ATLAS.SK: Utorok, 24.5.2016
meniny má Ela

TEST: Seat Leon 1,4 TSI – najzábavnejší z racionalistov

26.2.2013 | Testy

Som po reformácii. Musím sa priznať, v poslednej dobe som akosi nebol príliš stotožnený so vzhľadom Seatov. Posledný, ktorého dizajn ma oslovil, bol prvý Leon a vtedajšie Toledo. Po tomto teste som ale zmenil názor, a to radikálne...

Ako som spomínal, nikdy som nebol „Seaťák", aj keď jedno z našich služobných áut bola Cordoba. Ku cti jej ale slúžil fakt, že aj napriek úplnej ignorácii servisných intervalov a veľkom množstve kilometrov po rumunských cestách sa v interiéri neozývalo jediné vŕzganie (zato tlmiče to mali už za sebou). Ale k veci.

Čo je vlastne nový Seat Leon? Je to ďalšie auto postavené na globálnej koncernovej platforme MQB, a momentálne najlacnejšie auto s touto technikou. Čo to v praxi znamená?

Vzhľad

Áno, veľmi subjektívna kvalita. Začnime najprv u koncernových súrodencov: Golf je jedno z najlepších áut, pokiaľ ide o kvalitu spracovania. Jeho výber je ale skôr výsledkom racionálneho zmýšľania ako emócií. Ide totiž (aspoň podľa mňa) o jedno z najnudnejších áut na trhu, o čom svedčí aj 3 generácie prakticky sa nemeniaci konzervatívny vzhľad.

Seat Leon 1.4 TSI Style


Nový Leon na druhej strane, ponúka veľmi veľa výhod Golfu ale s oveľa sviežejším dizajnom (no stále relatívne konzervatívnym). Ale hlavne za menej peňazí. To je jedna z najlepších možných kombinácií, aké si viem predstaviť. U mňa teda zásah do čierneho.

Interiér a výbava

Pokiaľ by som mal pokračovať v obdobnom hodnotení, tak to čo platí o exteriéri, platí aj o interiéri. Menej nudné, ale stále relatívne konzervatívne. Kvalita materiálov (hlavne plastov) je ale na pocit trochu horšia, ako u koncernových súrodencov. V žiadnom prípade to ale neznamená, že je nekvalitný. Latku si koncern postavil celkom vysoko.

Interiér Seat Leon 1.4 TSI Style


V našej verzii Style sme mali aj multimediálny systém s 5,8 palcovým dotykovým displejom (za príplatok 256 eur; inak tu nájdete monochromatický 5 palcový, rovnako dotykový displej). Ten disponoval USB a Aux vstupom (v priehradke pred spolujazdcom), vstupom na SD kartu a CD mechanikou. Dokázal prehrávať aj audio cez Bluetooth - a to bezchybne, čo nemusí byť u takýchto systémov pravidlom. Musíme pochváliť aj jeho polohu (na úrovni palubných prístrojov; pri pohľade naň tak stále periférne vidíte aj na cestu).

A jeho nastavenia... tu sme sa celkom vyžívali - viete v ňom regulovať okrem iného podsvietenie nôh, zmeniť tóny predných aj zadných parkovacích senzorov a samozrejme aj ich hlasitosti. Ale hlavne, veľmi oceňujem možnosť kompletného upravenia údajov zobrazujúcich sa na palubnom počítači. Ak napríklad nepovažujete teplotu oleja za dôležitú, jednoducho ju odškrtnete a nebudete sa vám zobrazovať. I keď to nie je nevyhnutné, vďaka dobrému prepínaniu údajov na volante pomocou „valčeka". Drobnosť ale presne podľa môjho gusta.

Samotné ovládanie na volante je (podľa mňa) oproti Golfu oveľa, oveľa jednoduchšie, zrozumiteľnejšie a logickejšie. Nachádza sa na ňom ovládanie rádia, telefónu a palubného počítača. Ide o jedno z mála rozložení, ktoré mi vyhovovalo. A v porovnaní s ovládaním multimediálneho systému v Ibize je to míľový krok dopredu.

Tempomat sa nachádza na ľavej páčke pod volantom. Ide o typické koncernové riešenie, s ktorým sa síce úplne nestotožňujem, ale dá sa naň zvyknúť. Škoda len absencie možnosti pridať jedným dotykom viac ako 1 km. Musíte tak poctivo klikať alebo dlho držať tlačidlo. Pozitívom je (aspoň pre mňa), že po preradení pokračuje v udržiavaní konštantnej rýchlosti.

Multimediálny systém Seat Leon 1.4 TSI Style


Naša verzia, aspoň podľa zvuku usudzujem, mala aj príplatkový subwoofer. Veľmi milo ma prekvapila jeho vyváženosť so zvyškom audio sústavy. Žiadne huhňanie, či dunenie. Ak sa mýlim, a v aute subwoofer nebol, potom mám len jedno zahraničné citoslovce: „wow". Jednu nevýhodu ale dobré basy mali. Pri vyššej hlasitosti sa zozadu sem tam ozvalo škrípanie, či drnčanie plastu (zrejme šlo o jeden, ale zo sedadla vodiča je to ťažké presne identifikovať). Ak bola hlasitosť hudby pod úrovňou ničiacou sluch, všetko bolo v poriadku.

Zaujímavosťou v tomto segmente sú voliteľné LED svetlá (nie xenónové), vďaka ktorým vyzerá predná maska veľmi príjemne. Pomocou diód sú riešené obrysové, tlmené aj diaľkové svetlá. Dúfame, že sa nám niekedy v budúcnosti podarí tento prvok (za 1215 eur) vyskúšať.

Priestor a výhľad

Pokiaľ ide o miesto na zadných sedadlách, 180 cm človek si za seba sadne tak, že sa nohami nedotýka sedadla pred sebou (rezerva niekoľko cm). Priestoru na hlavu by mal mať dostatok aj 185 cm vysoký človek.

Zadné sedadlá Seat Leon 1.4 TSI Style


Batožinový priestor je na tento segment priemerný (380 l). V jeho neprospech hrá dosť vysoká nakladacia hrana.

Výhľad dopredu je veľmi dobrý, aj vďaka relatívne netradičnému umiestneniu spätných zrkadiel. Sú posunuté dozadu a tak medzi zrkadlom a predným stĺpikom máte asi 15 cm priestoru. Výhľad dozadu bol pre mňa bezproblémový, hoci som sa už stretol aj s opačným názorom.

Motor, prevodovka a jazda

Hoci 122 koní nemusí znieť ako zdroj zábavnej jazdy, omyl. Preplňovaný motor s objemom 1,4 litra bol (na naše prekvapenie) fantastický. Protiagrumentom môže byť nižší výkon, no papier neprezradí vždy úplnú pravdu...

Čo je dôležitejšie ako číselká na papieri, je reálny priebeh krútiaceho momentu. Vďaka nemu je auto enormne flexibilné a dokážete pokojne pri 60 km/h zaradiť šestku. Napriek tomu, že má motor už veľmi nízke otáčky, ešte to stále zvláda, aj bez drastickej zvukovej kulisy. Aj vďaka výbornému odhlučneniu motora, hlavne do 2000 otáčok. V meste sa pritom vôbec cez túto hranicu nemusíte dostať. Dynamika je jednoducho pre bežnú jazdu dostatočná aj v tak nízkom spektre otáčok. Pomáha jej aj veľmi flexibilné sprevodovanie.

Motor 1.4 TSI


Ďalšou výhodou relatívne nízkeho litrového výkonu je životnosť motora. Pokiaľ dosahuje istý objem dobrú spotrebu pri rozumnom výkone, nevidím dôvod objem zmenšovať.

Okolo hranice dvoch tisíc sa ale začína budiť turbo. Jeho nábeh je citeľný ale turbo-naftové kopance nečakajte (tie síce veľká časť ľudí považuje za fantastické, no ide vlastne o nechcený efekt nevyrovnaného priebehu krútiaceho momentu). Oneskorenie turba je tiež veľmi krátke, pre neznalých možno aj nebadateľné.

Vďaka výbornému priebehu motora je auto prakticky „blbovzdorné". Na pocit má viac ako dostatočnú dynamiku vo veľkom spektre otáčok. Jediná situácia, kedy trochu cítiť nižší maximálny výkon je predbiehanie s plným autom.

Odmenou vám ale bude spotreba - my sme sa v meste akosi zázračne vopchali do 6 l/100 km (a to sme jazdili v snehu a daždi). To je o pol litra menej ako uvádza výrobca. Podotýkam, že náš Leon mal na začiatku testu najazdených len 44 km, teda veľmi ďaleko od zabehnutého auta.

Jazda po diaľnici bola bezproblémová a dynamika auta dostačujúca, hoci s plným autom už budete zvažovať pár koníkov navyše. Pri tejto príležitosti mi padol pohľad na tachometer. Podobne ako v niektorých iných koncernových vozoch je do 60 km/h ciachovaný hustejšie ako nad touto hranicou. Stupnica tak môže byť pre niekoho mätúca. Je to ale vec zvyku.

Zlé počasie počas testu sa prejavilo hlavne na spotrebe mimo mesto. Na diaľnici si pri 110 km/h vypýtal Leon približne 6 l/100 km (čakali sme menej), Pri 120 km/h to bolo 6,6 l/100 km a pri 130 km/h sa spotreba ustálila na 7 l/100 km. Mimo mesto sa nám podarilo zmestiť do 5 l/100 km. Veríme ale, že po zábehu a bez zrážok by tieto spotreby boli veľmi odlišné.

Podobne ako u ostatných vozov s MQB (nová Škoda Octavia, Audi A3 a VW Golf), u väčšiny motorizácií máte vzadu klasickú H nápravu a výkonnejšie modely (1,8 TSI a výkonnejší 2,0 TDI) disponujú nezávislým zavesením zadných kolies.

Seat Leon 1,4 TSI Style


Náš voz mal práve jednoduchší variant. Na internete sa môžete dočítať množstvo komentárov, aká tragédia je absencia viacprvkového zavesenia u všetkých áut. Pravda je taká, že pokiaľ ide o kompromis pohodlie verzus jazdné vlastnosti na limite (zdôrazňujem „na limite"), je zrejme viacprvková náprava lepšou voľbou. Bohužiaľ úplne všetky MQB vozidlá, ktoré sme testovali sme mali možnosť vyskúšať len vo veľmi zlom počasí a tak sa nám veľmi ťažko vyvodzujú závery.

Na kúsku suchého asfaltu sa ale všetko javilo v poriadku a Leon si počínal veľmi suverénne. Aj jednoduchšia zadná náprava môže byť viac ako postačujúca. Napríklad taký Mégane RS sa dokázal aj s „Háčkovou" nápravou stať najrýchlejším autom s predným náhonom, aké kedy vstúpilo na Nürburgring. S časom takmer o 20 sekúnd lepším ako posledný Ford Focus RS s nezávislým zavesením zadných kolies.

Leon je v porovnaní so súrodencami asi najtvrdšie naladené auto. To ale neznamená nepohodlné. Ani bratislavské neobjavené jamy a ich zuby zatínajúce prejazdy nepredstavovali pre Leon problém. Na pocit je karoséria dosť tuhá a pri ranách do podvozku sa neozývali žiadne ďalšie nechcené zvuky, či rezonancie.

Seat Leon 1,4 TSI Style
 

Na Leone z pohľadu vodiča všetko hrá akoby v jednom orchestri. Ladí chod pedálov, riadenia, radenia. Toto všetko prispieva k tomu, že jazda na ňom je veľmi príjemný zážitok. Hoci riadenie by mohlo prenášať trochu viac informácii o ceste. Je ale veľmi presné a má dobrý prevod.

Čo mne osobne trochu vadilo je tvar volantu, na môj vkus bol veniec príliš tenký. Samotný pocit za volantom je ale veľmi dobrý. Polohu si viete nastaviť úplne presne. Vozidlá z koncernu VW majú aj vďaka lanovodovému prepojeniu prevodovky s radiacou pákou subjektívne veľmi príjemný pocit z radenia - presné, krátke a zároveň neprenáša vibrácie, ani rázy od motora. Počúvate, francúzski kolegovia?

Záver

Ak som znel, ako platená reklama, ospravedlňujem sa, ale dlho sa mi žiadne auto takto nepáčilo. Seat Leon je dobre postavené, priestranné, praktické, rodinné auto. Zdieľa techniku s veľmi dobre etablovanými vozmi, no oproti nim ponúka sviežejší vzhľad. Motor 1,4 TSI je flexibilný a tichý. Aj napriek relatívne nízkemu výkonu je jazda s ním v kombinácii s dobrou prevodovkou príjemná, a spotreba tiež. Zo všetkých svojich súrodencov je Leon najlacnejší, vďaka čomu je to voľba minimálne hodná zváženia.

Trochu ma ale mrzí, že v ponuke nenájdeme 1,8 TSI s manuálnou prevodovkou. Čoskoro sa ale v ponuke objaví výkonnejší benzínový štvorvalec s vypínaním valcov.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1395
Prevodovkašesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )90 / 122 pri 5000 ot./min
Krútiaci moment (Nm)200 pri 1400-4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)202
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,3
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)6,5 / 4,4 / 5,2
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4263/ 1784 / 1459
Batožinový priestor (l): bez sklopených zadných sedadiel / so sklopenými zadnými sedadlami380 / 1220
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 156
Ceny
Cena základného modelu a základnej motorizácie s dph (v deň zverejnenia testu)11 990,- €


Cena testovaného vozidla

niektoré prvky výbavy:

dvojzónová automatická klimatizácia, 4 elektricky spúšťané okná, elektronický XDS diferenciál s obmedzenou svornosťou, asistent rozjazdu do kopca, multimediálny systém s 5,8 palcovým dotykovým displejom, USB a Aux vstupom, MP3 CD, vstupom na SD kartu, bluetooth pripojením, predné hmlové svetlomety s prisvetlovaním do zákrut, tempomat, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, 17 zliatinové disky, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory vpredu a vzadu, subwoofer

17 757,- €


Autor: DK