ATLAS.SK: Pondelok, 26.9.2016
meniny má Edita

PRVÁ JAZDA: Vynovený Seat Ibiza dostal preplňovaný trojvalec 1,0 TSI

23.6.2015 | Testy

Mali sme príležitosť vyskúšať si vynovený Seat Ibiza. Okrem iného dostal nové motory, farby aj výbavu.

Aktuálna štvrtá generácia Seatu Ibiza je na trhu od roku 2008. Čoskoro ju však nahradí piata generácia a hoci vizuálne zmeny nemusia pôsobiť tak markantne, minimálne tie pod kapotou určite sú.

 
 Seat Ibiza


Podvozok novej Ibizy má byť v porovnaní s predchodcom mäkší, verzia FR však zostala tuhosťou naladenia bez zmeny. Najnovšie však disponuje adaptívnymi tlmičmi. Novinkou je aj elektromechanický posilňovač riadenia.

Zrejme najzaujímavejším vynovením ponuky je preplňovaný jednolitrový trojvalec 1,0 TSI. Ide o turbo verziu agregátu známeho napríklad z Volkswagenu Up! / Škoda Citigo či zo Škody Fabia. Tento motor sa má okrem toho stať aj základnou motorizáciou pre VW Golf, Seat Leon či Škodu Octavia.

V Ibize bude k dispozícii v základnej motorizácii ako atmosférický motor 1,0 MPI (55 kW, 95 Nm) s variabilným zdvihom ventilov a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy valcov. Motorizácia bude kombinovaná s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

Výkonnejšie preplňované verzie 1,0 TSI dostanú aj medzichladič stlačeného vzduchu integrovaný do sania a dvojité variabilné časovanie ventilov. Motor 1,0 TSI bude dostupný buď ako 70 kW (160 Nm) verzia alebo 81 kW (200 Nm) verzia. Slabší je kombinovaný s päťstupňovým manuálom, výkonnejší so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou DSG prevodovkou.

 
 Seat Ibiza


V porovnaní s aktuálnym motorom 1,2 TSI výkon slabšieho 1,0 TSI stúpol, pričom spotreba oficiálne klesla (o 0,5 l/100 km). Podľa slovenského zastúpenia Seatu by však v ponuke motorizácii Ibizy mal zostať aj motor 1,2 TSI.

Novinkou je aj motorizácia 1,4 TSI s aktívnym vypínaním valcov, výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm známa napríklad z VW Polo Blue GT. Kombinovaná je výlučne so šesťstupňovým manuálom. Ibiza s týmto motorom dokáže akcelerovať na stovku za 7,5 sekundy, pričom výrobca udáva priemernú spotrebu 4,8 litra.

Neskôr sa podľa všetkého dočkáme aj verzie Cupra s 1,8 litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom, výkonom 143 kW a šesťstupňovým manuálom. Nahradí tak Ibizu Cupra s 1,4 litrovým dvojito preplňovaným štvorvalcom kombinovaným výlučne s DSG prevodovkou.

Čo sa naftových agregátov týka, 1,6 litrový štvorvalec vystriedal 1,4 litrový trojvalec s výkonmi 55 kW (210 Nm), 66 kW (230 Nm) a 77 kW (230 Nm). Skúsili sme si ho napríklad v Škode Fabia TDI. U najslabšieho uvádza výrobca spotrebu 3,4 l/100 km. Všetky verzie budú disponovať štart / stop systémom. K dispozícii je päťstupňový manuál alebo sedemstupňová DSG prevodovka.

 
 Seat Ibiza


Novinky nájdete aj v interiéri. Okrem iného aj nový multimediálno navigačný systém so 6,5 palcovým dotykovým displejom a v závislosti od výbavy aj so systémami Car Play a Mirror Link. Tie spolu tvoria tzv. Full Link. Novinkou je aj parkovacia kamera, LED svetlá či podsvietenie nôh cestujúcich vpredu.

Okrem toho si môžete vybrať aj z nových farieb karosérie, interiéru či kolies. Dostupné sú napríklad aj sivo-červené kolesá či béžový interiér.

Ako to jazdí

Pre testovaciu jazdu sme na úvod zvolili výkonnejšiu verziu preplňovaného 1,0 litrového trojvalca s výkonom 77 kW. Po výkonovej stránke nemáme motoru čo vytknúť, dynamika je dobrá aj na diaľnici. Spojka ide čitateľne a ľahko, radenie je dostatočne presné a s príjemným chodom. Trojvalec neprenášal do kabíny prakticky žiadne vibrácie, hoci zvukový prejav je zjavne iný, ako u 1,2 TSI. Nábeh turba je o niečo ostrejší.

 
 Seat Ibiza


Skúsili sme aj 1,4 litrový benzínový štvorvalec, aktuálny vrchol ponuky. Ide o rovnaký agregát, aký nájdete napríklad v Pole Blue GT. Ibiza s ním dokáže jazdiť veľmi svižne a vďaka adaptívnemu a tvrdšiemu podvozku našej verzie FR si užijete aj zákruty.

Počas podujatia sme navštívili sme aj múzeum Seat v Barcelone, kde je okrem iného vystavený aj úplne prvý vyrobený kus modelu Ibiza.

Autor: DK
Zdroj: Seat