ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

TEST: Ford Kuga 2.0 TDCi – súca do koča i do voza

20.9.2013 | Testy

Druhá generácia športovo ladenej Kugy prišla na trh s modernizovaným dizajnom, podvozkom akceptujúcim aj poľné cesty a zásobou viacerých moderných technológií.

Aktualizovaná Kuga prichádza na slovenský trh pekných pár mesiacov po absolvovaní svetovej výstavnej premiéry. Nuž čo, u Fordu sme si na to už museli zvyknúť, jednu (medzi)generáciu Mondea v Európe možno ani neuvidíme. Kuga patrí do série vozidiel skrývajúcich pod krídlami označenia OneFord, a ide teda o globálny model.

 Nový Ford Kuga



Druhá generácia tohto SUV je väčšia, má viac vnútorného priestoru a z nášho subjektívneho pohľadu je aj krajšia. Model dostal úplne novú tvár (prednú masku), má dynamickejšie línie a je výrazne modernejší. Príťažlivé sú zadné svetlá, do ponuky pribudla aj nová metalická farba Ginger Ale (na testovanom vozidle), ktorá kompaktnému SUV jednoznačne pristane.

Predné, pomerne výrazne tvarované svetlá sú doplnené čiernou plastovou výplňou. Viacero karosárskych prvkov (najmä v prednej časti), ktoré sa tvária ako výduchy, sú len falošné a naoko, v skutočnosti sú vyplnené plastom. Ako vieme, každá jedna štrbina je nepriateľom aerodynamiky a nízkej spotreby.

Vzadu sú svetlá prepojené líniou tiahnucou sa cez celú šírku batožinového veka, drobný (krátky) zadný stierač pôsobí ako psí chvostík. Nemožno si nevšimnúť dve výrazné koncovky výfuku umiestnené v striebornej časti zadného nárazníka. Kufor možno otvoriť tlačidlom umiestneným v štrbine pod poznávacou značkou.

 Svalnatá zadná časť



S rázvorom síce inžinieri Fordu medzigeneračne nehýbali, narástla však dĺžka vozidla (+8 centimetrov), z čoho najviac profitujú zadní pasažieri. Tí budú mať v novej Kuge dostatok miesta pre nohy i hlavu, nemožno však pochváliť objem batožinového priestoru. Ten síce narástol o takmer 50 litrov, stále však pojme len 406 litrov batožiny.

Vodič má okolo seba dostatok miesta, aj keď po dlhšej ceste sme si nemohli odpustiť zopár poznámok na zreteľne vyčnievajúci stredový tunel s radiacou pákou. Ten totiž výrazne obmedzuje pravú nohu šoféra, chýba mu aj mäkké čalúnenie, aké poznáme napríklad z Hondy CR-V, ktoré by komfortu výrazne pridalo. Krivky kokpitu a palubnej dosky sú známe zo všetkých aktuálnych modelov Fordu, majú dynamický dizajn plný ostrých hrán a poriadnu klávesnicu v strede palubnej dosky.

O stave vozidla a multimediálneho systému informujú dva displeje. Jeden uložený medzi budíkmi pod volantom, druhý pod sympatickým šiltom v strede palubnej dosky. Keby druhý menovaný mal o niečo väčšiu uhlopriečku určite by sme sa nenahnevali, pretože od očí posádky je celkom výrazne vzdialený.

Dostatok miesta vzadu sme už popisovali, len doplníme, že šofér s výškou 175 cm sa sám za seba posadí a bez problémov si na kolenách môže otvoriť aj notebook. Traja objemnejší pasažieri sa vzadu ledva pomestia, navyše zadné sedadlá pripomínajú skôr lavice a oporu v zákrutách príliš neponúkajú. Posádka vzadu tak môže mať problém so stabilitou, to je však dané aj vyšším ťažiskom a posedom vzadu. Výhodou je možnosť zmeny uhla zadných operadiel pre vylepšenie komfortu pri dlhších trasách.

 Pod otvorené veko sa s priemernou výškou bez problémov vmestíte



Inžinieri vo Forde na novej Kuge zapracovali. Podľa propagačných materiálov sa im podarilo znížiť vnímaný hluk vo vnútri vozidla až o 20 percent. Reálne môžeme potvrdiť, že intenzita hluku vo vozidle bola nižšia ako v predošlej generácii, za percentá by sme však ruku do ohňa nedávali.

Pár pozitívnych viet si určite zaslúži podvozok a jeho ladenie. Je podstatne komfortnejší než mala prvá Kuga, ale viac ako na bežných cestách sa nám pozdával v teréne. Tam hravo zvláda tlmiť či skôr „žehliť" hoci aj nerovný povrch tvorený štrkom. V teréne tak ostáva komfort posádky zachovaný a nie je ohrozený ani prílišnou hlučnosťou. Na bežných cestách kreslí podvozok dráhu presne podľa našich predstáv, rozumie si aj s ostrejšími prejazdmi zákrut a po rozhodení zadnej nápravy sa karoséria len zakolíše. Ford si z tohto hľadiska zaslúži rovnakú jednotku, akú vo svojich kategóriách získavajú Fiesta či Focus. Nevieme, ako by sa podvozok správal na väčších diskoch a nižších pneumatikách, testované sedemnástky však Kuge sadli nekompromisne a vyhovovali ako terénu, tak mestu s nastraženými obrubníkmi.

V bratislavských podmienkach sme s Kugou jazdili v rozmedzí 7,4 až 8,0 litra na stov kilometrov. Kuga s testovaným motorom vedela byť mrštná, podvozok by zniesol aj viac, ale testovaných 163 koní je pre toto takmer 1,7 tony vážiace SUV dosť. K dispozícii je aj rovnaký naftový motor s nižším výkonom, konkrétne o dvadsať koní. Ten by mohol byť ideálnym kompromisom medzi rýchlou a úspornou jazdou.

Na medzimestskej a kombinovanej trase Topoľčany - Hlohovec, s viacerými prevýšeniami i rýchlostnými obmedzeniami, sa nám pri posádke štyroch osôb podarilo jazdiť so spotrebou na úrovni 6,6 litra paliva na sto kilometrov. Vybehli sme aj na diaľnicu, tam však motor pri predpisovej 130tke točí až 2 600 ot./min. a pýta si až 8,4 litra paliva na sto kilometrov. Na SUV nie zlá hodnota, ale keby bola o pol litra nižšia, nehnevali by sme sa. Rozumné a akceptovateľné hodnoty spotreby v okolí 7l/100km sme dosiahli až po znížení rýchlosti na 110 km/, kedy motor točí okolo 2 000 ot./min.

Ku kultúre chodu nemáme absolútne žiadne výhrady, aj keď treba spomenúť, že motor najmä vo vyšších otáčkach produkuje viac hluku než aerodynamika a pneumatiky, takže ho počuť. Reálne oprie posádku do sedadiel tesne za úrovňou 2 000 ot./min., ťahá až po úroveň štyroch tisíc otáčok. Tam začne výkon výraznejšie ubúdať.

Inteligentný pohon všetkých štyroch kolies nás v teréne nesklamal, aj keď Kuga nie je ideálnym off-roadom kvôli nie najvyššej svetlej výške i dlhším previsom. Voliť medzi pohonmi možné nie je, dá sa však obmedziť vplyv ESP, čím poputuje viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Posilňovač riadenia je presný, ale patrí medzi tuhšie na trhu, čo nemusí vyhovovať najmä starším vodičom a nežnejším polovičkám. Poloha radiacej páky je priam ideálna, je mierne vyššie položená a v blízkom dosahu vodičovej pravej ruky. Absentuje na nervy lezúci medzistupeň, dráhy sú presné, krajné polohy úplne isté.

Vyskúšali sme si aj nový prvok, ktorým je druhá generácia Kugy vybavená, a to automatické bezdotykové otváranie veka batožinového priestoru. Stačí mať kľúčiky pri sebe, prísť k veku, zamávať nohou pod zadným nárazníkom, mierne odstúpiť od vozidla a piate dvere sa začnú pomaly, ale isto otvárať. Proces funguje aj spätne, takže poteší majiteľa pri nakladaní, ale i vykladaní veľkých predmetov z kufra. Systém je súčasťou sady Free Style a funguje spoľahlivo. Ani raz počas testovania sa nám nestalo, že by nezareagoval vtedy, keď sme to potrebovali. Raz sa nás veko kufra snažilo privrieť (zrejme zdetekovalo nohy pod nárazníkom počas nakladania), no po dotyku s prekážkou si to rozmyslelo a ostalo na svojom mieste.

Batožinový priestor inak núka dvojité dno. Bez neho po sklopení sedadiel vznikne ložná plocha s výrazným schodom, s jeho aplikáciou je schodík minimálny a bez problémov možno uložiť aj dlhšie premety. Pod dnom sme našli neplnohodnotnú rezervu na plechovom disku.

Ford má pre svoj model celkom štandardne dva cenníky. Jeden akčný s neúplnou ponukou, druhý štandardný, kde si síce môžete vybrať čo len chcete, ale za viac peňazí. Orientujme sa teda v akčnom cenníku, ktorý ponúka dva motory v troch výkonových alternáciách - 1,6l EcoBoost (150k), 2,0 TDCi (140 a 163k). Benzínový motor je kombinovateľný len s pohonom prednej nápravy a manuálnou prevodovkou, automat v akčnom cenníku vystupuje len pri naftovom motore a výlučne s pohonom všetkých kolies (v bežnom cenníku si ho možno priplatiť aj s benzínovým motorom).

Najlacnejšia Kuga s benzínovým pohonom vo výbave Trend X stojí 20 890 eur. Vyššiu výbavu Titanium X s benzínovým motorom 1,6l EcoBoost podľa akčného cenníka nemožno kombinovať. Slabší naftový motor (140k) s pohonom predným kolies a manuálnou prevodovkou vyjde na 21 890 eur. Za pohon štyroch kolies si treba priplatiť (24 490 eur), ak by ste túžili aj po automate, pripravte si ešte o dve tisícky viac. Nami testovaný model, 2,0 TDCi 163k, s manuálom, pohonom všetkých kolies a výbavou Titanium X stojí 27 990 eur (+ 795 eur za paket Free Style - bezkľúčové zamykanie a bezdotykové otváranie veka batožinového priestoru).

 Ford Kuga



Ford Kuga medzigeneračne jednoznačne posilnil svoje meno. Druhá generácia netrpí neduhmi tej prvej a pridáva viacero moderných technológií. Jazdí na vynikajúcom podvozku, v ponuke je niekoľko naftových i benzínových výkonových variantov motorov, takže je si z čoho vyberať. V katalógu nechýba vydarený automat, možno si zvoliť pohon jednej, ale i oboch náprav. Najlacnejšia Kuga je dostupná za 20 890 eur, najlacnejšia naftová verzia je o tisícku drahšia. Akčné ceny sú teda nastavené dobre, konkurenčné modely v porovnateľnej výbave začínajú zhruba na rovnakých cenách. Kuga by sa pri výbere z nášho pohľadu celkom jednoznačne dostala na užší zoznam.

Autor: MB

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.