ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford Kuga Powershift – automat spotrebe neublíži

23.1.2014 | Testy

Dvojspojkový PowerShift pridal Kuge na priemernej spotrebe len decilitre, aj to najmä v mestskej premávke. Za úvodnú dvojtisícovú investíciu teda stojí.

Druhá generácia modelu Ford Kuga prišla na slovenský trh v minulom roku. Ide o globálny model, ktorý napĺňa ambície stratégie OneFord dodávať po celom svete rovnaké vozidlá. Model mierne narástol, zväčšil sa jeho vnútorný priestor a do vienka dostal aj celú sériu moderných technológií.

 Ford Kuga



Bližší opis noviniek exteriéru i interiéru nájdete v našej staršej recenzii zo septembra minulého roka. Teraz sme testovali de facto totožné vozidlo, akurát jeho manuálnych šesť prevodových stupňov sme vymenili sme vymenili za dvojspojkový a šesťstupňový automat, ktorý Ford označuje PowerShift. Naskytol sa nám teda ideálny priestor pre porovnanie spotrieb manuál vs. automat, aj keď jeho výsledky nemožno brať ako vedecky podložené, predsa len, okolité podmienky vplývajúce na spotrebu boli v čase testovania iné.

To, čo sme konštatovali pri dávnejšej recenzii Fordu Focus v prevedení kombi, ktorý bol našou prvou skúsenosťou s novým dvojspojkovým automatom od Fordu, platí aj teraz. Moderná prevodovka od Fordu plní svoju úlohu na jednotku a možno tvrdiť, že v porovnaní s konkurenciou jej nechýba nič. Iste, na druhý stranu, nefunguje tak rýchlo a inteligentne ako osemstupňová automatická prevodovka od BMW, ale to by sme sa už pohybovali v úplne inej cenovej hladine. Na vynesenie ortieľa z pohľadu živnosti prevodoviek Powershift je ešte priskoro, reálne dáta/skúsenosti ešte nepoznáme.

 Ford Kuga a jeho motorizácia



Pod kapotou nám priadli štyri naftové valce s celkovým objemom 2,0 (TDCi Duratorq). Motor nám ponúkal výkon 163 konských síl a krútiaci moment 340 Nm. Vpred nás hnali všetky štyri kolesá, pričom prvú stovku sme dokázali stihnúť za 10,4 sekundy. Maximálna rýchlosť činila 194 kilometrov za hodinu, s manuálom dokáže Kuga zrýchliť až na 198 km. Ostáva len pripomenúť, že rovnaký motor ponúka Ford aj v slabšom vyhotovení, s 140 konskými silami.

Spotreba

Kľúčovým argumentom, ktorý neraz odradí od príplatku za automat, býva zvýšená priemerná spotreba pri všetkých činnostiach. Platí to aj pri Forde Kuga a jeho novej dvojspojkovej šesťstupňovej automatickej prevodovke PowerShift. Tá však zďaleka nedvíha spotrebu tak, aby to bolo nepríjemné pre peňaženku.

Spotreba/Motorizácia2,0 TDCi manuál (udávaná výrobcom)2,0 TDCi manuál (nameraná)2,0 TDCi PowerShift (udávaná výrobcom) 2,0 TDCi PowerShift (nameraná) 
 V meste 7,2 7,4 - 8,0 7,4 8,5 - 9,0
 Mimo mesta 5,1 6,6 5,5 6,7
 Kombinovaná 5,9 8,4 6,2 8,2


Úvodných 200 kilometrov sme absolvovali v uliciach Bratislavy s priemernou spotrebou oscilujúcou v rozmedzí hodnôt 8,5 až 9,0 litra. V minulosti sme s rovnako výkonnou Kugou, akurát s manuálnom šesťstupňovou prevodovkou, jazdili v rozpätí 7,4 až 8,0 litra. Rozdiel teda nie je príliš markantný a množstvo komfortu spôsobené absenciou spojky a tradičnej radiacej páky snáď opisovať nemusíme.

Vodičovo kráľovstvo s vyšším posedom a dobrým výhľadom



Medzimestský kombinovaný úsek medzi Topoľčanmi a Hlohovcom sme na testovacom vozidle zvládli za 6,7 litra nafty na sto kilometrov. To však pri defenzívnej, palivo šetriacej jazde. Rozdiel v spotrebe v porovnaní s manuálom z minulého testu činí presne jeden deciliter.

Pri 110 kilometrovej rýchlosti a najvyššom prevodovom stupni naftový motor točil 2 200 otáčok za minútu. Na úseku Bratislava-Trnava, teda pri miernom stúpaním a trojčlennej posádke, si štyri valce vypýtali presne sedem litrov nafty.

Pre diaľnicu typická „stotridsiatka" znamenala až 2 600 otáčok a spotrebu 8,2 litra na sto kilometrov. Teoreticky rovnako ako s manuálom, prakticky však pri porovnaní s minulým testom dokonca o dva decilitre menej. Takýto rozdiel však spôsobia aj poveternostné podmienky.

PowerShift v Kuga teda ukázal svoju opodstatnenú „pažravosť" len v meste. Na ostatných cestách možno s pokojným svedomím jeho spotrebu porovnávať so štandardnom manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Záver

Súčasťou testovanej akciovej výbavy Titanium X sú napríklad strešné lyžiny, elektricky vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané čelné sklo (Quickclear), bi-xenónové svetlomety a LED diódy pre denné svietenie, 17 palcové disky z ľahkých zliatin, bezkľúčové zamykanie KeyFree či rádio od Sony (a ďalšie...). Celková hodnota balíka podľa materiálov Fordu dosahuje 4 480 eur.

 Ford Kuga



Ford Kuga je presvedčivé a výborne spracované auto. Modernizácia mu výrazne pomohla, ako integrovaním najnovších systémov od Fordu, tak aj komfortnejšie vyladeným podvozkom. Už predošlá Kuga vychádza podľa TÜV reportu z roku 2014 ako jedno z najspoľahlivejších áut aj po rokoch používania. Dá sa teda predpokladať, že nová Kuga túto skutočnosť nezmení a bude pokračovať v budovaní dobrého mena. Ďalší dôvod, prečo Kugu odporúčať.

Ťažko hľadať dôvod, prečo Kuge povedať nie. Azda jedinou slabinou ostáva, u Fordu celkom tradične, mierne prestrelená cena. Podľa akčného cenníka najlacnejšia Kuga stojí 21 990 eur, avšak „len" s motorom 1,6 EcoBoost SCTi s výkonom 150 koní, vo výbave Trend X a s pohonom predných kolies. Ostatne, benzínovú motorizáciu s pohonom 4x4 v akčnom cenníku nenájdete. V klasickom sa však nachádza, avšak so 182 koňmi, výbavou Titanium a cenovkou 26 480 eur.

Najlacnejšiu naftovú verziu možno zakúpiť za 22 990 eur (2.0 TDCi 140k, Trend X, pohon predných kolies). Ak chcete štvorkolku, musíte priplatiť ešte 2 590 eur, ak aj s automatom pripravte si 27 580 eur. Nami testovaná motorizácia, 2.0 TDCi Duratorq 163 koní, je v akčnom cenníku dostupná iba s pohonom všetkých kolies a začína na 30 910 eurách. Za PowerShift si priplatíte ešte dve tisícky. Naproti tomu, taká Honda CR-V s päťstupňovým automatom a pohonom všetkých kolies začína na 28 240 eurách(2,2 i-DTEC 4x4, 150k, výbava Comfort). Pre podobnú výbavu si však treba pripraviť balíček peňazí presahujúci 33 tisíc eur.

 Ford Kuga



Ford Kuga patrí k tým kompaktnejším SUV modelom, čo iste nejeden vodič ocení najmä pri brázdení mestských ulíc. Vďaka svojím rozmerom sa dobre parkuje a ak by aj nie, pomôcť vie aktívny parkovací asistent. Ten ušetrí najmä nežnejším polovičkám kopu nervov a aj v Kuge funguje precízne a ovláda sa jednoducho. Komfortne ladený podvozok zvládne nielen tisíce diaľničných kilometrov, ale aj ľahký terén. Kvalitu vyhotovenia interiéru Fordov snáď vyzdvihovať ani nemusíme. Ak teda túžite po SUV modeli vhodnom do mesta, Kuga by jednoznačne mala figurovať v užšom výbere. A aj vo vyhotovení s automatom PowerShift.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 997
Prevodovkašesťstupňová automatická - PowerShift
Poháňaná nápravaAWD
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )120 / 163
Krútiaci moment (Nm)340
Maximálna rýchlosť (km/h)196
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,4
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)7,4 / 5,5 / 6,2
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 525 / 1 838 / 1 703
Batožinový priestor (l):406 / 1603
Objem palivovej nádrže (l):

60 

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 707
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou

21 890,- €



Základná cena testovanej verzie v deň zverejnenia testu

32 900,- €


Autor: MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.