ATLAS.SK: Sobota, 27.8.2016
meniny má Silvia

TEST: Peugeot 308 1,6 e-HDI – šarmantný, dvojsečne zmenený

7.11.2013 | Testy

Imidž, dizajn, priestor, pohodlie. Nový Peugeot 308 sa radikálne zmenil snáď vo všetkých smeroch. Aká je nová náhrada za populárneho Francúza strednej triedy?

Vzhľad

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Veľké množstvo pozorovateľov auta naživo skonštatovalo, že niekde v podvedomí dizajnérov Peugeotu sa zúrivo preháňa Golf. Podľa mňa to ale platí len na prvý, veľmi povrchný pohľad.

 

Peugeot 308



Nová 308 je samý dizajnový prvok a v porovnaní s predchodcom je to „nebe a dudy". Určite v prospech nového modelu. Skrátili sa previsy, auto je oveľa charizmatickejšie a štíhlejšie. Od nás dostáva za dizajn palec hore.

Interiér, výbava a priestor

Tak ako exteriér, aj vnútro sa nesie v duchu - dizajn je prioritou. Presnejšie čistý dizajn. Nájdete tu v porovnaní s konkurenciou len minimum fyzických tlačidiel. Globálne tak pôsobí palubná doska s vybavením veľmi elegantne (čo má ako pozitívne, tak aj negatívne následky). Budíky sa nesú v aktuálnom trende automobilky a sú umiestnené nad volantom, nie vnútri jeho obruče. V porovnaní s modelmi 208 a 2008 sú budíky posunuté viac od seba aby bolo možné dať volant do vyššej polohy ako predtým. Stále to ale nie je z hľadiska ergonómie ideálne.

Peugeot 308



Zaujímavosťou je aj otáčkomer, ktorému stúpajú otáčky proti smeru hodinových ručičiek, opačne ako je zvykom u väčšiny áut (ak nerátam britské športové autá). Kontrolka diaľkových svetiel bola umiestnená v pravom budíku, čo u mňa spôsobovalo často jej prehliadnutie. Nikdy som si neuvedomil, že väčšinou je v ľavom budíku a akosi som ju tam stále podvedome zbytočne hľadal.

Vrchná časť palubnej dosky je z mäkkého plastu a stredová konzola, hoci na pohľad evokuje podobný materiál, je z tvrdého plastu. V jej dolnej časti sa nachádza malý výrez na odkladanie vecí a v ňom sú (relatívne netradične) umiestnené ovládače vyhrievania sedadiel (v závislosti od modelu). Ak si tam odložíte telefón, nevidíte na ne.

Druhou alternatívou na uloženie vecí je držiak na pohár v stredovej konzole. Ten je ale iba jeden a ešte k tomu celkom nešikovne umiestnený pod lakťovou opierkou. Pri radení rýchlostí sa tak môžete šúchať ruku napríklad o slamku trčiacu z pohára. Ergonómia dala prednosť dizajnu.

Ak budete hľadať štartovacie tlačidlo na klasickom mieste, napravo od volantu, nepochodíte. Ak ho budete hľadať ako v 508, napravo, tiež nepochodíte. Presunulo sa akoby v duchu niekdajších Saabov, pri radiacu páku. Zvyknete si prakticky okamžite.

V stredovej konzole sa nachádza aj vstup CD mechaniky. Tu budem trochu polemizovať. Podľa mňa je v dnešnej dobe mechanika relatívne zbytočná a desiatky CD nahradí jeden USB kľúč. Niekto by mohol argumentovať, že starší zákazníci chcú CD. Peugeot ale nahradením fyzických tlačidiel dotykovým displejom aj zmenou dizajnu auta myslí s veľkou pravdepodobnosťou hlavne na mladších zákazníkov. Fyzické tlačidlá nájdete len v základnej verzii.

Toto je zrejme najspornejšia téma u novej 308 - dotykové ovládanie. Najprv sme k nemu pristupovali s akýmsi vrodeným odporom, no po čase sme si zvykli a v praxi nie je vôbec také zlé. Budete si ale musieť zvyknúť, že pred nastavením parametra kúrenia je potrebné najprv nájsť správne dotykové tlačidlo po boku displeja. A to chce zvyk. Ale ani nezasvätení nemali problém rýchlo nájsť napríklad nastavenie kúrenia. Klasické mechanické dedikované tlačidlo je ale okamžite viditeľné a identifikovateľné tvarom. Na druhej strane je príjemné mať integrovaný systém, ktorý je možné v budúcnosti upravovať a meniť jeho vzhľad. Nehovoriac o prídavnej funkcionalite v podobe aplikácií. Svoje tu zrejme zohrala aj cena tlačidiel.

Peugeot 308



Samotný displej je dobrý, čo sa rozlíšenia, odrazov aj reakcií na týka. Virtuálne tlačidlá na kúrenie aj ostatné funkcie sú dostatočne veľké a nie je problém trafiť ich ani na zlej ceste. Prekvapilo nás ale umiestnenie tlačidla na vnútorný a vonkajší okruh - jedno z troch fyzických tlačidiel kúrenia na stredovej konzole. Okrem neho tu nájdete tlačidlo na vyhrievanie zadného okna a odrosenie predného. Posledným je hlasitosť audiosystému.

Multimediálny systém s navigáciou má podobný dizajnový jazyk ako u modelov 208 a 2008. Navigovanie v ňom je ale trochu iné, pribudlo aj množstvo funkcií (napríklad jukebox, web browser, kalkulačka a ďalšie inštalovateľné aplikácie). Umožňuje prepojenie pomocou AUX aj USB, rovnako aj cez bluetooth. Prehrávania hudby týmto spôsobom bolo bez výpadkov a poskytovalo napríklad údaje aj o albume.

Klasicky musíme pochváliť displej palubného počítača, ktorý je graficky subjektívne veľmi príjemný a poskytuje dobre premyslené kombinácie informácií (napríklad priemernú rýchlosť, priemernú spotrebu a prejdené kilometre naraz).

Veľkým pozitívom je lepší pocit z interiéru. Všetko je na dotyk kvalitnejšie, pevnejšie. Rukoväť na dverách nebola voľná (hoci po 1600 najazdených kilometroch je ešte predčasné hodnotiť) a tlačidlá s páčkami vo vás vzbudzovali dôveru v ich trvácnosť. Dokonca aj zatváranie dverí je v porovnaní s 208 zvukovo oveľa „kvalitnejšie", bez pazvukov a rinčania. Možno je to prvý krok k spomínanému posunutiu značky smerom k prémiovejším autám.

Predné sedadlá sú veľmi pohodlné, ale nájsť si ideálnu polohu pre dlhšie cestovanie môže chvíľu trvať, hlavne vodičovi. Kým ju nájdete môžete sa pohrať s masážnym režimom bedrovej opierky (v závislosti od výbavy, na oboch predných sedadlách). Tá sa striedavo nafukuje a vyfukuje, no za reálnu masáž by sme to neoznačili. Môže to ale pôsobiť príjemne. Chválime aj nastavenie sklonu operadla pomocou kolieska a nie páčky.

Trochu sklamaním bol priestor na zadných sedadlách, jedna zo silných stránok predchádzajúcej generácie. Približne 180 cm vysoký človek si za seba sadne, no od operadla predného sedadla ho pri rozkročení nôh delí len asi centimeter. Naša verzia disponovala aj presklenou strechou, ktorá v porovnaní s verziou bez tohto prvku ešte o niečo obmedzí priestor nad hlavou. Spomínaný 180 cm vysoký pasažier tak síce mal nad hlavou ešte rezervu, no len malú. Musíme ale poznamenať, že pri tomto type kokpitu (malý volant a budíky nad) sa polohy za volantom rovnako vysokých vodičov celkom líšia. Pochváliť treba dobré nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá vďaka veľkému výrezu na zadné dvere.

Peugeot 308



Vzadu síce miesta ubudlo, no batožinový priestor do dĺžky narástol. Na pohľad pôsobí jeho 470 litrov viac ako dostatočne. Ak si ale objednáte plnohodnotnú rezervu, 50 litrov vám ubudne.

Naše vozidlo disponovalo aj systémom upozornenia na hroziacu kolíziu. Vďaka nespratným chodcom prechádzajúcim na červenú sme si ho mohli aj v praxi vyskúšať. Ak auto usúdi, že idete príliš rýchlo vzhľadom na blížiacu sa prekážku pred vami, upozorní vás akustickým signálom. U
väčšiny týchto systémov si ale nie sme istí, či dokážu vodiča upozorniť dostatočne skoro pred hroziacim nebezpečenstvom. V našom prípade sme totiž reagovali zároveň so systémom (nie na základe jeho upozornenia) a priestoru na ďalšie rozmýšľanie už veľa nebolo. Určite je to ale lepšie, ako bez podobného systému.

Spomínaná technológia je súčasťou radarového tempomatu. Ten dokáže udržiavať konštantnú vzdialenosť za autom idúcim pred vami a neustále mu prispôsobuje svoju rýchlosť. Je možné nastaviť tri vzdialenosti udávané časom - 1 sekunda, 1,5 sekundy alebo 2 sekundy. Môže to znieť zvláštne, no práve reakčný čas je smerodajnejší ako len údaj o rýchlosti či vzdialenosti.

Naša výbava disponovala aj systémom upozornenia na dopravné obmedzenia. Spočiatku bola nastavená na veľký rádius a hlásila aj rakúske dopravné obmedzenia. Jej dosah sa dá zmeniť v nastaveniach, no na Slovensku sme zatiaľ poskytovanie informácií tohto typu nezaregistrovali.

Motor, prevodovka a jazda

Našu verziu poháňal 1,6 litrový preplňovaný naftový motor s výkonom 115 konských síl a systémom štart / stop. Nejde o žiadneho šprintéra, no jazda s ním je príjemná a výkon dostatočný. Kombinovaný je so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

V meste sa nám vo veľmi hustej premávke pri priemernej rýchlosti 21 km/h podarilo jazdiť za 5,3 l/100 km a pri plynulejšej premávke a priemernej rýchlosti 26 km/h za 4,8 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h sa spotreba pohybovala na úrovni 4,9 l/100km, pri 120 km/h to bolo 5,3 l/100 km a pri 130 km/h 5,7 l/100 km. Mimo mesto si 308 vypýtala 4,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 70 km/h. Tieto spotreby ale neberte ako sväté písmo, pretože auto malo najazdených len približne 1400 km. Teoreticky tak môžu ešte klesnúť. Aerodynamický hluk bol na dobrej úrovni, rovnako aj hluk spôsobený valivým odporom.

Peugeot 308



Dobré spotreby v meste pripisujeme do veľkej miery aj výbornému systému štart / stop (označovaný automobilkou aj ako mikrohybridný systém), ktorý vypína motor už pri spomalení pod 20 km/h. Aj preto funguje posilňovač riadenia aj pri vypnutom motore. Štartovanie je tiež veľmi plynulé a neexistoval prípad, keby by ste systém nachytali. Aj počas procesu vypínania môže kedykoľvek naštartovať bez potreby ukončiť prvý proces. Systém využíva na automatické štartovanie reverzibilný alternátor a na uloženie rekuperovanej energie kondenzátor.

Šesťstupňová manuálna prevodovka má dostatočne presný, možno trochu dlhší chod. Dorazy sú dobré, hoci ešte stále mierne gumové. V porovnaní s päťstupňovými prevodovkami v iných autách z dielne PSA je to radikálny rozdiel a posun k lepšiemu. Radenie by som dokonca označil za príjemné, hoci miestami sme pri podraďovaní museli vyvinúť väčšiu silu, resp. bolo možné s mechanickou empatiou podradiť až, keď auto spomalilo viac, ako by sme si predstavovali. Zrejme trochu slabšie synchróny (nie slabé, len slabšie).

Hliníková hlavica radiacej páky je síce veľmi elegantná a dobre padne do ruky, no v zime je po sadnutí do auta veľmi chladná, až mrazivá a v lete zas horúca (ako sme sa presvedčili v Peugeote 208 GTI). Opäť zvíťazil dizajn nad praktickejším riešením.

Výhľad z auta dopredu a do strán by sme označili ako štandardný. Dozadu je vďaka relatívne nízkemu zadnému sklu trochu obmedzený.

Peugeot 308



Pruženie auta je (a bude to zrejme už klišé) typicky francúzske. Teda skôr mäkšie, tolerantnejšie k zlým cestám v porovnaní s nemeckou konkurenciou. Vďaka tomu je auto pohodlné aj na relatívne nekvalitných cestách. Jazdné vlastnosti tým ale radikálne netrpia. Auto sa príliš nenakláňa a dáva vodičovi dobrú sebadôveru. Podvozok vie byť (už skoro typicky pre Peugeot) veľmi živý. To znamená, že auto sa správa príjemne neutrálne a v prípade ubratia plynu v rýchlej zákrute môžete cielene vyvolať jemnú pretáčavosť (v angličtine sa táto schopnosť nazýva liftoff oversteer). Stane sa tak ale, len keď to vyslovene chcete. Prekvapilo nás ale mierne odskakovanie kolies pri rýchlejšom prejazde nerovnosťami (relatívne netypické pre Peugeot).

Záver

Nový Peugeot 308 je úplne iným autom, ako jeho predchodca. Ponúka svieži charizmatický dizajn exteriéru a interiéru. Hoci batožinový priestor patrí k najväčším v triede, priestoru na zadných sedadlách dosť ubudlo a ergonómia nemusí byť pre množstvo vodičov najvyhovujúcejšia. Podobné platí aj o (vo väčšine výbav povinnom) dotykovom ovládaní kúrenia.

My vnímame novú 308 veľmi pozitívne. Z praktického auta sa stalo štýlové a na pocit aj kvalitnejšie auto. Jeho cieľová skupina sa tým ale zmenila.



Motor

Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 560
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )85/ 115 pri 3600 ot./min
Krútiaci moment (Nm)

270 pri 1750 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)196
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,2
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)4,2  / 3,3 / 3,7
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 253 / 1 863 / 1 457
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel470 (720) /1 228
Objem palivovej nádrže (l):

53

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 395
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu16 740,- €
Základná cena testovanej verzie (1,6 e-HDI Allure) v deň zverejnenia testu

20 590,- €



Autor: DK

Ďalšie články zo sekcie Testy