ATLAS.SK: Piatok, 9.12.2016
meniny má Izabela

PRVÁ JAZDA: Peugeot prekvapil automatom s trojvalcom

27.3.2015 | Testy

Nový turbo trojvalec 1,2 PureTech je najnovšie v ponuke aj s automatom s meničom krútiaceho momentu. Ako si spolu rozumejú?

Francúzsky koncern PSA donedávna akoby ignoroval dvojspojkové automaty a išiel si svojou cestou klasických automatických prevodoviek s meničom krútiaceho momentu. V ich autách sme našli aj robotizované manuálne prevodovky, s ktorými sme však neboli (okrem spotreby) príliš spokojní.

Teraz sa však situácia mení a do modelov prichádza nový šesťstupňový automat EAT6 (Aisin AW). Nejde však stále o dvojspojkovú prevodovku ale o klasický automat s meničom (jeho tretiu generáciu). Meniče v poslednej dobe zažívajú „comeback", resp. prenikajú aj do nižších tried, čo je podľa nás dobre.

 
 Flotila testovacích áut s novými motormi a prevodovkami


Dvojspojkové „automaty" (robotizované dvojspojkové prevodovky) totiž stále neprekonali plynulosť pohnutia sa z križovatky či parkovania, ktoré poskytujú automaty s meničom. Klasické automaty zároveň často zvládnu vyšší krútiaci moment a najnovšia, tretia generácia Aisin automatu sľubuje nižšie straty a tým aj spotrebu. Čiastočne sa nám to potvrdilo aj u testu s Peugeotom 308 2,0 HDI.

Turbo trojvalec a „klasický" automat

Hoci väčšinu motorizácií koncernu PSA už poznáme aj spoza volantu, kombinácia turbo trojvalca s automatu s meničom bola pre nás novinkou. Mali sme si ju šancu vyskúšať na testovacej trati v Mortefontaine, neďaleko Paríža.

Najrýchlejší model poháňaný touto kombináciou (208, PureTech 110 a EAT6) zvládne akceleráciu na 100 km/h za 8,7 sekundy. Faceliftovanú verziu Peugeotu 208 však ešte len čaká premiéra, preto sme osedlali modely 308 (PureTech 130 s automatom) a 308 SW (PureTech 110 s manuálom).

Agregát s výkonom 130 konských síl sme už testovali v modeli Peugeot 308 SW a príjemne nás prekvapil. Kombinácia motora s automatom s meničom krútiaceho momentu bola však donedávna rezervovaná pre naftové motory. Teraz sa však začne hromadne objavovať aj v kombinácii s turbo trojvalcom.

Ako to jazdí

Automat radí plynule a vďaka veľmi príjemnému priebehu krútiaceho momentu sa nám s 308 jazdilo dobre. Neprekážala mu ani športovejšia jazda. Prevodovka disponuje aj možnosťou sekvenčného radenia, ktoré má dostatočne rýchlu odozvu. A nebyť občasných vibrácií volantu zabudli by sme, že nás vpred poháňa trojvalec.

Predvolene je prevodovka v režime „comfort". Po zvolení „sport" režimu stúpne tlak na spojkách a je aplikovaná iná stratégia radenia. Rozdiel je aj vďaka zmene reakcie motora markantný a auto na pocit „ožije".

Hoci môže byť táto kombinácia motora a prevodovky na papieri celkom „divoká", v praxi je veľmi dobrá.

Motor bude dostupný aj v modeloch 208 (manuál aj automat), 2008 (manuál aj automat), 3008 (len manuál) a 5008 (len manuál).

Viac technických informácií o motorch PureTech a prevodovke EAT6 sa dozviete v podrobnejšom článku zajtra.

Autor: Daniel Krnáč