ATLAS.SK: Piatok, 9.12.2016
meniny má Izabela

TEST: Seat Alhambra 4x4 – s deťúrencami na kopanice

10.1.2014 | Testy

Aktuálna Alhambra 4x4 znie ako výborný nápad. Ak máte veľkú rodinu a nechcete cestou na lyžovačku zapadnúť, môže byť práve toto auto riešenie. Alebo nie?

Hoci je Seat Alhambra (v preklade Červený hrad - komplex palácov a pevností v Španielsku) na trhu už nejaký ten mesiac, u nás v redakcii má premiéru. Spomínam si ešte na starú generáciu. V jej sesterskom Sharane som absolvoval cestu na Ženevský autosalón. Na sedadle v batožinovom priestore. Paradoxne to bolo najpohodlnejšie miesto v aute. Ako si v tomto ohľade počína nová generácia?

Vzhľad

Nenápadný, nevýstredný. Takú cestu zvolil Seat aj VW. Auto pôsobí distingvovane, čo je podľa mňa pre väčšinu potenciálnych zákazníkov dobre. V tejto tmavomodrej a s chrómovými lištami by som jej prisúdil aj stopovú dávku elegancie. Môže byť.

 

 Seat Alhambra



Inak, ospravedlňujem za niektoré príliš tmavé fotky, ale dosiahnuť znesiteľnú expozíciu v tom výjave zo Psa baskervilského, aký mi počasie pripravilo, bolo celkom náročné.

Interiér, výbava a priestor

Vnútro sa nesie v podobne umiernenom duchu ako exteriér. Kvalita materiálov je na veľmi dobrej úrovni (hoci na našom kuse niečo veľmi jemne klepkalo vo dverách). Palubná doska je príjemná a čiastočne z mäkkého plastu. Priestorov na odkladanie je habadej, ako sa už od podobného auta očakáva.

 

 Seat Alhambra



Zaujímavosťou je nastavovanie vodičovho sedadla v našej verzii - sklon operadla sa nastavuje elektricky, zvyšok manuálne. Zároveň máte možnosť elektricky si nastaviť bedrovú opierku v niekoľkých smeroch. U spolujazdca tiež ale manuálne a v menej smeroch.

Voliteľný navigačný a multimediálny systém pripomína ten z Leonu a po funkčnej stránke sme nemali výhrady. Ovládaný je pomocou 6,5 palcovej dotykovej obrazovky. Samozrejmosťou je bluetooth konektivita. Aux a USB vstup však nenájdete pri každom rádiu, pričom cena nehrá rolu. Náš navigačný systém napríklad tieto vstupy nemal. V ponuke zároveň nájdete parkovaciu kameru.

Bluetooth audio fungovalo bez výpadkov a dokázalo z telefónu pri prehrávaní získať aj názvy skladieb. A hoci sa po vypnutí a opätovnom neskoršom naštartovaní auta nezapne automaticky prehrávanie bluetooth audia, aspoň sa systém predvolene nastaví na aux (a nie iritujúce AM rádio). Na prehrávanie z telefónu ho po jeho identifikácii prepnete doslova dvoma kliknutiami.

Testovaná verzia disponovala aj elektrickým otváraním posuvných dverí a veka batožinového priestoru. Všetko spomínané viete otvoriť aj pomocou diaľkového ovládania. Ak máte malé deti, zrejme to oceníte. Len treba posádke objasniť spôsob zatvárania, nakoľko sa dvere samé aj zatvoria a nepáči sa im, keď sa ich nasilu niekto pokúša ťahať manuálne. Podobné platí aj o elektrickom otváraní kufra. Prijali by sme aj možnosť výberu medzi manuálnym a automatickým. Ak chcete manuálne otváranie všetkého, ušetríte 995 eur.

Predné sedadlá sú pohodlné aj na dlhšej ceste. To isté platí aj o tých zadných (resp. stredných). Ale ani tie výklopné nie sú zlé. Hoci nedosahujú pohodlia tých z predchádzajúcej generácie (ktoré bolo ale treba manuálne vyberať a nakladať do kufra), pár sto kilometrov v nich zvládne aj dospelý človek. Stredný rad však nesmie byť úplne vzadu. Na hlavu je miesta dosť aj pre 180 cm vysokého človeka, vyšší už môžu mať problém. Ak budete stredné sedadlá posúvať s rozumom, odveziete relatívne pohodlne aj 7 dospelých (za predpokladu, že to nie sú všetko basketbalisti). Škoda, že potom nemáte kam odložiť tyč so zadným platom.

 

 Seat Alhambra



Pod podlahou batožinového priestoru nájdete v tejto verzii namiesto rezervy dve výklopné sedadlá. Podľa Seatu je drvivá väčšina predaných Alhambier práve sedemmiestnych. Predchádzajúca generácia mala tieto sedadlá riešené oveľa nepraktickejšie - vyberaním a nakladaním z kufra.

Sedadlá vyklopíte jednoducho zatiahnutím za pútko v podlahe. Následne sa vynorí operadlo a potom manuálne vyklopíte sedák. Sklopenie celého sedadla naspäť do podlahy je možné vykonať jedným potiahnutím. Pre nastupovanie na sedadlá v batožinovom priestore je možné tie stredné posunúť dopredu a sedák sa automaticky zdvihne hore.

Ak chcete vytvoriť takmer dokonalú nakladaciu rovinu, zadné (resp.) stredné sedadlá je možné sklopiť potiahnutím za páčku. Skryjú sa celé do podlahy. Každé sedadlo je pritom separátne a môžete si s ním robiť prakticky čo chcete.

Aj po vyklopení posledného radu sedadiel zostane za nimi vďaka vytvoreniu hlbšieho dna celkom rozumný kufor, hoci na batožinu pre siedmych budete potrebovať aj truhlu.

Naša verzia disponovala napríklad aj automatickými diaľkovými svetlami, ktoré ale trpia rovnakým problémom ako drvivá väčšina podobných systémov na trhu. Vypnú sa tak s 50 percentnou úspešnosťou a ak sa budete spoliehať len na automat, užijete si blikanie protiidúcimi vodičmi. Automat nezaregistroval ani pouličné lampy. Čiže pomôže, ale nemôžete sa naňho spoliehať.

Na druhej strane, systém natáčania predných bi-xenónových svetiel fungoval na výbornú a pomohol nám pri nočnej jazde cez „vracáky" (180 stupňové zákruty pri stúpaní / klesaní).

 

 Seat Alhambra



Na čo sa nám ale ťažko zvykalo je ovládanie tempomatu (samostatnou páčkou z ľavej strany volantu, podobne ako napr. u koncernových MQB áut). Páčka k sebe - tempomat je zapnutý. Aktivujete ho následne tlačidlom zo strany páčky. Páčka k sebe ešte raz, +1 km/h. Ak chcete ale ubrať 1 km/h, musíte stlačiť bočné tlačidlo na aktiváciu tempomatu. Pohyb hore a dole totiž pridáva +/- 10 km/h. Ak chcete prerušiť tempomat, páčku potlačíte od seba. Prechod medzi vypínaním a „pauzou" je ale málo odlíšený, a tak sme často namiesto dočasného stopnutia celý tempomat vypli. Áno, dá sa na tento systém zvyknúť, no nie je najergonomickejší a v niektorých ohľadoch ani najlogickejší. To je problém nielen Seatu ale mnohých koncernových áut. To ale nie je nič čo by nás odradilo.

Motor, prevodovka a jazda

Naša verzia mala pod kapotou dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 140 koní kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dôležitým doplnkom je pohon všetkých kolies vďaka medzinápravovej spojke Haldex kombinovaný výlučne s manuálnou prevodovkou a spomínaným motorom.

 

 Seat Alhambra



Ako prvé musíme pochváliť odhlučnenie. Naftový hurhaj do kabíny príliš nepreniká, okrem veľmi nízkych otáčok (do 1500), kedy motor začne dunieť. Priebeh krútiaceho momentu je na TDI veľmi plynulý a klasický turbo-kopanec tu cítiť nebudete. Je to dané aj veľkosťou resp. hmotnosťou auta. Motor ale stíha aj pri plnom aute. Ak ste sami, tak je aj celkom svižný.

V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,5 l/100 km pri relatívne vysokej priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h sme namerali spotrebu 5,6 l/100 km, pri 120 km/h 6,8 l/100 km, pri 130 km/h to bolo 7,8 l/100 km. Mimo mesto si Alhambra so štvorkolkou vypýtala približne 5 l/100 km. Aerodynamický hluk bol na dobrej úrovni, rovnako aj hluk spôsobený valivým odporom.

Klasicky musíme pochváliť prevodovku. Tá mala presný a ľahká chod, hoci sa nám pár krát stalo, že pri pokuse o zaradenie spiatočky sme „orátali zuby", pretože páka nie úplne zapadla na miesto.

Sprevodovanie bolo na naftový motor celkom krátke. Piaty stupeň je možné zaradiť približne od 60 km/h a šiesty od približne 67 km/h. Jednotka je na naftový motor tiež dosť krátka, no vďaka tomu má auto dostatočnú dynamiku už veľmi skoro.

Ani dlhšia jazda v Alhambre by vás nemala príliš unaviť - volant, pedále a radiaca páka idú príjemne, zľahka. Páčil sa nám aj tvar volantu (čo tak dať taký istý aj do Leonu?). Riadenie bolo spočiatku na pocit celkom ostré no šlo len o počiatočný nezvyk. Zároveň poskytovalo relatívne dobrú odozvu.

Jazdné vlastnosti sú na podobné auto dobré, no svoju výšku a veľkosť Alhambra nezaprie. Pri rýchlejšom prejazde zákrutou sa auto nenakláňa no nedotáčavosť sa prejaví skôr ako u menších áut. V porovnaní s množstvom SUV je na tom ale lepšie. Pruženie je ale pohodlné hoci s nádychom nemeckej tvrdosti.

Veľmi radi by sme vám dali aj komentár k pohonu všetkých kolies. Bohužiaľ sme sa ale počas testu dočkali len technického snehu na zjazdovkách a mimo cesty sme si na „divočiny" pri takejto svetlej výške netrúfli. Nemalo by ale ísť o žiadne prekvapenie, nakoľko rovnaký systém je používaný v množstve koncernových áut.

 

 Seat Alhambra



V prípade prešmykovania kolies systém aktivuje pomocou spojky pohon zadnej nápravy a potom ju znova odpojí. Na rozdiel od niektorých iných systémov tu nad ním nemáte žiadnu moc v podobe voliteľných režimov. Sám urobí, čo uzná za vhodné. Potrebu nejako mu do práce zasahovať by ste ale nemali mať, minimálne nie u takéhoto MPV.

Záver

Seat Alhambra je dobre spracované, príjemné päť alebo sedemmiestne rodinné auto. Aj so všetkými sedadlami vonku mu stále zostane nejaký ten kufor a cestovať vzadu nie je žiadna tragédia. Motor je postačujúci a systém 4x4 by vám mal zabezpečiť dostatočnú trakciu aj na snehu.

A keď sa tak pozerám do cenníkov, dvojička od VW mi nevychádza lacnejšie v žiadnej výbave. Preto by mala byť takmer identická Alhambra jasnou voľbou.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 968
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )103 / 140 pri 4200 ot./min
Krútiaci moment (Nm)320 pri 1750-2500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)191
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,9
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)6,9  / 5,0 / 5,7
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 854 / 1 904 / 1 720
Batožinový priestor (l):

267 (tretí rad vyklopený)

658 (tretí rad sklopený)

2297 (druhý a tretí rad sklopený)

Objem palivovej nádrže (l):

70 

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 851
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou (bez 4x4)

26 190,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 TDI 140, 4x4, Style +plus) v deň zverejnenia testu

33 850,- €


Autor: Daniel Krnáč