ATLAS.SK: Pondelok, 26.9.2016
meniny má Edita

VYSKÚŠALI SME: Seat Leon Cupra ohromí dynamikou i cenou

24.2.2014 | Testy

Nová Cupra prišla premiešať karty v rámci segmentu. Má mimoriadne atraktívnu cenovku a jej dvojliter dynamikou presvedčí za každých okolností. Ide o jeden z najpodarenejších hot-hatchov súčasnosti.

Počas minulého týždňa sme mali tú česť zúčastniť sa dvojdňového testovania najnovšieho hot-hatchu pochádzajúceho od španielskeho Seat-u. Nový Leon Cupra sme boli testovať priamo v okolí Barcelony a na športovom okruhu. Ak španielska automobilka novým Leonom trafila do čierneho, pri modeli Cupra to platí dvojnásobne.

 Seat Leon Cupra 280

Aktuálny Seat Leon stavia na podarenom základe koncernovej platformy MQB, ktorú možno nájsť aj v novej Octavii, Golfe či Audi A3. Pridáva však k nej španielsky a podstatne šarmantnejší dizajn, čo v kombinácii s atraktívnou cenovkou a osvedčenými agregátmi z neho robí kandidáta na kúpu v očiach mnohých zákazníkov. Svedčia o tom aj rastúce čísla automobilky, ktorá napriek poklesom na kľúčových trhoch (s výnimkou Veľkej Británie) predáva viac. Napríklad na nemeckom trhu predaje poskočili o viac než 20 percent, pričom predaje samotného Leonu narástli až o 44 percent.

Modely Cupra majú svoju tradíciu, ktorú Seat, chvalabohu, zatiaľ neprerušil. Nie je to tak dávno, čo sme vyskúšali malú Ibizu v tomto vyhotovení, ktorá cenou i dynamikou nechá pozadu väčšinu najmenších konkurentov. Teraz sme však vyskúšali nový Leon Cupra, ktorý nám Španieli oficiálne predstavia až v Ženeve. Vyrába sa v dvoch karosárskych vyhotoveniach (3 alebo 5 dverí) a v dvoch výkonových alternáciách (265k a 280k) s rovnakým, turbodúchadlom prepĺňaným, dvojlitrom TSI.

 Seat Leon Cupra



Dynamika prepĺňaných agregátov od Volkswagenu je naozaj výnimočná a ďalším jej dôkazom je aj známy štvorvalec skrytý pod kapotou nového Leonu Cupra. Ten nielen dobre vyzerá, ale má i „koncernovsky" kvalitný interiér a presvedčí aj jazdnými vlastnosťami. Podčiarkuje ich najmä nízka hmotnosť vozidla a ťah agregátu v širokom spektre otáčok.

Jednou z výsad Leonu Cupra je aj jeho elektricky riadený predný diferenciál, ktorý dokáže (najmä) v kritických momentoch pomôcť šoférovi udržať ideálnu stopu. Spolu s adaptívnym odpružením Dynamic Control Chassis tak Leon Cupra dokáže presvedčiť nielen v premávke, ale i na okruhu. A to celkom nekompromisne. Diferenciál totiž dokáže až 100 percent výkonu presunúť na jedno koleso.

 Seat Leon Cupra



Prepĺňaný dvojliter totiž ťahá od spodných otáčok lineárne až k červenému poľu a to ešte ostrejšie než o 60 koní menej výkonný agregát v Octavii RS. V kombinácii s presnou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou tak na okruhu Leon doslova vyrážal dych. Dynamika motora rýchlo zahodí do zabudnutia aj zbytočne privysoký prevodový stupeň v prejazde zákrutou. Na bežnej ceste bude s Leonom radosť predbiehať aj so zaradenou šestkou, ako náhle sa dostane k slovu 350 prítomných Newtonmetrov (papierovo už od 1 750 otáčok), cenovo porovnateľné vozy strácajú nádej.

Jazdným vlastnostiam ťažko možno niečo vyčítať, z prvého dojmu možno konštatovať, že vďaka pomerne nízkej hmotnosti sa Leon teraz poriadne odvážnejšie ťahá vpred. Jeho svižnejšiemu prejavu dobre sekundujú aj brzdy, na ktorých sme nepostrehli badateľný dôsledok prehriatia.

Prvú stovku zvládne výkonnejšia Cupra (s 280 koňmi) za 5,9 sekundy, automat typu DSG, z už aj tak dobrého času, údajne stiahne ešte jednu desatinu sekundy. Pomalší variant s 265 konskými silami zvládne rovnakú disciplínu za rovných 6 sekúnd, verzia s automatom je papierovo opäť o desatinku rýchlejšia. V porovnaní s minulou generáciou Leonu Cupra je tá aktuálna až o 0,4 sekundy rýchlejšia, za čo vďačí najmä o 75 kilogramov ľahšiemu vyhotoveniu a mimoriadne dynamickému motoru. Svoju úlohu však zohral aj o 7 percent priaznivejší koeficient odporu vzduchu.

 

Masívne brzdy s nápisom Cupra má iba výkonnejšia verzia 280



Ako kombinovanú spotrebu Seat udáva 6,6 litra na 100 kilometrov. Túto hodnotu zatiaľ nevieme vyvrátiť ani potvrdiť, viac nám k nej povie až plnohodnotný test. Vieme však, že na diaľnici pri tempomatovej 130tke si Cupra vypýtala len okolo sedem litrov. Spomalenie na stovku znamenalo o liter menšiu spotrebu a to sme stále sedeli v hot-hatchi so slušným stádom koní pod kapotou. Agresívna jazda s plynom na podlahe spotrebu vytlačí niekde celkom inde, okruhovým vozom však na palubnom počítači svietili hodnoty okolo 21 litrov paliva na sto kilometrov. Tie, samozrejme, nikto nešetril.

Ak by ste sa pýtali, aké rozdiely sú medzi verziami Cupra 265 a Cupra 280, nie je ich mnoho. Rozlíšiť sa však dajú pohľadom na kolesá. Výkonnejšia verzia Cupra 280 jazdí na 19-palcových diskoch a má svoje meno vyrazené aj na strmeňoch bŕzd, Cupra 265 má disky o palec menšie a strmene odeté „len" do červenej. „Dvestoosemdesiatku" však zdobí aj zadný spojler, čierne kryty spätných zrkadiel a čierne lišty v interiéri. O desatinu sekundy pomalšia verzia má „späťáky" vo farbe karosérie.

Ak máme byť úprimný, prepĺňané agregáty v tejto kategórii vozidiel dokážu plnohodnotne nahradiť staré poctivé atmosférické motory, navyše dokážu vozidlo potiahnuť od podstatne nižších otáčok. Leon Cupra zďaleka nie je tak tvrdé a športové auto ako Mégane RS, túto „nevýhodu" však ocení v bežnej premávke nielen vaša chrbtica, ale i posádka. V režime Comfort sa totiž Cupra správa ako štandardné auto a ani cestovanie po diaľnici nie je nekomfortné a hluk v kabíne je prípustný. Po zmene na režim Cupra však zrazu šoférujete plnohodnotného športovca, so skutočne jemnou senzibilitou na plynovom i brzdovom pedále, o akustickom zážitku ani nehovoriac.

Automatická prevodovka typu DSG môže byť v Cupre najmä v mestských podmienkach mimoriadne komfortnou voľbou. Na okruhu si však svoju úlohu predsa len lepšie obhájil šesťstupňový manuál, na ktorý vo výjazdoch síce treba siahnuť, avšak zbytočne „nepremýšľa".

Jedinú výčitku smerujeme k vyhotoveniu palubnej dosky, ktorá sa takmer nelíši od tej v bežnom Leone. Napríklad budík tlaku turbodúchadla umiestnený podobne ako vo Focuse ST by „wow" efekt z vozidla poriadne vylepšil nielen v očiach laika.

 Seat Leon Cupra 2014



Čerešničkou na španielskej torte je cenovka Leonu Cupra pre slovenský trh. Základná cena pre verziu s 265 konskými silami bola stanovená na 24 890€, pričom za najvýkonnejší variant (280k + DSG) zákazníci zaplatia 28 660€. Namiesto teoretizovania sme pre vás vytvorili tabuľku porovnateľných konkurentov v tejto triede, kde nájdete snáď všetky potrebné a kúpu ovplyvniteľné parametre. Leon Cupra svojej konkurencii zavaril. Aj tej pochádzajúcej z rovnakého koncernu.

  Ford Focus ST Volkswagen Golf GTI Škoda Octavia RS Renault Mégane RS Kia cee`d GTSeat Leon Cupra 280 
Objem a typ motora 2,0 EcoBoost2,0 TSI BlueMotion2,0 TSI Green Tec2,0 16V1,6 T-GDI2,0 TSI 
 Poháňaná nápravaprednáprednápredná predná predná predná 
 Výkon (kW/k) 184 / 250162 / 220 (4 500 - 6 200 ot./min)162 / 220 (4 500 - 6 200 ot./min.) 195 / 265 (3 000 -  5 000 ot./min.)150 / 204 (pri 6000 ot./min.)206 / 280 (5 700 - 6 200 ot./min.)
 Krútiaci moment (Nm)360350 (1 500 - 4 000 ot./min.) 350 (1 500 - 4 400 ot./min.) 360 (350 (3 000 - 5 000 ot./min.) 265 ( 1 750 - 4 500 ot./min.)350 ( 1 750 - 5 600 ot./min.)
 Hmotnosť (kg)1 437 1 351 1 425 1 462 1 471 1 395
 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)6,56,56,8 6,0 7,7 5,8
 Udávaná kombinovaná spotreba (l)7,266,2 7,58,16,6
 Maximálna rýchlosť (km/h)248246248 254 230 250 
 Cena27 400€26 750€24 960€28 790€ 24 190€ 24 890€ (265k+6MT) / 28 660€ (280k+ DSG)
 Objem batožinového priestoru (l)363380590344 380 380 
 Dostupný automat/kombiNie / Áno Áno (DSG) / Áno Áno (DSG) / Áno Nie / NieNie / Nie Áno (DSG) / Momentálne nie
*v tabuľke chýbajú napríklad modely Opel Astra OPC či Alfa Romeo Giulietta, pretože vypadli z aktuálnych cenníkov predajcov. Modely BMW M135i, Audi S3 či Mercedes A 45 AMG sme nezaradili kvôli podstatne vyššej nadobúdacej cene 

Autor: MB