ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Hyundai i20 1,4i - Fabii sa vyrovná takmer vo všetkom

19.6.2015 | Testy

Druhý najmenší Hyundai v ponuke zaujme nielen príjemnou cenovkou, ale aj celým radom ďalších vlastností. Vyskúšali sme ho s najvýkonnejším benzínovým motorom.

Predošlá generácia Hyundaiu i20 nepatrila práve k tomu najkrajšiemu, čo bolo na trhu dostupné. Veľa toho zdedila po modeli Getz a mierne disproporčným tvarom jednotlivé línie nie príliš pristali. Vývojári aj dizajnéri však vzali tvorbu novej generácie modelu i20 ako výzvu, a napovieme vám, splnili ju výborne.

Do blata aj na operu

Nová i20tka totiž vôbec nepripomína svojich predchodcov, a aktuálny dizajnový jazyk juhokórejskej automobilky využíva naplno. Malé, primárne do mesta určené vozidlo totiž pôsobí príjemne nie len pri prvom, druhom, ale aj pri každom ďalšom pohľade. V hnedej metalíze je mimoriadne elegantné, a to ani nemusí stáť na prehnane veľkých diskoch.

 Hyundai i20

Charakteristická šesťuholníková maska je obklopená príťažlivými halogénovými svetlometmi s LED svietením a ostrými uhlami. Podarenú optiku svetlometov podčiarkuje aj pre Hyundai typický svetlý (biely) pás v ich hornej časti.

Smerom vzad je i20tka typickým hatchbackom tejto triedy, zadný stĺpik však pôsobí odľahčene vďaka prekrytiu čiernou plochou. Zadnej časti vozu dominujú veľké LED svetlá, ktoré sa tiahnu od viečka nádrže až do štvrtiny veka batožinového priestoru. Ich línie sú však menej ostré a vnútorná optika (v najvyššej výbave a príplatku za balík Style) ako vystrihnutá zo sci-fi.

Ohromných vylepšení, ako ergonomických, tak dizajnových, sa dočkal aj interiér vozidla. V testovanom voze niesol odtieň podobný laku karosérie, za čo pripisujeme Hyundaiu malé plus. Dojem z elegancie exteriéru tak nestratíte ani po usadnutí do kabíny, vo vnútri ladí štít palubnej dosky s hnedou výplňou dverí či hnedo-čiernym čalúnením sedadiel.

 


Pri uchopení volantu i20 sme nemali také zvláštne pocity z použitého materiálu, ako v Hyundai Elantra. Lesklá koža je na dotyk mäkká, ako to však bude s jej farebnosťou po stovkách hodín státia na slnku je otázne. V každom prípade, volant testovaného vozu obsahoval ovládanie rádia, telefónu i tempomatu, a napriek početnosti tlačidiel ani jedno nezavadzalo či zbytočne nemiatlo.

Rozloženie prvkov na stredovom štíte palubnej dosky je logicky rozdelené. V hornej časti obkolesujú staromódny displej tlačidlá multimediálneho systému a dva potenciometre, ovládanie klimatizácie je v samostatnom bloku nižšie. Ani tu Hyundai zbytočne nešpekuloval, nastavenie teploty a intenzity fúkania majú na starosti dvasamostatné otočné ovládače, na zvyšok poslúžia seperátne tlačidlá. Bonusom našej výbavy boli vyhrievané sedadlá, a teraz sa podržte, aj vyhrievaný volant (sada Winter Pack v hodnote 500€). Na prvý pohľad nič svetoborné, ale v tejto cenovej kategórii veľa vozidiel s takouto „fičurkou" nenájdete. Ak Hyundai v budúcnosti pridá možnosť priplatiť si za vyhrievanie čelného skla (v tejto kategórii to zvláda napr. Fiesta), bude i20tka plne vybavená na zimné mesiace.

Z hľadiska priestoru je v kabíne Hyundaiu i20 na predných sedadlách dostatok miesta pre priemerne vysokých vodičov. Aj tí nadpriemerní si svoje miesto nájdu, avšak na úkor pasažierov sediacich vzadu. Tí majú málo miesta predovšetkým čo sa šírky týka. Zadné sedadlá však majú príjemné proporcie, a dobre podopierajú tak kolená, ako chrbát. Na dlhé cesty to síce nie je, ako dočasné útočisko však poslúžia zadné sedadlá dobre.

 


A teraz poďme k jednej z najcitlivejších tém pri porovnávaní vozidiel. Hyundai i20 štandardne ponúka batožine objem až 326 litrov, čo je len o štyri litre menej ako Fabia. Avšak to len v prípade, že sa uspokojíte s absenciou rezervy. Ak tam nejakú chcete mať, pripravíte sa o 31 litrov objemu, čo v praxi znamená, že do kufra i20tky naskladáte niečo menej, ako 300 litrova vašich nevyhnutností. Málo to podľa nás určite nie je. Kvitujeme vynikajúcu využiteľnosť priestoru, menej už vyššiu nakladaciu hranu. V porovnaní s Fabiou i20tka stráca v počte integrovaných „simply clever" riešení, v kufri nenájdete toľko sieťok ani odkladacích priestorov. Aj keď oká na uchytenie a jedna sieť tu sú.

Cena viac než dostupná

Ďalším rozhodujúcim a citlivým faktorom pri výbere malého hatchbacku je nadobúdacia cena a s ňou aj pridaná hodnota v podobe záruky a prevádzkových nákladov. Základným model i20 vybavený 1,2-litrovým agregátom so 75 konskými silami a päťstupňovým manuálom stojí po odpočítaní akciového bonusu 9 490 eur.

 Hyundai i20

Základnou naftovou motorizáciou je 1,1 CRDi rovnako so 75 konskými silami. Takýto agregát je však dostupný až so strednou výbavou Comfort, a to za cenu 12 290 eur. Pozitívom je prítomnosť šiestich manuálne ovládaných prevodov.

My sme vyskúšali verziu s motorom 1,4i, ktorý ponúka rovnú stovku koní a 134 Nm krútiaceho momentu. Tento agregát je taktiež dostupný až od strednej výbavy Comfort (11 390 eur), v najvyššej výbave Style zaň zaplatíte 13 090 eur. Pripomíname, že aktuálne ide o najvýkonnejší agregát z ponuky. Jeho naftovou alternáciou je 1,4 CRDi (výlučne s výbavou Style) s 90 konskými silami a cenovkou 14 490 eur.

Svojimi spotrebami nás testovaný agregát síce nenadchol, ale zároveň ani neurazil. Štandardne sme v Bratislave jazdili za asi 6,5 litra na sto kilometrov, mimo mesta sme sa pri troche snahy dostali aj k hranici piatich litrov. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h agregát potrebuje 3 000 otáčok za minútu a vypýta si asi 5,5 litra paliva na stovku kilometrov. Zrýchlenie na 130 km/h zvýši otáčky zhruba o päťstovku a spotrebu o viac ako liter.

S testovaným modelom sme podstúpili aj dlhšiu cestu z Banskej Štiavnice do Topoľčian s cieľom zraziť spotrebu čo možno najnižšie. V rodisku nášho premiéra sme vystupovali z auta so nameranou spotrebou 5,5 litra na sto kilometrov. Pri dvojčlennej posádke a niekoľkých kilogramoch batožiny viac než uspokojivý výsledok. Celkovo sme na jednu nádrž odjazdili viac ako 700 kilometrov.

Záver

Keď Hyundai pripravoval moderného nástupcu i20-tky nehanbil sa prezentovať svoj cieľ porážať v rámci kategórie nemeckých (Polo) či japonských (Yaris) konkurentov. Po týždni strávenom za volantom Hyundaiu i20 musíme konštatovať, že snaha nebola márna.

 Hyundai i20

Malý Kórejčan nie je dokonalým autom a nad mnohými chybičkami krásy budú musieť inžinieri ešte poriadne popracovať. Vo finále však ponúka príjemný a objemný interiér, jazdné vlastnosti adekvátne cene a elegantný a zatiaľ neopozeraný dizajn.

Tak ako v prípade nedávno testovanej Elantry, aj i20tka jazdila s atmosférickým agregátom. Testovaná „jednaštvorka" však napriek absencii turbodúchadla udeľovala vozidlu dostatočné zrýchlenie. Pre mnohých môže byť jednoduchosť vyhotovenia agregátu dôvodom na kúpu, Hyundai patrí k málo automobilkám, ktoré ešte v plnej miere nenaskočili na vlnu downsizingu.

V rámci triedy B to bude mať malá i20tka naozaj ťažké. Stojí proti súperom ako Fiesta (najpredávanejší malý voz v Európe), Fabia (v našich končinách mimoriadne obľúbená) či Toyota Yaris (výhodné financovanie). Aj proti rokmi overeným modelom však má toto vozidlo čo ponúknuť, v nami testovanej verzii (1,4i, 6M, 5D) všetko spolu sedelo a fungovalo veľmi dobre a jednoducho.

Autor: MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.