ATLAS.SK: Nedeľa, 24.7.2016
meniny má Vladimír

PRVÁ JAZDA: Seat Leon ST Cupra – kombi sa okruhu nebojí

26.2.2015 | Testy

Mali sme šancu stretnúť sa osobne s historicky prvým ostrým kombi Seat - s modelom Leon ST Cupra. Aký vlastne je?

Keď sme pred časom skúsili nový Seat Leon Cupra na okruhu, naše dojmy boli pozitívne. Rovnako sa nám páčila Cupra aj na známych slovenských cestách. Seat však predstavil aj ostrý kombi Leon.

Celým menom Seat Leon ST (Sports Tourer) Cupra poháňa rovnaký motor ako verziu hatchback - 2,0 litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom buď 265 alebo 280 konských síl. Obe verzie majú krútiaci moment 350 Nm v rozpätí 1700 až 5600 otáčok. Motor disponuje variabilným časovaním výfukových aj sacích ventilov. Výfukové potrubie je priamo integrované do hlavy valcov a vstrekovanie paliva je priame (do valcov) v kombinácii s nepriamym (do sania, pri čiastočnom zaťažení).

 
 Seat Leon ST Cupra na okruhu pri Barcelone


Najrýchlejšia verzia, 280 koní so sedemstupňovým DSG automatom, zrýchli na stovku za 6,0 sekúnd. S manuálom jej to trvá 6,1 sekundy. Slabšej verzii len o 0,1 s dlhšie. ST Cupra rovnako ako hatchback využíva špeciálny samosvorný diferenciál s uzamykacou silou lamiel 1600 Nm. Každá Cupra zároveň disponuje systémom dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia a progresívnym riadením (prevod závisí od polohy volantu).

My sme si mali šancu ST Cupru vysúšať na diaľnici aj okruhu pri španielskej Barcelone. Kvôli mojej vtedajšej zdravotnej indispozícii som vám však nútený z trate tlmočiť postrehy kolegov novinárov. ST Cupru máme v pláne otestovať aj na slovenských cestách.

Na diaľnici sa ST Cupra v režime Comfort správa ako obyčajný Leon. Plyn reaguje komótnejšie a vy sa nemusíte báť, že vás 280 koní katapultuje do auta pred vami. Výkonový potenciál motora je pritom oveľa vyšší.

Po stlačení plynu na podlahu sa však prebudí celé stádo, bez ohľadu na zvolený režim. A kedysi by bola podobná akcelerácia u rodinného kombi šokujúca, a rezervovaná pre „prémiových Nemcov".

Zvukový prejav motora je veľmi kultivovaný a pri bežnej jazde o ňom ani neviete. Pri vysokých otáčkach sa prejavuje stále tlmene no veľmi príjemným chrapčákom. Preto si myslíme, že umelé simulovanie zvuku do reproduktorov v režime Cupra je skôr kontraproduktívne.

 
 Seat Leon ST Cupra


Čo sa výberu prevodovky týka, manuálna síce nie je na trati tak rýchla no z pohľadu vodiča predstavuje jazda s ňou väčší zážitok. A z dlhodobého hľadiska bude zrejme menej náchylná k poruchám. Na druhej strane s DSG prevodovkou je jazda rýchlejšia a spotreba nižšia. Na okruhu
však má vlastný rozum a otáčky nedrží na limiteri. Preto je ju lepšie nechať samú zaradiť vyšší stupeň ale pred zákrutou si manuálne sekvenčne podradiť.

Vďaka väčšej váhe v zadnej časti je v porovnaní s hatchbackom vyváženie hmotnosti auta neutrálnejšie práve u kombi. Podľa kolegovcov je to cítiť aj na trati. Zároveň je auto nastavené neutrálne a zadok vie byť na požiadanie aj celkom veselý.

Pochvalu dostali aj nové štvorpiestikové brzdy Brembo aj ako súčasť dlho očakávaného packu Sub8. Celkový dojem z ST Cupra je tak výborný.

Uvidíme však, či Seat odpovie aj na čoskoro odhalený Renault Mégane Trophy. Zatiaľ je striedanie sa týchto automobiliek na mieste rekordéra medzi autami s predným náhonom na nemeckom Nurburgringu celkom zaujímavé.

Seat Leon ST Cupra začína od 25 840 eur za verziu s výkonom 265 konských síl. Slovenskú premiéru si odbije v marci. Pod článkom nájdete aj veľkú galériu.

Autor: DK
Foto: autor, Seat


Ďalšie články zo sekcie Testy