ATLAS.SK: Sobota, 30.7.2016
meniny má Libuša

TEST: Ford B-MAX 1,0 EcoBoost – benzín je lepšia voľba

28.1.2013 | Testy

Ford vlani spustil vlnu kontroverzie a obdivu uvedením modelu B-Max, v ktorom absentuje B-stĺpik. Po testovaní naftovej verzie sme sa teraz pozreli na vlastnosti modelu, ktorý mal pod kapotou motor roka - jednolitrový EcoBoost.

Jeden test nového B-Maxu ste si už na našich stránkach nájsť mohli. Začiatkom decembra sme vyskúšali tento model s motorom 1,5 TDCi a výkonom 75 konských síl. Ak vás zaujímajú detaily o vzhľade a funkčnosti jednotlivých súčastí tohto pomerne netradičného vozidla, nahliadnite do staršej recenzie. V tej dnešnej sa posnažíme sústrediť na testovaný motor a výbavu. Ford totiž momentálne ponúka limitovaný akciový cenník s prívlastkom X, ku ktorému sa navyše pridáva špeciálne zvýhodnenie v hodnote 500€ pre verziu Flair X.

Ford B-Max s EcoBoostom



My sme testovali B-Max vo výbave Spirit X s manuálnou päťstupňovou prevodovkou (šesťstupňová je k dispozícii výlučne ako automat) a Motorom roka 2012, trojvalcovým jednolitrovým EcoBoostom s výkonom rovných 100 konských síl.

Spomínaná výbava Spirit X ponúka v porovnaní s nižším stupňom Flair X navyše sedadlo vodiča s nastaviteľnou bedrovou a lakťovou opierkou, elektricky vyhrievané predné sedadlá, tempomat, panoramatické vnútorné spätné zrkadlo pre sledovanie posádky vzadu, automatickú klimatizáciu s peľovým filtrom, palubný počítač s ECO módom, predné LED svetlá, 15 palcové disky z ľahkej zliatiny a autorádio s CD/MP3 prehrávačom (súčasťou je Bluetooth a systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania). Cenový rozdiel medzi výbavami Flair X a Spirit X je momentálne 1 800 eur.

Limitovaný cenník so zvýhodnenými cenami a špeciálnymi výbavami momentálne ponúka len tri motorizácie. Klasický benzínový štvorvalec 1,4 Duratec, testovaný naftový motor 1,5 TDCi Duratorq a v dnešnom teste už spomínaný EcoBoost, ktorý je najvýkonnejším variantom.

Jeho agilita sa nám páčila už vo Focuse, ktorý je diametrálne odlišným vozidlom. Inak tomu nebolo ani v B-Maxe. Tam nízkoobjemový agregát ponúka výnimočnú svižnosť, kultivovaný a tichý chod a najmä, pružné reakcie na plynový pedál. Všetko by bolo ideálne, keby trojvalec ponúkal aj ešte nižšiu spotrebu.

Pri deväťdesiatke sme síce jazdili len za 4,6 litra na sto kilometrov, so stúpajúcou rýchlosťou však rapídne stúpala aj spotreba. Na 110 km/h (2 900 ot./min.) si už motor vypýtal necelých sedem litrov, pri sto tridsiatke (3 400 ot./min.) už túto hranicu prekročil. Kombinovane sme dokázali jazdiť za asi 6,5 litra benzínu, čo nie je veľa, vzhľadom na neblahé poveternostné podmienky počas testovania.

Piatemu prevodovému stupňu sa v B-Maxe nepáčia otáčky nižšie ako 2 000 ot./min. Motor duní, cítiť aj menšie vibrácie. Piaty stupeň je preto ideálne používať až od rýchlosti 75 km/h a vyššej. V meste na štvrtom prevodovom stupni „točil" agregát okolo 1 700 ot./min a spotrebúval asi šesť litrov paliva na sto kilometrov.

Nízkoobjemový EcoBoost síce nie je tak úsporný, ako by sme si predstavovali, napriek tomu je pre model B-Max ideálnym variantom motorizácie. Ponúka hravosť a agilitu, v porovnaní s ponúkaným naftovým motorom je kultúrnejší a svižnejší. S hmotnosťou ani odporom B-Maxu nemajú tri valce žiaden problém, na druhú stranu, spotreba na diaľnici patrí k tým priemerným.

V päťmiestnom režime ponúka batožinový priestor objem 326 litrov. Výhodou je aj dvojité dno, pod ktorým sa ukrýva dojazdová pneumatika

 

Omieľať klasiku o kvalitnom vyhotovení vnútorných plastov i čalúnenia snáď nemusíme. Na tom Ford nešetrí a túto vzácnosť zrejme ocení aj druhý či tretí majiteľ niektorého z už jazdiacich B-Maxov.

Z hľadiska postrehov môžem len uviesť, že mi vo vozidle chýbala napríklad lakťová opierka vo dverách pre zadných cestujúcich, či priestor pre odloženie pohárov vo výklopnej lakťovej opierke v zadných sedadlách. Všetko detaily, ktoré iste prídu s faceliftom.

B-Max vás nenechá v štichu ani v hustom daždi. Trysky ostrekovačov sú nastavené tak, že striekajú veľmi vysoko a následne dlhé stierače „upracú" celé predné sklo. Škoda len, že ich dráha končí niekoľko centimetrov od A stĺpika, kde sa následne nazbierajú nečistoty, voda či sneh. Stĺpik tak zhrubne a bráni šoférovi vo výhľade. Spomenúť musíme aj vyhrievané predné sklo, ktoré ušetrí čas i nervy v zimných mesiacoch.

Vyzdvihnúť musíme jazdné vlastnosti tohto MAV vozidla (Multi-Activity Vehicle), ktoré sú, ako sme u fordu zvyknutí, na nadštandardnej úrovni. Napriek tomu, že B-Max je mierne vyšší a nepatrí k tým najťažším vozidlám (váži len 1 279kg), jeho rozmery sa nijak neprejavujú v pretáčavosti vozidla, a to ani na klzkom povrchu.

 Výhody integrácie B-stĺpika do dverí sú zjavné



Vďaka doplnkovému prídavnému elektrickému kúreniu, trojvalec dokázal vyhriať vozidlo aj v sychravom počasí pomerne skoro, porovnateľne rýchlo s "bežnými" motormi. Problémy sme nezaznamenali ani pri rannom štartovaní, či jazde so studeným motorom. Na ideálnu teplotu sa tri valce ohriali asi po 12 minútach jazdy mestom.

Náš rezultát preto znie pomerne jednoznačne. Ak B-Max, tak určite s litrovým EcoBoost. Pred dvoma mesiacmi testovaný naftový motor je síce z hľadiska spotreby rozumnejšou voľbou, svojou nekultivovanosťou, o 25 koní nižším výkonom a neporovnateľne horšou agilitou je EcoBoostu nerovným súperom a preto ostáva porazeným.

Autor: MB

Ďalšie články zo sekcie Testy