ATLAS.SK: Piatok, 9.12.2016
meniny má Izabela

TEST: Seat Leon X-perience 2.0 TDI: pripravený na všetko

24.2.2015 | Testy

Pohon všetkých kolies, plasty po obvode a zvýšená svetlá výška robia z predĺženého Leonu mimoriadne praktickú záležitosť. Bonusmi sú adekvátna výbava a mimoriadne atraktívny vzhľad vozidla. Seat Leon X-perience sme vyskúšali s naftovým dvojlitrom TDI a manuálnou prevodovkou.

Keď Seat v roku 2012 prišiel na trh s treťou generáciou Leonu, trafil klinec po hlavičke. Leon medzi konkurentmi vyniká športovo ostrými líniami a vďaka typickým LED svetlám ho rozpoznať na stovky metrov. Základný hatchback neskôr doplnila predĺžená verzia Leon ST a ostrá Cupra. Španielskych elegánov teraz dopĺňa aj do terénu prispôsobený X-Perience so svetlou výškou až 170 milimetrov a pohonom všetkých kolies.

Koncernový príbuzný Octavie Scout a Golfu Alltrack rovnako stojí na modulárnej platforme MQB a je vybavený spojkou Haldex piatej generácie umiestnenou pred zadným diferenciálom. Jej reguláciu zabezpečuje elektronika, ktorá v bežných situáciách posiela výkon na prednú nápravu. Zadná sa dostáva do hry až keď predné kolesá strácajú trakciu.

 



Nádherné LED svetlá robia z Leona ľahko rozpoznateľné auto

Interiér nie je preplnený, pôsobí skôr striedmo a prakticky. Stredový panel orientovaný na vodiča v Leonoch chválime, všetky ovládacie prvky sú na dosah ruky. Obruč trojramenného volantu je ergonomicky tvarovaná, prítomnosť minima tlačidiel poteší. Radiaca páka je pomerne krátka a zakončená dizajnovo podarenou hlavicou z lesklého plastu. X-Perience má aj manuálnu ručnú brzdu. Všetky spomínané prvky, teda volant, hlava radiacej páky, páka ručnej brzdy a v konečnom dôsledku aj sedadlá, boli v našom voze odeté v koži a skrášlené kontrastným prešívaním oranžovou niťou. Vyčítať môžeme len lacno pôsobiacu výplň dverí, ktorá však svojím odtieňom ideálne zapadá do farebnej palety interiéru.

Príplatkové sedadlá majú príjemné bočné vedenie, farebnej kombinácii použitých materiálov kontrastuje oranžové prešívanie

Tak ako štandardná verzia ST, aj predĺžený Leon X-Perience ponúka slušných 587 litrov priestoru pre vašu batožinu. Po aplikácii dvojitého dna možno zadný rad sedadiel sklopiť do rovnej ložnej plochy a vytvoriť až 1 470 litrov objemu. Sedadlá navyše možno sklopiť pomocou páčky dostupnej priamo na stenách batožinového priestoru. Vzadu je prítomná aj lakťová opierka, ktorá sa môže zmeniť v otvor pre lyže a dlhé predmety.

 

 Terénnejšiu verziu X-Perience charakterizujú praktické plasty po obvode karosérie a svetlá výška o 27 milimetrov vyššia, ako v štandardnom modeli

Pod kapotou testovaného Leonu potichu priadol naftový dvojliter TDI so 4 valcami a 110 kilowattmi výkonu. Papierové údaje hovoria o maximálnej rýchlosti 208 kilometrov za hodinu a zrýchlení na prvú stovku za 8,7 sekundy. Najvýkonnejší dvojliter so 135 kilowattmi (184k) a automatom, rovnakú disciplínu zvládne za takmer rovných sedem sekúnd.

Pri diaľničnej 130tke agregát točil 2 300 otáčok a pýtal si v priemere menej ako 6,5 litra paliva. Spomalenie na 110 kilometrov za hodinu znížilo otáčky na úroveň okrúhlych dvoch tisícok a spotrebu zredukovalo pod hranicu piatich litrov. V mierne klesajúcom úseku medzi Trnavou a Bratislavou sme dosiahli aj 4,7 l/100 km, pri aktívnom tempomete a voľnom pruhu.

 Kompletnú galériu nájdete pod článkom

V medzimestských úsekoch motoru postačí len 1 650 ot./min. a s pokojnou nohou možno dosiahnuť aj priemer blízky katalógovým 4,4 litrom na 100 kilometrov. To sú vzhľadom na vyššiu svetlú výšku (+27 mm) a deklarovanú pohotovostnú hmotnosť 1 482 kilogramov veľmi príjemné čísla.

Krútiaci moment 340 Nm vie Leon rozhýbať mimoriadne aktívne, výsledný efekt však občas mierne stratí z puncu kvôli odstupňovaniu prevodovky. Dlhé prevodové stupne sú síce podpísané pod nízkou spotrebou, avšak mestské rýchlostné podmienky sú na trojku veľa a na štvorku primálo.

Napriek tomu je jazda s Leonom zážitkom, a to predovšetkým na nespevnenom povrchu. Aj v „húpavých" úsekoch neudržiavaných poľných ciest je kabína vozidla chránená od sprevádzajúcich vonkajších ruchov i buchotu tlmenia vozidla. V momente strácajúcej sa trakcie zasahuje Haldex i elektronický diferenciál XDS promptne a vodič si neraz ani nestačí všimnúť, ako problematickými úsekmi práve prechádza.

Aktuálne s bonusom -2 500 eur

Seat aktuálne ponúka Leon X-Perience s dvomi motorizáciami v troch výkonových variáciách. Základom je štvorvalec 1,6 TDI s 81 kW a manuálnou prevodovkou dostupný už za 22 770 (akciová cena po dopočítaní bonusu). Strednou a pravdepodobne aj najpredávanejšou voľbou je testovaný dvojliter so 150 konskými silami za 24 810 eur.

Kto túži po automate, musí siahnuť po výkonnejšom dvojlitri, ktorý oplýva až 184 konskými silami. Verzia so šesťstupňovým DSG vyjde na 29 280 eur.

Testovaný voz bol vybavený ešte príplatkovým balíkom Exclusive, ktorý obsahuje Full LED svetlá vpredu i vzadu, zadné parkovacie senzory a svetelný a dažďový senzor. Cena obsiahnutých prvkov podľa štandardného cenníka dosahuje takmer dve tisícky eur, zvýhodnený paket však vyjde na 1 045 eur. V katalógu okrem klasických sivých lakov nájdete aj červenú Emocion.

Záver

Leon X-perience je pre oko zrejme jedným z najkrajších pre terén prispôsobených kombi strednej triedy. Ostré línie rodiny Leonov pristanú tak športovej Cupre, ako aj praktickému Leonu X-Perience. Podvozok svojím komfortom prekvapí aj na 17 palcových diskoch, dobre gumuje nerovnosti nespevnených ciest a zároveň vie podržať v zákrutách.

Vzhľadom na výbavu Leonu X-Perience je počiatočná cena presahujúca 22-tisíc eur veľmi atraktívna a zahŕňa aj predĺženú záruku 2+2 bez obmedzenia kilometrov

Praktickosť bonusových milimetrov k svetlej výške vozu, bez očakávaného vplyvu na zvýšenie spotreby a ochranné plasty sú pridanou hodnotou verzie X-Perience. Tá sa bez problémov môže popasovať aj s niektorými crossovermi alebo modelmi SUV, oproti ktorým má výhodu v podobe takmer šiestich stoviek litrov batožinovej kapacity.

Motor

Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 968 
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná náprava4x4, Haldex 5. generácie
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )110 /150 KW pri 3 500 ot./min

Krútiaci moment (Nm)340  Nm pri 1 750 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)208 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,7  s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)5,9 / 4,4 / 4,9 
Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4 543 / 1 861 / 1 481
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel587 / 1 470
Objem palivovej nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 482
Ceny
Cena základného modelu (1,6 TDI)22 770,- €
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu (2,0 TDI)

24 810,- €

Autor: MB