ATLAS.SK: Utorok, 30.8.2016
meniny má Ružena

TEST: Seat Toledo 1,6 TDI – pozítívny klonovaný útok nielen na peňaženky

15.7.2013 | Testy

Existuje niekoľko pohľadov na polvaječné dvojičky Škoda Rapid a Seat Toledo. Sú medzi nimi ale citeľné rozdiely, ktoré by ste nečakali... Dnes budem zrejme miestami predvídateľný, no nedá mi to.

Buďme realisti: obe autá sa vyrábajú v tej istej fabrike. Z každej strany počujem „to je len prezlečený Rapid" a pod. Nemyslím si ale, že je to voči Toledu príliš férové konštatovanie.

Obe autá boli vyvíjané zároveň. Predstavte si, že by bolo poradie uvedenia modelov na trh opačné a Toledo by prišlo niekoľko mesiacov pred Rapidom. Potom by mali ľudia hovoriť, že Rapid je vlastne prerobené Toledo. I keď postavenie Škody na našom trhu je tak špecifické, že si viem živo predstaviť fanúšikov značky mierne iracionálne proklamovať unikátnosť Rapida. V skutočnosti týchto dvoch nie je od seba možné oddeliť.

Vzhľad

Čo prezradí súrodenecké puto je jednoznačne profil auta, ale aj celková silueta. Predná a zadná maska Toleda sa nesú v typickom duchu dizajnového jazyku automobilky.

Seat Toledo 1,6 TDI
Toledo príjemné a relatívne nenápadné auto. Či už sa niekomu páči viac Škoda alebo Seat je na osobných preferenciách každého. Mne sa napríklad páči pre Seat typické otváranie batožinového priestoru pomocou výklopného loga značky na veku batožinového priestoru.

Interiér, výbava a priestor

Dizajn interiéru je celkom konzervatívny. Napriek tomu je pre Toledo typický mierne športovo tvarovaný volant a „guľatá" radiaca páka. Pre mňa subjektívne najkrajším variantom interiéru je kombinácia čiernej a béžovej. Naša verzia disponovala kombináciou sivej a čiernej.

Interiér Seat Toledo 1,6 TDI
Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné ale majú aj relatívne dobré bočné vedenie. Príjemná je mäkká opierka pre ľavú nohu vodiča. Batožinový priestor je viac ako veľký. Poteší aj sklápateľné operadlo / držiak na poháre na zadnom sedadle, pod ktorým sa skrýva otvor pre lyže.

V našom testovacom vozidle nebolo možné z vodičovho sedadla ovládať zadné elektrické okná (problém často vytýkaný Rapidu). Podľa Seatu sa to ale s novým modelovým rokom zmení, resp. už zmenilo.

Čo sa výhľadu z auta týka, aj napriek relatívne na výšku tenkému zadnému sklu je výhľad dozadu viac ako dostatočný. Parkovanie so sedanom chce ale trochu zvyku.

Ovládanie na volante sa nesie v duchu Seatu. Pomocou multifunkčného tlačidla vľavo ovládate rádio a telefón (ak máte rádio schopné pripojiť telefón) a pomocou pravého palubný počítač a nastavenia.

Motor, prevodovka a jazda

Pod kapotou nášho Toleda sa nachádzal známy štvorvalcový naftový motor s objemom 1,6 litra (zatiaľ jediný naftový motor v ponuke, no čoskoro sa zrejme objaví aj slabšia verzia s výonom 66 kW). Tesovaná motorizácia mala výkon 77 kW (105 k). Tento agregát je montovaný napríklad aj do Škody Octavia a Seatu Ibiza. Nejde síce o najvýkonnejší agregát s týmto objemom na trhu, no na bežné jazdenie postačuje. Ľahkému Toledu dokonca umožňuje akcelerovať na stovku za približne 10 sekúnd a aj na pocit nejde o pomalé auto. Za príplatok je v ponuke systém štart / stop.

Motor Seat Toledo 1,6 TDI
Motor je kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou (neskôr príde aj automat). Vďaka dlhému sprevodovaniu nám šiesty stupeň nechýbal ani diaľnici, no isté nevýhody prevodovka mala. Jazda v meste vyžaduje neustále preraďovanie z tretieho do štvrtého prevodového stupňa a opačne. Pri 50 km/h na treťom prevodovom stupni točí motor 1750 otáčok a po preradení vyššie 1050 otáčok, no to agregátu už nevyhovuje (hoci asistent radenia v tom problém nevidí). Na takéto jazdenie by to chcelo kratšiu prevodovku. Na druhej strane, kúpiť si naftový motor na šoférovanie po meste nemusí byť najšťastnejší nápad tak či tak.

Ako už býva zvykom u koncernu VAG, aj u Toleda bolo radenie presné a dráhy krátke. Škoda len, že radiaca páka na testovanom voze šla nezvykle stuha. Na vyradenie zo spiatočky bola potrebná značná sila. Ak by bolo radenie ešte o kúsok ťažšie, označil by som ho potenciálne chybné. Či ide o unikátny problém nášho auta, alebo o pravidlo u každého kusu s touto motorizáciou si skonštatovať nedovolím. Na iných testovaných vozidlách s touto motorizáciou a prevodovkou som podobný problém nepostrehol.

Čo sa spotreby týka, po meste sa nám podarilo jazdiť za 5,4 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h si Toledo vypýtalo 4,4 l/100 km, pri 120 km/h to bolo 4,8 l/100 km a pri 130 km/h 5,4 l/100 km. Mimo mesto sa nám podarilo jazdiť za 3,5 l/100 km. Auto malo ale najazdených len niekoľko sto kilometrov a spotreba sa môže s pribúdajúcimi najazdenými kilometrami ešte mierne zmeniť (väčšinou klesne).

Čo sa jazdných vlastností týka, u Seatov býva zvykom, že ich podvozky sú aj s rovnakými platformami ako súrodenecké vozidlá naladené trochu inak. Tak tomu bolo aj v prípade Toleda. V porovnaní s Rapidom je „český španiel" okrem základnej verzie Entry citeľne tvrdší (tzn. aj o kúsok menej pohodlný, ale nie príliš). To budete cítiť hlavne v meste. Pritvrdené je Toledo na takú úroveň, že je to stále znesiteľné.

Tvrdší podvozok ocenia hlavne vodiči, ktorí obľubujú športovú jazdu. Aj napriek naftovému motoru (ťažšiemu ako benzínový) sa Toledo správa prekvapivo neutrálne. Na bežných cestách je ťažké postrehnúť jeho nedotáčavý charakter. Pri rýchlejšom prejazde zákruty vám zrejme pomáha aj väčšia masa za zadnou nápravou. Povedal by som dokonca, že sa v istých situáciách sa na pocit mierne približuje vozom so zadným náhonom (neutralitou v zákrute).

Seat Toledo 1,6 TDI
Záver

Nový Seat Toledo je praktické, nenápadné auto. Priestor vzadu je dostatočný aj pre vyšších cestujúcich a kufor je veľký. Na ceste drží výborne (testovaná verzia so športovým podvozkom), hoci tvrdší podvozok je o kúsok menej pohodlný.

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Aktuálne je najlacnejšie Toledo o 1 440 eur lacnejšie ako ekvivalentná Škoda Rapid. Menej vás vyjdú aj iné verzie. Hlavným rozdielom je iná predná a zadná maska, športovejší podvozok vo vyšších výbavách a u Rapida zatiaľ viac doplnkovej výbavy a motorizácii. Inak ide v princípe o identické autá.

Keď sa na to pozriem racionálne, človek, ktorý vyslovene nepreferuje o kúsok mäkší podvozok Rapida vo vyšších výbavách a nepotrebuje prvok výbavy dostupný momentálne len v Rapide, nemá dôvod voliť drahšiu z dvojičiek.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1598
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)77 / 105 pri 4400 ot./min 

Krútiaci moment (Nm)250 pri 1500 - 2500 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)190
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,4
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)5,6 / 3,7 / 4,4
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 482 / 1 706 / 1461
Batožinový priestor (l): bez sklopených zadných sedadiel550
Objem palivovej nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť (kg)1265
Ceny
Cena základného modelu a základnej motorizácie s dph v deň zverejnenia testu9 990,- €
Základná cena testovanej verzie (1,6 TDI Style)        

16 122,- €

Cena testovaného vozu   

16 122,- €
Autor: DK

Ďalšie články zo sekcie Testy