ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Renault Twingo – znovuobjavený motor vzadu - lepšie ako vpredu

8.10.2014 | Testy

Nový Renault Twingo je v dnešnej dobe relatívne netradičným konceptom - motor vzadu a zadný náhon. Bol to dobrý nápad alebo nezmyselný návrat archaizmu?

Keď som sa pred vyše rokom dopočul, že Renault spolupracuje s Mercedes-Benz na novom aute, žily mi to netrhalo. Neskôr však vysvitlo, že ide o nové Twingo, ktoré bude vlastne do veľkej miery aj nový štvordverový Smart. A keď vysvitlo, že motor sa spod prednej kapoty presunie „do kufra", miešali sa vo mne dobré a zlé pocity. U trojdverového Smartu je motor vzadu logická voľba, u päťdverového skôr ekonomická. U Twinga, ktoré však bude dostupné iba ako päťdverové to na papieri nevyzerá ako najpraktickejšie riešenie.

 
 Renault Twingo


Pretože: na jednej strane sme mali veľmi radi výborne vymyslené posuvné zadné sedadlá predchádzajúceho Twinga. Ale na druhej strane, ak vie niekto spraviť poriadne zábavné malé auto so zadným náhonom, je to práve Renault (R8 Gordini, R5 Maxi Turbo, Clio V6 vám dačo vravia?). Tak ako to v praxi dopadlo? Nakoľko ide o tak netradičné auto, dnes budem trochu obšírnejší.

Vzhľad


Nové Twingo má extrémne krátke previsy, najkratšie aké som u auta zažil. Bez 20 cm na výšku a na šírku by spĺňalo predpoklady na Kei car. Auto je krátke ale pritom relatívne vysoké. Spredu dozadu budí dojem zväčšujúcej sa šírky. Páči sa mi, ako zadný pohľad jemne pripomína R5 Maxi Turbo.

Z diaľky z profilu je pohľad na Twingo celkom vtipný, ako by takýto malý objekt nemal byť ani považovaný za auto. Po týždni s Twingom som si však zvykol (až na farbu) a dizajn sa mi pozdával stále viac a viac. Zároveň pútalo auto dosť pozornosti (hm, azúrovo modré Twingo s bradatým chlapom za volantom...).

Interiér a výbava

Interiér nášho Twinga bol zmesou retro-chladničkovej modrej, bielej a čiernej. Táto farebná kombinácia pôsobila celkom zaujímavo. Všetky plasty sú tvrdé ale v tejto cenovej kategórii sme ani iné nečakali. Napriek tomu všetko v interiéri pôsobí solídne, od palubnej dosky cez tlačidlá na rádiu a kúrení po ovládacie prvky. V porovnaní s predchádzajúcim Twingom je kvalita možno aj o kategóriu vyššie, čo je pri tejto cene pre zákazníka len pozitívum. Basový reproduktor však už miestami rezonoval. Nakoľko bude ale z rovnakej výrobnej linky ako Twingo schádzať aj (pravdepodobne drahší) nový Smart, kvalita by nemala byť problémom. Pocit solídnosti podporuje dobrý zvuk zatvorenia veka batožinového priestoru aj dverí.

 
 Renault Twingo


Celá posádka sedí o dosť vyššie, ako sme zvyknutí v podobnom type auta. Vyššie ako v bežnom hatchbacku. V praxi vďaka tomu auto pôsobí spoza volantu o niečo väčšie (čo je dobre). Samotná poloha za volantom je (možno trochu prekvapujúco) ukážková, aj samotný, dobre tvarovaný volant je v dobrom uhle. Umožnila to absencia motora vpredu. Volant ide príjemne ľahko a riadenie má vhodný prevodový pomer.

Pedále sú tiež umiestnené podľa našich predstáv a ich chod je dobrý. Predné sedadlo je dostatočne pohodlné, počas dlhšej cesty by sme však prijali trochu inak tvarovaný sedák. Chválime ale nastavovanie sklonu operadla pomocou kolieska, nie páčky.

V stredovej konzole nájdete v závislosti od výbavy buď dva držiaky na poháre, alebo v nich uloženú odkladaciu priehradku (zatvárateľnú alebo otvorenú). Okolo radiacej páky sa nachádza Eco tlačidlo (len s motorom 0,9 Tce, v našej verzii neobsadené), držiak na dve mince a tlačidlo tempomatu / limitera. Pred spolujazdcom je buď otvorená priehradka alebo priestor s vyťahovateľnou mäkkou brašňou. V prípade potreby si ju môžete vďaka pútku aj prehodiť cez plece a zobrať so sebou. Za brašňou sú umiestnené poistky.

Príjemne pôsobil aj nápis Renault umiestnený na prahoch predných dverí, ktorý po ich otvorení svietil.

R & Go

Základné rádio od Renaultu (najnižšia verzia rádio nemá) disponuje systémom R & Go. Ten jednoducho prepája mobilný telefón s autom a umožňuje vám využiť ďalšie, nie vstavané funkcie. Môžete napríklad využiť náhradu za absentujúci otáčkomer. Stačí, keď si nainštalujete do telefónu s Androidom alebo iOS aplikáciu R & Go. Tá vám okrem iného zadarmo poskytne aj navigáciu (Copilot) s mapami pre Slovensko, Česko a Maďarsko alebo jednu inú krajinu podľa vášho výberu.

 
 Renault Twingo


Kvalita fungovania však priamo úmerne závisí od rýchlosti vášho telefónu. V prípade iOS zariadení potrebujte operačný systém 7,1 a vyššie (čo môj iPhone 4 bohužiaľ v tom momente nespĺňal). Ako testovací telefón som tak použil Samsung Galaxy Ace. Ten nie je práve tým najlepším, čo môžete aktuálne kúpiť ale na skúšku (takmer) postačoval.

Po pripojení cez bluetooth je aplikácia automaticky prepojená s autom. Funguje podobne ako dotykový MediaNav či R-Link z iných vozov značky. Základné menu vám poskytne na výber navigáciu, telefón, hudbu a informácie o aute. V poslednej kategórii máte k dispozícii napríklad Eco informácie o vašej jazde, otáčkomer (na Ace však extrémne oneskorený s veľmi pomalou frekvenciou obnovovania; u iPhone 5 súdiac podľa Rasťovho testu bez problémov), aktuálnu spotrebu (opäť na Ace s nesprávnym vykresľovaním, u iPhone 5 bez problémov) či iné údaje o jazde.

Tento nápad prepojenia a jeho potenciál sa nám páči. Držiak na telefón je, čo sa týka zorného poľa, umiestnený rozumne a nápad integrovať ho do auta chválime. Nevidíte však cez neho vyše polovicu tlačidiel rádia. Pritom mohol byť pokojne vyššie nad displejom. Oceňujeme však integrovaný USB konektor v držiaku. Rádio disponovalo aj ďalším USB konektorom a AUX vstupom.

Pomocou telefónu viete ovládať aj funkcie rádia (ladiť stanice, prepínať zdroj hudby, prehliadať externé zariadenia...). V prípade nášho nešťastného Galaxy Ace bolo fungovanie systému tak pomalé, že sme to radšej nechali tak. S lepším telefónom by ste však nemali mať problém.

 
 Renault Twingo


K systému sme pripojili aj ipod, ktorý fungoval takmer okamžite, pár sekúnd po pripojení. Miestami však bolo počuť krátky výpadok signálu, čo je zvláštne, pretože bol spojený s rádiom priamo káblom. U Renault rádií je samozrejmosťou ich ovládanie pod volantom. Na volante tu nájdete tlačidlá tempomatu.

Navigácia fungovala dobre a hlásila (by) cez reproduktory auta aj pokyny (ako inak, Galaxy Ace to nedokáže). Pokyny počujete, aj keď nemáte na obrazovke práve zobrazenú mapu, ale napr. rádio.

Zvuk samotného systému je priemerný ale celkom dobre vyvážený. Pridali sme si však radšej aj basy aj výšky.

Čo sa ďalšej výbavy týka, obsahuje napríklad systém kontroly jazdného pruhu. Pochváliť musíme ostré oko kamery, ktorému stačila na identifikovanie pruhu len jedna čiara, a ani nemusela byť namaľovaná. Škoda len, že vás na vybočenie upozorňuje pípnutím, ktoré je na diaľnici takmer neregistrovateľné. Tiež by sme prijali napríklad automatické vypnutie svetiel, vstavaný otáčkomer a kontrolku teploty motora.

Priestor

Posuvné zadné sedadlá, jeden z najväčších argumentov pre kúpu predchádzajúceho Twinga, sú preč. Technické riešenie s motorom vzadu to jednoducho neumožňuje. Napriek tomu sa dozadu vďaka vysokej karosérii nasúka aj človek vysoký cez 190 cm, hoci nohy už má vedľa predného sedadla. Ak máte tak 180 cm, za seba si sadnete s rezervou na hlavu asi 7 cm, no sedadla pred vami sa budete už dotýkať. Ak by sa vodič posunul o zub viac dopredu, bude to pohodlne stačiť aj na dlhú cestu. Poteší aj dostatočne dlhý zadný sedák. Zadné okno si však cestujúci vzadu vedia len odklopiť, nie stiahnuť. Oproti trojdverovému predchodcovi je to však vlastne pokrok.

 
 Renault Twingo


Batožinový priestor je kompromisom. Možno si v duchu spomínate na Škodu 120, kde sa nachádzal vpredu. U Twinga ho však nájdete vzadu nad motorom. V prednej časti je len technika (nádržky a iné vybavenie). Systém na umožnenie prístupu nie je zlý, no v porovnaní s klasickým pántom a bowdenom komplikovanejší. Musíte vypnúť motor (potrebujete totiž kľúč), odklopíte plastový kryt, odomknete zámok, potiahnete páčky. Kapota potom zíde o kúsok dole a zostane visieť na dvoch pásikoch. Tým získate prístup k nádržke ostrekovača. Budete však potrebovať hadičku na predĺženie, pretože tam inak bezpečne netrafíte ani s lievikom. Samotná kapota a blatníky sú plastové.

Ale späť ku kufru. Nakoľko sa pod jeho dnom nachádza motor, je dosť plytký. Hoci ho Citigo prekonáva o vyše 60 litrov, tvarovo je však ten v Twingu praktickejší. Nemáte tu ale žiadne špeciálne miesto na odloženie lekárničky či reflexnej vesty. A na rezervné koleso zabudnite - nebolo by ho kam dať.

 
 Renault Twingo


Vďaka umiestneniu motora môže byť v batožinovom priestore o niečo teplejšie (rádovo odhadujem o dva tri stupne). Pri normálnej jazde je identická, pri zúrivej jazde do kopca bude zrejme vyššia.

Ak sa potrebujete dostať z nejakého dôvodu k motoru, vyložíte veci z kufra, vyberiete odhlučňovací materiál s kobercom, rukou odskrutkujete 6 skrutiek s plastovými násadcami a veko vyberiete.

Ak potrebujete preniesť väčší predmet, do dĺžky 2,3 metra je možné využiť sklápateľné spolujazdcove predné sedadlo. Teoreticky by ste sa tak v Twingu aj vyspali.

Motor a prevodovka

Na rozdiel od prechádzajúceho Twinga po facelifte si môžete tentoraz zvoliť aj motorizáciu. Ak si však nechcete zaplatiť najvyššiu (tretiu) výbavu, ste obmedzení na jeden motor - dnes testovaný jednolitrový atmosférický trojvalec. Kombinovaný bol s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.

 
 Renault Twingo


Motor Twinga nájdete, ako sme spomínali, pod podlahou batožinového priestoru (teda vzadu) a (celkom logicky) poháňa zadné kolesá. Je uložený nad zadnou nápravou v uhle 49 stupňov tak, že jeho vyššia časť je bližšie zadnej časti auta. Vďaka zvolenej koncepcii musel byť priestor veľmi precízne premyslený.

Hoci základné Twingo váži menej ako tonu (939 kg), akcelerácia na stovku nie je so 70 koňovým motorom práve blesková. Počkáte si 14,5 sekundy. V meste to stačí, no predbiehanie mimo mesto si musíte dobre rozmyslieť. Na diaľnici je motor prekvapujúco postačujúci, no opäť, nie je to žiaden guľový blesk. Vďaka vyšším otáčkam je tu však dynamika postačujúca. V praxi však často jazdíte na plný plyn.

Tachometer končí pri 160 km/h a do 70 km/h je ciachovaný hustejšie (každých 5 km). Palivomer má 6 dielikov.

Umiestnenie motora pomáha jeho tichšiemu chodu. Na voľnobeh však motor spôsoboval relatívne silné vibrovanie sedadiel. Autom sa zároveň prenáša dunenie spôsobené nižšími otáčkami motora (približne do 2000 otáčok).

 
 Renault Twingo


Radenie pripomína iné päťstupňové prevodovky Renault - jemne gumené, s nie úplne ideálnym dorazom ale dostatočne presné a relatívne ľahké. Zvyknete si ľahko a nepomýlite sa. Sprevodovanie by som označil za dobrý kompromis. Hoci nemáte otáčkomer, auto vám poradí, kedy zmeniť prevodový stupeň. Pri 50 km/h točí motor na 4. stupeň približne 1800 otáčok, na 5. stupeň 1400 otáčok (s čím už nie je spokojný).

Jazda

Naše Twingo malo najazdených len okolo 1000 km. Preto berte namerané spotreby s rezervou - mali by ešte o niečo klesnúť. Okrem toho výrobca uvádza, že plný výkon bude motor podávať od 3000 km.

 
 Renault Twingo


V meste sa nám podarilo jazdiť za 6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h a relatívne plynulej premávke. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h si Twingo vypýtalo 5,2 l/100 km, pri 120 km/h to bolo 5,8 l/100 km a pri 130 km/h 6,7 l/100 km. Mimo mesto pri priemernej rýchlosti 73 km/h Twingo spotrebovalo 4,7 l/100 km.

Aerodynamický hluk pri diaľničnom limite bol značný no na podobný typ auta viac ako akceptovateľný. Motor nie je na diaľnici počuť vôbec (splynie s hlukom), aj napriek 3800 otáčkam pri tachometrických 130 km/h. Pri 110 km/h to je približne 3250 otáčok. Jazda po diaľnici nie je vôbec stresujúca. Vyššia výška auta a jeho menšia hmotnosť ho však robia o niečo citlivejším na bočný vietor.

Twingo je však o ovládateľnosti, nie výkone. Krátke previsy a možnosť zatočiť prednými kolesami až do 45 stupňového uhla vám veľmi zjednoduší parkovanie aj otáčanie nielen v meste. Aj to je výhoda motora vzadu. A kvôli krátkej kapote vidíte kde vám auto vpredu končí, celkovo je výhľad dopredu veľmi dobrý. Vďaka malým rozmerom sa mi napríklad stalo, že miesto, z ktorého som odišiel, ma tam čakalo voľné aj o niekoľko hodín neskôr (pretože iné autá sa tam nezmestili). V ponuke máte aj parkovacie senzory a kameru ale pri takto malom aute sa bez nich spokojne zaobídete.

Čo sa jazdných vlastností týka, Twingo je malé prekvapenie. Rozloženie hmotnosti je vďaka motoru v zadnej časti 45 percent vpredu a 55 percent vpredu. A viete čo to znamená - pol na pol a zadný náhon... Cítite ten potenciál? My sme ho tiež.

Pri športovejšej jazde cítite, že motor nie je vpredu - zmena smeru je akási vehmentnejšia. Vďaka relatívne vysokej karosérii a mäkšiemu pruženiu sa však auto pri prudkom pohybe volantom jemne nakloní. Počas rýchlejšieho prejazdu zákruty je však krásne neutrálne. Neskôr nastúpi nedotáčavosť - ale neskôr, ako podobného auta s predným náhonom.

 
 Renault Twingo


Najväčším prekvapením je pohodlie. Zrejme vďaka rozdeleniu hmotnosti je Twingo asi najpohodlnejšie auto v tejto kategórii. Prejazd nerovnosťami je viac ako znesiteľný a podvozok veľmi dobre izolovaný od kabíny.

Renault však spravil všetko pre to, aby bolo Twingo len ďalším malým (a s prepáčením blbovzdorným) mestským autom. Preto sú vpredu obuté o 2 cm širšie pneumatiky ako vzadu (buď 165 a 185 u 15 palcových kolies alebo 185 a 205 na 16 palcových kolesách). Preto prvé, čoho sa na limite trakcie dočkáte je nedotáčavosť. Pomôže vám ju udržať aj ostražitá trakčná kontrola (ktorá sa nedá oficiálne vypnúť). Twingo sa teda na povrchu vôbec neprejavuje ako zadokolka. Dá sa to ale (pre dobro vodičov bažiacich po zážitku z jazdy) vyliečiť?

 
 Renault Twingo


Myslím, že by pomohlo obuť rovnako široký rozmer dopredu aj dozadu. Ak chcete byť radikálni tak skôr užšie pneumatiky (na vlastné riziko samozrejme). Ale na driftovanie so 70 poníkmi a takto dobrou trakciou vzadu však môžete rovno zabudnúť, aj na mokre (k tomu neskôr).

Záver

Nové Renault Twingo je príjemným prekvapením. Nová koncepcia prináša do segmentu nové výhody ale aj nevýhody. Dobrá poloha za volantom, ukážková obratnosť, pohodlie pruženia a jazdné vlastnosti sú na tento typ auta výborné. Priestor v aute je dobrý, no batožinový priestor malý a prístup k motoru obmedzený.

Renault teda ukázal, že sa to úspešne dá aj s motorom vzadu. Trochu sme však sklamaní z ututlania potenciálu zadného náhonu. Preto apelujem na Renautsport: prosím, prosím, prosím, prosím - Twingo RS! Zatiaľ sa môžete v galérii pokochať na vyše 100 obrázkoch.



 

Motor

Palivobenbenzín
Valce3
Zdvihový objem (cm3)999
Prevodovkamanuálna päťstupňová
Poháňaná nápravazadná (motor vzadu)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )52 / 70 pri 6000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)

  91 pri 2 850 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)151
Akcelerácia z 0 na 100 km/h14,5
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)5,6  / 3,9 / 4,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)3 595 / 1 554 / 1 646
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel188
Objem palivovej nádrže (l):

35

Pohotovostná hmotnosť (kg)939
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu7 990,- €


Základná cena testovanej verzie (1,0 SCe Intens) v deň zverejnenia testu

  9 790,- €



Autor: DK

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.