ATLAS.SK: Pondelok, 26.9.2016
meniny má Edita

TEST: BMW X5 25d – keď aj štyri valce stačia

30.9.2014 | Testy

Postačí tretej generácii modelu X5 aj najslabší naftový štvorvalec? Vyskúšali sme to a naše dojmy nájdete v recenzii.

BMW X5 je aktuálne dostupné už v jeho tretej generácii, ktorá sa posnaží nadviazať na úspechy jej predchodcov. Napokon, bola to práve prvá „iXpäťka", ktorá masívnejšie presadila používanie väčších SUV aj v mestách. Jej mužná elegancia sa totiž zapáčila nielen pánom, ale aj ich polovičkám.

BMW X5 xDrive 25d, našu prvú recenziu na tento model si môžete prečítať tu



BMW X5 nikdy nepatrilo k dizajnovo extravagantným vozom, skôr sa snažilo pôsobiť nenápadne. Tak tomu ostalo aj pri tretej generácii tohto SUV, ktorá je po dizajnovej stránke len evolúciou. Mierne pozmenené sú krivky prednej masky, línie zadných svetlometov, v katalógu pribudli nové disky.

Podstatnou zmenou je nahradenie naftového šesťvalca novým motorom, naladeným na rovnaký výkon. Kým starší šesťvalec produkoval 160 kW a 500 Nm, nový twin scroll turbom prepĺňaný štvorvalec produkuje rovnakých 160 kW a 450 Nm. A to je počtom valcov podstatne znevýhodnený.

Na druhú stranu, štyri naftové valce sa musia potýkať s o niečo nižšou hmotnosťou. V totožnej výbave je totiž nové BMW X5 o 90 kilogramov ľahšie, čo je ekvivalent zavalitého chlapa v kabíne.

BMW X5 xDrive 25d



Štvorvalec pritom dokáže voz zrýchliť na stovku za slušných 8,2 sekundy, čo je vzhľadom na celkovú hmotnosť vozidla presahujúcu 2 tony lichotivý údaj. Do vozu pritom možno ešte naložiť ďalších 635 kilogramov užitočnej hmotnosti.

Novinkou v tretej generácii X5 je aj niekoľko asistentov a aktualizovaný infotainmentový systém. Testovaný voz bol bezpečnostnými systémami doslova nabitý, počnúc výstrahou pri vybočení z pruhu, cez asistent sledovania mŕtveho uhla až funkciu zabrzdenia pred osobou kráčajúcou naprieč dráhou vozidla.

Pozitívne hodnotíme prítomnosť indikačnej diódy systému sledovania mŕtveho uhla na kryte spätných zrkadiel. Dióda sa tak nenachádza priamo na ploche samotného zrkadla, ale na riziko zrážky upozorňuje z vnútornej strany spätných zrkadiel. V tejto polohe možno diódu kontrolovať aj periférnym videním, pohľad sklápať netreba. Polohu diódy už rieši viacero výrobcov, Nissan ju v novom Qashqaii presunul do interiéru, na A stĺpik.

Novinkou v X5 je aj orlie oko, alebo ľudskejšie povedané, sledovanie všetkých strán okolia vozidla pri parkovaní. Predná a zadná kamera sú dnes v tejto triede takmer štandardom, bonusové dve šošovky v spätných zrkadlách však už samozrejmosťou nebývajú.

Pochváliť musíme aj zásahy systému, ktorý sleduje udržiavanie vášho vozidla v rámci pruhu vymedzeného čiarami. Ten sám nekrúti volantom, ale v prípade vybehnutia mimo čiary vás upozorní vibráciou obruče.

Motor a jeho apetít

A poďme k jednému z najpodstatnejších údajov, a to k spotrebám vozidla. Úvodné kilometre sme celkom tradične strávili v uliciach Bratislavy. Tam sa nám spotrebu pod hranicu 8 litrov na sto kilometrov darilo stiahnuť len málokedy, i keď nemožné to nebolo. V prípade plynulého prechodu mestom sme sa neraz dostali aj na 6,5l/100 km, realita ranných zápch nás však vždy rýchlo vyviedla z omylu. V praxi sme tak mesto brázdili za asi 8,2 litra nafty na sto kilometrov.

Aj štyri valce pod kapotou X5 plne postačujú



S vozom sme sa vybrali aj na diaľnicu, kde pri 130 km/h motor potrebuje na fungovanie rovných 2 000 otáčok za minútu. To, samozrejme, pri zaradenom najvyššom prevodovom stupni, teda osmičke. Mierne stúpajúci úsek medzi Trnavou a Hlohovcom sme tak zvládli za 7,5 litra nafty na sto kilometrov.

Ak sme spomalili na 110 km/h, otáčky klesli na úroveň 1 800 ot./min. a spotreba spadla až na úroveň 6l/100. To však na úseku Trnava - Bratislava a bez aktívnej klimatizácie.

S X5 25d sme sa posnažili dosiahnuť aj čo možno najnižšiu spotrebu, zároveň však jazdiť tak, aby sme sa nestali prekážkou premávky. Vybrali sme sa teda na okresky, zapli trpezlivý mód vodiča, stiahli nohu z plynu a aktívne sme využívali gravitáciu. Pri 90 km/h agregát točí na ôsmom prevodovom stupni rovných 1 500 otáčok za minútu. Našou rekordnou spotrebou dosiahnutou na úseku s minimálnymi prevýšenia je číslo 5,4 litra nafty na sto kilometrov.

Štandardne sme medzimestské úseky dynamickým tempom prechádzali za asi 7 litrov paliva. To pri dvojčlennej posádke a jej batožine. Ak by sme auto naložili štyrmi osobami s batožinou, menej ako 7,5 litra si zrejme nevypýta.

Štandardná kombinovaná spotreba sa tak ustálila na hranici ôsmich litrov paliva na sto kilometrov. Vzhľadom na to, aký kolos musel chudák štvorvalec urýchľovať to vôbec nepovažujeme za privysokú hodnotu. BMW X5 napokon nie je autom pre šporovlivých.

Interiér naďalej ostal orientovaný na vodiča a jeho komfort



Pre dovolenkárov ponúka X5 objemných 650 litrov batožinového priestoru. Ten je karosériou ohraničený pravidelne a po sklopení sedadiel do takmer dokonalej roviny dnu vojde až 1 870 litrov vašich nevyhnutností. Sedadlá sa pritom sklápajú v pomer 4:2:4. Samozrejmosťou je možnosť vyklopiť spodnú časť veka batožinového priestoru a vytvoriť tak rovnú nakladaciu hranu, alebo dočasné posedenie pri pikniku.

V kufri poteší aj hydraulický piest podopierajúci dno batožinového priestoru. Praktickosť takéhoto riešenia majiteľ spozná predovšetkým pri výmene/oprave pneumatiky po defekte.

Cena

Najnižšou cenou, za akú možno zakúpiť aktuálne BMW X5 je 54 400 eur. Tá sa vzťahuje práve na testovaný model 25d (1 995 cm3, 218 koní) akurát bez pohonu všetkých kolies. Za ten si treba priplatiť 2 600 eur, taká konfigurácia totiž stojí rovný 57 tisíc eur.

Kto si neodpustí šesťvalec pod kapotou, musí si pripraviť podstatne väčšiu sumu peňazí. Šesťvalcový trojliter s 258 konskými silami totiž v základe vychádza na 61 500 eur, vyšší model s 313 koníkmi pod kapotou stojí až 67-tisíc eur.

Ako benzínová alternatíva sa podsúva X5 xDrive35i so šiestimi valcami a výkonom 306 koní za 61 600 eur. Komu by i tak bolo málo, pre toho je k dispozícii xDrive50i s ôsmymi valcami a katalógovým výkonom 450 koní. Tu však už treba rátať s investíciou na úrovni 80-tisíc eur.

Záver

BMW pri obmene generácií modelu X5 vsadilo na zaužívané „Čo funguje, to netreba meniť." Nová X5 na prvý pohľad pre laika ťažko rozoznateľná od tej predošlej, a aj to bude dozaista zárukou jej úspechu. Model zároveň získal celý rad nových technológií, ktoré ocenia najmä tí, čo volantom svojho vozu vysedávajú celé hodiny.

BMW X5 xDrive 25d



Rokmi ostrieľanému modelu navyše pochádzajúcemu z mníchovských dielní a inžinierskych stolov naozaj ťažko niečo vyčítať. Svoju klientelu tento model už má poriadne vychovanú a sme si istí, že tretia generácia ju nesklame. A ani v konfigurácii s naftovým štvorvalcom.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 995
Prevodovkaosemstupňová automatická
Poháňaná nápravaxDrive
Výkon
Najvyšší výkon

160 kW / 218 k pri 4 000 ot./min.

Krútiaci moment

450 Nm pri 1 500 až 2 500 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)220
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,2
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)6,7 / 5,3 / 5,8
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 886 / 1 938 / 1 762
Batožinový priestor (l):650 / 1 870
Objem palivovej nádrže (l):

75 

Pohotovostná hmotnosť (kg)2 115
Ceny
Cena základného modelu

54 300,- €



Cena testovaného modelu

79 655,- €



Autor: MB