám prišiel v niektorých momentoch prekvapivo ďaleký a pri zapnutom systéme v situácii, kedy sa vodič chystá na predbiehací manéver, môže systém zasiahnuť s vedomím potenciálneho nebezpečenstva príliš skoro, aj keď má vodič situáciu vedome pod kontrolou. Na druhej strane, systém sledujúci bdelosť vodiča ma počas dlhšej jazdy na diaľnici decentne poslal na hrnček kávy po ceste domov.

Záver

Mazdu CX-5 po facelifte na našich cestách spoznáte určite bez problémov aj naďalej. Výbavou a interiérom to nemá CX-5 vo výbave Revolution TOP príliš ďaleko do už spomínanej vyššej strednej triedy. Nenápadnosť, komfort a možnosť ísť mimo prúdu s atmosférickým motorom aj na úkor zľahka zvýšenej spotreby nám celkom imponujú. Pokiaľ sú vám tieto hodnoty sympatické a nízky, vybavený hatchback s pohonom predných kolies vám nepríde dostatočne flexibilný, je tu Mazda CX-5.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)2488
Prevodovkašesťstupňová automatická
Poháňaná nápravaelektronický pohon všetkých kolies (primar. predná)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)141 kW / 192 k pri 5700 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)256 Nm pri 4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)194 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h (s)
8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom (l/100km):
mesto / mimo mesto / kombinovaná


9,3/ 6,0 / 7,2

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 555 / 1 710 / 1 840
Batožinový priestor (l):503
Objem palivovej nádrže (l):

58

Pohotovostná hmotnosť (kg)1500
Ceny
Cena základného modelu s testovanou
motorizáciou  dph v deň zverejnenia testu   

34 100,- €



Základná cena testovanej verzie
(2,5 Skyactiv - G192 AWD A/T)    

34 100,- €


Autor: Viktor Baláž

 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.