ATLAS.SK: Piatok, 9.12.2016
meniny má Izabela

TEST: Škoda Octavia 1,6 TDI – právom najpredávanejšia

11.7.2013 | Testy

Na týždeň sme vyskúšali druhú najlacnejšiu naftovú motorizáciu tretej generácie populárnej Škody Octavia. So 105 konskými silami získanými z objemu 1,6 litra sme na jednu nádrž absolvovali cez 900 kilometrov.

Pri pohľade do cenníka novej Škody Octavia narazíte na dva naftové motory s trojicou odlišných výkonov. Základným naftovým agregátom je „jednašestka", ktorá v objeme konských síl nahradila obľúbený motor druhej generácie Octavií, 1,9 TDI. V trojke si ho môžete zakúpiť, buď ako stádo 90 koní, alebo až so 105 konskými silami. Kombinovateľné prevodovky sú len dve, päťstupňová manuálna alebo sedemstupňové DSG.

 Škoda Octavia

Pri preberaní vozidla sme sa spýtali, ktorá zo všetkých ponúkaných motorizácií je v Octavii tou najžiadanejšou u zákazníkov. Odpoveď sme tipovali správne, bola to tá, ktorú sme mali pripravenú v testovacom vozidle, 1,6TDI 105k. Vyskúšali sme ju v kombinácii s manuálnou prevodovkou a výbavou Ambition. Cena predvádzacieho vozidla (bez príplatkov) bola priaznivých 18 970 eur.

Stredný stupeň výbavy pomenovaný Ambition pridáva do Octavie napríklad tempomat, predné hmlovky, elektrické ovládanie okien vpredu, telefonovanie pomocou BT či lakťovú opierku. Testovaný model však mal celý rad príplatkových doplnkov. Kompletný zoznam nájdete v tabuľke pod článkom, skúsime však vypichnúť tie najpodstatnejšie: metalíza (495€), dvojzónová automatická klimatizácia (531€), zadné parkovacie senzory (383€), vyhrievanie predných sedadiel (211€) a elektrické ovládanie zadných okien (194€). Cena testovaného modelu aj so všetkými príplatkami preliezla hranicu 22 tisíc eur.

Testovaniu Octavie ako takej sme sa už venovali. Dnes si viacej posvietime na jej pohonnú jednotku, ktorej totožné kópie budú pravdepodobnej v hojnom počte a ešte dlhé roky brázdiť slovenské cesty. Štvorvalcová jednašestka je prepĺňaná jedným turbodúchadlom a produkuje 77 kW, resp. 105 konských síl. Má priame vstrekovanie common-rail a maximum výkonu je podľa papierov umiestnené v pásme medzi 3 a 4 tisíc otáčkami. Krútiaci moment dosahuje 250 Nm a nastupuje už pri 1 500 otáčkach. Ak sa chcete počas jazdy v ňom udržať, vyššiu rýchlosť treba radiť už pod hranicou troch tisíc otáčok za minútu.

Hmotnosť vozidla s týmto motorom je 1 317 kilogramov a na stovku sa dostane za 11 sekúnd. Nejde teda o žiadneho trhača asfaltu, v ponuke sú len tri pomalšie motory. Motor by mal však ohurovať pomerom výkon/spotreba, na čo sme si bližšie posvietili a ostali sme milo prekvapení.

 Motor 1,6 TDI 77 kW sa stane zrejme dlhodobo najpredávanejším

Po týždni testovania sa nám totiž podarilo zvládnuť na jedinú plnú nádrž viac ako 900 kilometrov. To je pri jej objeme 50 litrov veľmi slušná hodnota. Bratislavské ulice sa nám darilo brázdiť za (v priemere) 5,8 až 6,5 litra nafty na sto kilometrov. Medzi týmito hranica hodnota spotreby oscilovala v závislosti na teplote motora, hustote premávky a v neposlednom rade aj nálade šoféra. Pri mestskej 50tke a zaradenom štvrtom prevodovom stupni motor točí 1 250 otáčok, ak ho potrebujete nevyhnutne zobudiť, podradeniu sa nevyhnete.

Silnou stránkou testovaného motora bola jazda mimo obce. V záujme dosiahnuť čo možno najnižšiu spotrebu sme jazdili s ľahkou nohou a častou sme využívali služby tempomatu a pomoc gravitácie. Vo finále sa nám bez problémov darilo dosiahnuť hodnoty na úrovni štyroch litrov. A miestami aj menej. Slušné.

Zlé do nebolo ani na slovenskej „rádobydiaľnici" medzi Bratislavou a Trnavou. Pravý pruh, piaty prevodový stupeň, limitných 110 km/h a 2 000 ot./min. znamená priemernú spotrebu tesne nad štyrmi litrami. Zrýchlenie na 130 km/h znamená o päťsto otáčok viac a nárast spotreby o necelý liter. To všetko pri dvojčlennej posádke a zapnutom režime Eco, ktorý šetril na spotrebe decilitre.

V trojici sme však absolvovali cestu medzi Topoľčanmi a Trenčínom cez Zlatníky a Dubodiel. Časté stúpania a klesania, mnoho obcí a dodržiavanie maximálnych rýchlostí vyústilo v priemernú spotrebu na tomto úseku 5,5 litra.

Páčilo sa nám aj správanie motora. V nízkych otáčkach si len pomaly „bublal", pod 1 500 ot./min. od neho nemožno očakávať nič. Reálne vás krútiaci moment posadí do sedadla až nad dvoma tisíckami otáčok, chuť do života mu však nedochádza ani po presiahnutí pásma jeho maxima (2 750 ot./min.). Nárast výkonu je kultivovaný rovnako, ako celý chod agregátu. Vibrácie vo vozidle prakticky necítiť, rovnako ani hluk, teda pokiaľ sa s ručičkou otáčok nesnažíte lámať rekordy.

Napriek počiatočným predsudkom voči konštrukcii zadnej zápravy musím uznať, že Octavia jazdí s vlečnou nápravou minimálne rovnako ako Golf (VII. generácia, platforma MQB). Kolesá vzadu neodskakujú zbytočne a až po benevolentnú hranicu prirodzene držia stopu. Octaviu som vzal na výlet aj na nespevnené cesty. Jazda po poľnej ceste posypanej veľkým štrkom bola prekvapivo pohodlná, rovnako ako jazdia po rozbitom asfalte či betóne. V Škode, resp. Volkswagene, vedia pre koho a na aké cesty autá ladia a Octavia sa správa dobre aj tam, kde by nemala byť až tak „doma".

Pochváliť musím aj komfort šoférovania. Krátke dráhy radiacej páky v kombinácii s lakťovou opierkou s nastaviteľným sklonom umožňujú radiť rýchlosti bez pohybu celej ruky, teda iba zápästím. Posed je nastaviteľný v rozumnom rozpätí a sedadlo je prekvapivo pohodlné, vzhľadom na triedu vozidla.

Povrchová úprava volantu bola z príjemne mäkkého materiálu, ktorý ruky počas šoférovania obklopil. Obruč bola na dotyk príjemná a ruky sa neunavili ani po dlhšej jazde. Skúšali sme aj použitý infotainmentový systém, ktorý komunikoval so smartfónmi s Andriodom i iOS. Po prvom synchronizovaní si systém zariadenie pamätal a pre ďalšie pripojenie stačil stisk jediného tlačidla na obrazovke. Prenos hudby i telefonovanie prebiehalo bez problémov.

K batožinovému priestoru zrejme netreba nič bližšie rozpisovať. Jeho objem a ďalšie vlastnosti môžete poznať z predošlých recenzií, rádia či reklamnej kampane. Necelých 600 litrov je vďaka nečlenitým stenám stien plne využiteľných, poteší priestor pre plnohodnotnú rezervu pod dnom(+72€).

 Škoda Octavia 3. generácie

Kvality Octavie som vždy uznával, ale úprimne, k jej skalným prívržencom určite nepatrím. Nová Octavia je však vyvážené vozidlo s čím ďalej tým širšou cieľovou skupinou a úspech jej patrí právom. Skvelý motor, vyladený podvozok a interiér na úrovni. Škoda len mierne vyššej ceny. Dvadsaťdva tisíc je suma, pri ktorej už možno uvažovať aj o exkluzívnejších konkurentoch. Uveďme napríklad o 60 koní výkonnejšiu Kiu Optimu, či Ford Mondeo.

Za spomínané peniaze zákazník však dostane pomerne univerzálne auto aké očakáva, navyše s atraktívnym dizajnom exteriéru i interiéru. A podarila sa aj „náhrada" obľúbeného motora 1,9 TDI.

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )77 / 105 pri 3000 až 4000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)250 pri 1500 - 2750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)191
Akcelerácia z 0 na 100 km/h10,8
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)5,0  / 3,7 / 4,2
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 659 / 1 814 / 1 461
Batožinový priestor (l): bez sklopených zadných sedadiel / so sklopenými zadnými sedadlami590 / 1580
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 317
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou15 430,- €
Základná cena testovanej verzie (1,6 TDI Ambition) v deň zverejnenia testu

18 970,- €

Cena testovaného vozu

prílplatkové súčasti výbavy:

béžová Cappucino metalíza, Climatronic - dvojzónová autmatická klimatizácia, 16 palcové disky MINORIS, parkovacie senzory vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, štvorramenný multifunkčný volant, odkladacia sieť pod zadným platóm, asistetn rozpoznania únavy, voľba jazdného profilu, elektrické ovládanie zadných okien vzadu, vyhrievané dýzy ostrekovača, plne grafický displej palubného počítača, zadný stierač s ostrekovačom, sieťový program, vnútorné spätné zrkadlo so senzorom vlhkosti, ochrana podvozku proti kamienkom, rezerva na oceľovom disku so zdvihákom i kľúčom, výklopná odkladacia schránka pod sedadlom spolujazdca, vkladané tkané koberce.

22 104,- €
Autor: MB