ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford Kuga 1,6 EcoBoost – s benzínom zadobre

29.7.2014 | Testy

Do tretice sme vyskúšali druhú generáciu modelu Kuga s jediným benzínovým motorom v ponuke. Po stránke dynamiky mu naozaj nie je čo vyčítať.

Ford Kuga na našom trhu už nie je žiadnou novinkou. Druhú generáciu tohto modelu stretáme na slovenských cestách úplne bežne, v rôznych konfiguráciách a s rôznymi motorizáciami. Dve nové Kugy sme vyskúšali už aj u nás v automixe. Prvú už v septembri minulého roka, a to s naftovým motorom s výkonom 163 koní, manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Podobnú konfiguráciu sme vyskúšali aj neskôr, avšak s automatickou prevodovkou PowerShift.

 Ford Kuga s EcoBoostom



Teraz k nám zavítala v poradí tretia Kuga druhej generácie. S benzínovým motorom pod kapotou, manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom výlučne predných kolies. Jedinou benzínovou motorizáciou, ktorú si môžete pod kapotu Kugy zadovážiť, je motor 1,6 EcoBoost, ktorý poznáme aj z iných modelov Fordu. Aj v katalógu Kugy nájdete dve výkonové alternácie tohto štvorvalcového agregátu, a to so 150 alebo 182 konskými silami. My sme vyskúšali menej výkonný variant, ten jediný je totiž zakomponovaný aj do (zvýhodnenej) limitovanej ponuky vozidiel X. Ak túžite po početnejšom benzínovom stáde koní, budete si musieť zvyknúť na automat, inú verziu Ford neponúka.

Vyskúšali sme verziu vo výbave Titanium s príplatkovým balíkom Spirit X v cene vozidla a celou sériou ďalších príplatkových prvkov. Keďže sme model Kuga už vyskúšali, naše poznatky týkajúce sa exteriéru i interiéru hľadajte skôr v starších recenziách - Kuga 2,0 TDCi AWD a Kuga 2,0 TDCi Powershift. Dnes sa posnažíme skôr zamerať na samotnú motorizáciu a príplatkové prvky a skúsenosti s nimi.

 


V momente usadnutia za volant svietila na palubnom počítači spotreba 7,3 litra na sto kilometrov, to však po absolvovaní úctyhodných 1 437 kilometrov v pre nás neznámych podmienkach. Vzhľadom na rozmery a svetlú výšku Kugy celkom rozumná hodnota. My sme sadali do vozidla s plnou nádržou a celkovým dojazdom (podľa palubného počítača) cez 660 kilometrov.

Testovaný agregát núkal výkon 150 konských síl dostupný až v 5 700 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu (240 Nm) bolo dostupné podstatne skôr, už v rozmedzí 1 600 až 4 000 ot./min. Technická dokumentácia vozidla ďalej uvádza maximálnu rýchlosť 195 kilometrov za hodinu a čas šprintu z 0 na 100 km/h len 9,7 sekundy. To je spomedzi ponúkaných motorizácií najnižší čas zrýchlenia, najvýkonnejší naftový motor (2,0 Duratorq TDCi 163k) je ešte o dve desatinky sekundy pomalší.

 


My sme úvodné kilometre absolvovali v Bratislave s výslednou mestskou spotrebou presahujúcou 8,5 litra paliva na sto kilometrov. Nie práve najlichotivejšia hodnota, ale len o niečo vyššia, než uvádza dokumentácia. Renomé si motor napravil na tradičnom „testovacom" úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti 110 km/h si totiž vypýtal len 6,6 litra paliva na sto kilometrov, a to pri aktívnej klimatizácii a „rodinnej" štvorčlennej posádke bez batožiny.

Zrýchlenie na 130 km/h zdvihlo otáčky z pôvodných 2 450 ot./min. na 2 750 ot./min a spotrebu o celé dva litre na úroveň 8,6l/100km. Cesta späť na trase Hlohovec-Trnava vyšla vďaka klesaniu cesty o niečo lepšie, palubný počítač vykazoval len 7,9l/100km.

Mimo mesta sa nám síce darilo jazdiť aj za spotrebu nižšiu ako 7l/100km, priemer na kombinovanom úseku Topoľčany-Hlohovec s častými prevýšeniami však skončil s výsledkom 7,4l/100km (pri priem. rýchlosti 56km/h).

Z hľadiska dynamiky skutočne niet čo EcoBoostu vyčítať. Motor ťahá už od nízkych otáčok, krútiaci moment zatlačí posádku do sedadiel pomerne bezprecedentne, a agilita mu nechýba ani vo vyšších rýchlostiach. Samých nás prekvapilo prešmyknutie kolies pri preraďovaní do vyššie stupňa pri vyšších rýchlostiach, spôsobené dravosťou prednej nápravy. Pri stúpaní do kopca s plynom na podlahe budete prvých pár metrov s prednou dvojicou kolies prostredníctvom volantu poriadne bojovať, a to sa nám nestáva ani s väčšinou naftových vozidiel.

Ceny

Na rovinu, Kuga nepatrí v rámci svojej konkurencie k cenovo najpríťažlivejším vozom. Limitovaná ponuka vozidiel X však prináša výrazné zľavy, aj keď zároveň s nimi aj nepatrne oklieštený výber motorizácií a pohonov. Chýba totiž kombinácia benzínového motora a pohonu všetkých kolies, inak dostupná iba s automatom za cenu presahujúcu 33 tisíc eur.

 Kompletnú fotogalériu nájdete pod článkom



Nami testované vozidlo však malo cenovku nastavenú podstatne atraktívnejšie. Po výraznej zľave z cenníkovej ceny totiž kombinácia motora 1,6 EcoBoost, výbavy Titanium a (príplatkového) balíka Spirit X stojí len 23 390 eur, za čo dostane nadpriemerne dobre vybavené vozidlo s dynamickým motorom.

Výbavy Spirit X, ktorá štandardne stojí takmer tisícpäťsto eur, do vozidla prináša alarm, vyhrievané sedadlá, zadný parkovací asistent, vyhrievané čelné sklo, sklápanie vonkajších zrkadiel a ešte aj strešné lyžiny. Náš voz však skrýval ešte celý rad príplatkových doplnkov, ktoré jeho cenu vystrelili až k hranici 29 tisíc eur. Tisícku však pridali bi-xenónové svetlomety, ďalších 895 eur zasa adaptívny tempomat (základný je vo výbave), podobnú sumu stojí aj príplatkový lak Burnished Glow. Bez uvedenej trojice príplatkov sa s cenou dostávame ľahko nad 26 tisíc eur.

 Pracovisko šoféra



Ako sme spomínali v predošlej kapitole, vozidlo bolo vybavené aj aktívnym automatickým parkovacím asistentom, ktorý dokáže Kugu upratať aj tam, kam sa neskúsený vodiči neodvážia. Naň si však treba pripraviť sedem stoviek a ďalších 795 eur „zhltne" sada Free Style, vďaka ktorej možno bezdotykovo otvárať veko batožinového priestoru. Ak často prevážate v kufri objemný náklad, budete mávanie nohou pod kufrom milovať.

Pre úplnosť dodávame, že o niečo pomalšia naftová verzia (2,0 TDCi Duratorq 140k) v podobne nakonfigurovanej výbave (teda Titanium + Spirit X) začína na sume 26 990 eur bez príplatkových prvkov.

Záver

Ford Kuga je v rámci svojej triedy mimoriadne podareným vozidlom. Kompaktné rozmery a výnimočne dobrá ovládateľnosť z Kugy robia všestranné vozidlo vhodné na zbieranie detí v meste i na dlhé dovolenkové trasy. O poznanie komfortnejšie pruženie novšej verzie tohto modelu ešte vylepšujú pohodlné sedadlá, ktoré si zaslúžia azda iba superlatívy.

Benzínová motorizácia Kuge zo šarmu neuberie, ba skôr naopak. V konfigurácii s predným pohonom sa malý Ford derie vpred bez rešpektu a v porovnaní s naftovými súrodencami mu dynamika veru nechýba. Z hľadiska dostupných motorizácií je tá benzínová najrýchlejšou, z nuly na stovku sa dostane už za 9,7 sekundy. Spotrebou síce takáto verzia neoslní, na druhú stranu však ani nesklame, veď počas celého týždňa sme v priemere jazdili za ako o niečo viac ako 7 litrov paliva.

Pre malé mestské SUV nie je pohon všetkých štyroch kolies práve nevyhnutnosťou, napokon, koľko takýchto vozidiel niekedy reálne aj okúsi terén? Dôkazom sú aj predaje, väčšina zákazníkov skutočne siaha po pohone iba predných kolies. Vláčiť so sebou zbytočne drahocenné kilogramy pohonu navyše nie je práve ekonomické. Ford navyše aktuálne predáva Kugu v limitovanej ponuke X, vďaka ktorej cenami dobieha konkurenciu a už v základnej konfigurácii dostanete väčšinu nevyhnutných prvkov.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 596
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravaFWD
Výkon
Najvyšší výkon (k)150
Krútiaci moment (Nm)240
Maximálna rýchlosť (km/h)195
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,7
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)8,3 / 5,6 / 6,6
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 525 / 1 838 / 1 703
Batožinový priestor (l):406 / 1603
Objem palivovej nádrže (l):

60

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 580
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou

21 990,- €



Základná cena testovanej verzie v deň zverejnenia testu (bez príplatkov)

23 390,- €


Autor: MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.