ATLAS.SK: Sobota, 25.6.2016
meniny má Tadeáš

TEST: Škoda Rapid 1,6 TDI – spotreba poteší, cena menej

29.7.2013 | Testy

Rapid je po Octavii tretej generácie druhým najpredávanejším vozidlom Škody na Slovensku. Vyskúšali sme ho s novým naftovým štvorvalcom 1,6 TDI, ktorý je najobľúbenejšou motorizáciou v Octaviách.

Škoda Rapid je jedným z dvoch modelov v súčasnom portfóliu automobilky z Mladej Bolestavi, ktoré nesú črty nového dizajnového jazyka vytvoreného dizajnérom Jozefom Kabáňom. Má strohé, ale moderné línie, karosériu typu liftback a na veľkých kolesách vyzerá skutočne dobre. V redakcii automixu sme Rapidy vyskúšali už dva - prvý s motorom 1,2 MPI, a druhý s prepĺňanou „jednadvojkou" (1,2 TSI). Do tretice k nám Rapid zavítal v naftovom prevedení s rovnakým motorom, ako sme nedávno vyskúšali v Octavii tretej generácie.

 Sedemnásťpalcové disky a na nich pneumatiky s nižším profilom - ďalší dôkaz, že kolesá „robia auto"

Ak túžite po presnom popise exteriéru alebo interiéru vozidla, skúste sa teda poohliadnuť po starších testoch. V tomto sa posnažíme zamerať na kombináciu naftového motora, päťstupňovej manuálnej prevodovky a strednej výbavy Ambition. Jej súčasťou je napríklad klimatizácia (automatická za príplatok 399 eur), centrálne zamykanie, palubný počítač, predné hmlovky, schránka na okuliare alebo lakťová opierka s odkladacím priestorom vpredu.

Rapid nie je vozidlo, ktoré vyniká jazdnými vozidlami. Museli sme to konštatovať už pri testovaní modelu s benzínovým motorom, teraz bola situácia ešte o niečo horšia. Ťažký naftový štvorvalec dával karosérii v zákrutách poriadne zabrať. Ľahká zadná časť často skúšala auto predbehnúť a keď nešlo to, tak aspoň nedržala stopu. Lepšie to nebolo ani pri plne naloženom vozidle na diaľnici. Práve tam bolo výrazne cítiť vynášanie modelu.

 Rapid je v porovnaní s Octaviou III s rovnakou motorizáciou ľahší o 52 kilogramov

Počas úvodných štyroch dní strávených s Rapidom v meste nám spotreba kolísala medzi 5,8 a 6,4 litrami na sto kilometrov. Nakoniec sa usídlila na hodnote 6,1 litra. Mimo mesta táto hodnota poriadne klesla pod päť litrov a pri opatrnej jazde sme sa dostali až k spotrebe 4,5 litra na sto kilometrov.

//K behu motora nemáme výhrady. V nízkych otáčkach síce občas poriadne zatriasol karosériou, v tých prevádzkových však po vibráciách nebolo ani chýry ani slychu

Nový naftový štvorvalec, ktorý v ponuke Škody nahradzuje obľúbený motor 1,9 TDI, sa nenechal zahanbiť ani na diaľnici. Pri 110 km/h na piatom prevodovom stupni točí rovných dvetisíc otáčok a vypýta si zhruba rovnaké množstvo paliva ako na okreskách. Zrýchlenie na 130 km/h znamená o 500 otáčok viac. Pri plne naloženom aute (5 členov posádky) Rapid na diaľnici spotreboval 5,5 litra na stovku kilometrov. To je príjemná hodnota a testovanú naftu možno vyhlásiť za „dovolenkovo kompatibilnú".

Finálna spotreba po testovacom týždni bola 5,4 l/100km. V kombinácii s 55 litrovou nádržou to môže znamenať, že Rapid 1,6 TDI na jedno natankovanie zvládne aj viac ako tisíc kilometrov

Rovnaký prívlastok ako pre motor, bezpodmienečne platí aj pre vnútorný a batožinový priestor. Vzadu cestu krátkodobo zvládnu aj traja pasažieri, dvaja budú mať priestoru až-až. Liftbackové veko kufra umožňuje nakladať aj väčšie predmety a objem 550 litrov zahanbí aj niektoré kombíky. Bohužiaľ, na rovnú ložnú plochu po sklopení zadných operadiel možno zabudnúť, v Rapide ju nenájdete.

A poďme nahliadnuť do cenníka. Najlacnejší Rapid momentálne zoženiete za 11 430 eur, vrátane akciového bonuse. Ide o najnižšiu výbavu Active a motor 1,2 MPI s výkonom 75 koní. Testovaná motorizácia (1,6 TDI 77 kW/105k) vyjde v kombinácii s najnižšou výbavou na 15 230 eur. My sme testovali výbavu stredného stupňa pomenovanú Ambition. Testované vozidlo bez príplatkov a v akciovej cene vychádza na 16 530 eur. Akciový bonus činí 1 000 eur. Vo vozidle sme však mali príplatky - 17 palcové disky stoja takmer tisícku (ale Rapid s nimi vyzerá podstatne lepšie), elektrické zadné okná a alarm dokopy takmer ďalších 500 eur. Pridáme ešte zopár detailov a dostávame sa k finálnej cene atakujúcej hranicu 20 tisíc eur (19 815€). Ak sa pozrieme na ceny klonovaného súrodenca Rapidu, Seat Toledo, prídeme na to, že Toledo s rovnakou motorizáciou a stredným stupňom výbavy (Reference) v akciovej ponuke bez príplatkov vyjde na 14 590 eur. V plnej výbave Style zasa 15 990 eur. Ceny sedanovej konkurencie z francúzska (Peugeot 301 a Citroen C-Elysse) radšej uvádzať nebudeme.

 
Najväčšou nevýhodou testovaného naftového Rapidu je jeho cena. Tá na prvý pohľad vyrazí dych. Takmer dvadsať tisíc eur za naftový Rapid je, úprimne povedané, veľa. Veď toľko ospevovaná a testovaná Octavia s rovnakým motorom je drahšia len o pár stoviek. A vyberať si medzi Octaviou a Rapidom by nám veľa času nezabralo. Firemné flotily však tento model iste obohatí, a poteší aj tých, ktorí túžia po Octavii Tour. Tú Rapid (ne)priamo nahradzuje. 

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )77 / 105 pri 4400 ot./min
Krútiaci moment (Nm)250 pri 1500 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h)190

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,4

Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)5,6 / 3,7 / 4,4
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4483 / 1706 / 1461
Batožinový priestor (l): bez sklopených / so sklopenými zadnými sedadlami550/1490
Objem palivovej nádrže (l)

55

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 265
Ceny
Cena základného modelu s dph (v deň zverejnenia testu)12 430,- €
Cena testovaného modelu s dph bez príplatkov

16 230,- €
Autor: MB