ATLAS.SK: Sobota, 30.8.2014
meniny má Ružena

TEST: Dacia Duster LPG – SUV na LPG: plyn alebo 4x4? To je otázka

23.1.2013 | Testy

Ponuka vozidiel s LPG od výroby sa stále rozrastá, čo je pre zákazníka len dobre. Čo ponúka Dacia Duster LPG, „najlacnejšie SUV na LPG"?

V tejto recenzii sa budeme venovať hlavne samotnému pohonu na plyn, nakoľko je Duster s nami už dlhšie a nie je toho veľa, čo by sme o ňom ešte nevedeli.

Vzhľad

Mne osobne sa Duster páči. Budí dojem robustného auta a vysunuté blatníky sú dizajnový prvok, ktorý oceňujem a vyhľadávam (asi mám fixáciu na Lanciu Deltu Integrale...).

Dacia Duster 1.6 16V LPG - takmer ako snehové maskovanie
Celkovo pôsobí Duster LPG v tejto farebnej variante a s (celkom peknými) oceľovými kolesami ako pracant. Uvidíme čo prinesie očakávaný tohoročný facelift.

Interiér

Čo nepotrebujete, nedostanete. Jasná a podľa nás dobrá filozofia, ako zraziť cenu, hoci za niektorú výbavu by sme sa neštítili priplatiť si, ak by to bolo možné.

Interiér Dacia Duster 1.6 16V LPG
Ani v interiéri sa Duster nehrá na žiaden luxus. Vo verzii s LPG si napríklad nezaobstaráte palubný počítač (ani za príplatok), nakoľko si pohon na plyn môžete kúpiť len vo verzii LS Cool. Tempomat ani nespomínam. Na druhej strane získate klimatizáciu.

Vnútro je stále sparťanské. Jednoduché ovládače známe aj zo starého Sandera ale svoju úlohu plnia. Všetko pôsobí, ako by ste mohli interiér pokojne vystriekať wapkou a nič by sa mu nestalo (ale radšej to neskúšajte). Našli sme aj jednu drobnú chybičku - na 2. stupni motorček ventilátora trošku kvílil. Nevieme ale z akého dôvodu (niečo sa dostalo do nasávania, vlastnosť samotného motorčeka...), a preto to nebudeme riešiť.

Priestoru v interiéri je habadej, celkovo pôsobí Duster vzdušným dojmom. Miesto na predných sedadlách je dostatočné, rovnako aj na zadných. A priaznivci vyššieho posedu si tiež prídu na svoje. Samotné sedadlá sú sparťanské ale pohodlné, no trochu vyššie bočné vedenie by im neuškodilo. Sparťansky pôsobí aj zadné madlo na zatváranie dverí - je to len výrez v operadle na dverách. O tom ale Duster je - jednoduché a účelové.

Príplatkové autorádio dokáže pokojne to, čo oveľa drahšie konkurenčné autorádia. Bluetooth, mp3, USB, či dokonca iPod support za 200 eur aj s ovládaním pod volantom je slušné. Niektoré tlačidlá na rádiu sú síce trochu malé a celkom voľne sa hýbu do všetkých svetových strán, no drvivou väčšinou aj tak používate ovládanie pod volantom. Akurát kvôli iPodu musíte zablúdiť na panel rádia. Na navigáciu v jeho obsahu slúži prakticky jedno otočné tlačidlo. Jednoduché, intuitívne. Takt to má byť.

Motor, prevodovka a jazda

Pod kapotou Dusteru LPG nájdeme osvedčený štvorvalec z dielne Renault (K4M) s objemom 1,6 litra a štyrmi ventilmi na valec. U verzie na plyn výkon klesol o 3 konské sily oproti verzii bez LPG na hodnotu 102 k.

S Dusterom sa jazdí bez problémov. Dynamika je dostatočná aj pri predbiehaní, ale zázraky od neho nečakajte. Motor je ale prekvapivo flexibilný a nemá problém sa pozviechať ani z nižších otáčok. Klasickú 16 ventilovú náturu (má radšej vysoké otáčky) mu ale miestami nemôžeme uprieť.

Motor Dacie Duster 1.6 16V LPG. Užil si poriadnu dávku snehu a blata
Radenie je akoby stále Achillova päta vozov z francúzskej (resp. rumunskej) prevodovkovej dielne. Ani v tomto prípade sme nenatrafili na pozitívnu výnimku. Pri radení sa nepomýlite no chod páky je relatívne tuhý a sprevádzaný celkom hlasnými zvukmi. Svoju úlohu ale radenie plní.

Sprevodovanie je dobré, trochu (ale naozaj len trochu) dlhšie ako sme zvyknutí pri tomto motore. Náture Dusteru ale sedí.

Hoci som sa na internete dočítal, že riadenie je údajne preposilované, s týmto tvrdením nesúhlasím. Ak by som mal zhodnotiť ako ľahký je jeho chod, skôr by som povedal, že ide ťažšie ako u väčšiny. Nemyslím tým ťažko, len o chlp ťažšie ako som zvyknutý.

Jazdné vlastnosti Dustera sme si vyskúšali hlavne v snehu. Vyššiu svetlú výšku sme si niekoľko krát chválili no pár krát pri jazde do prudšieho kopca by sme boli vymenili LPG za 4x4. Našťastie sa nám podarilo vyštverať všade, kam sme potrebovali.

Pri jazde po normálnych cestách sa Duster na svoju výšku v zákrutách nakláňa prekvapivo málo hoci náklon je prítomný. Mestské deravé cesty ale zvláda s prehľadom a parkovanie je aj bez zadných snímačov prekvapivo bezproblémové.

LPG

A teraz prichádza na lámanie chleba. Či potrebujete pohon LPG alebo nie, je na vás. Sériové LPG vás vyjde 800 eur a má nesporné výhody - nemusíte okrem kúpy auta nič vybavovať, všetko je už namontované priamo výrobcom, motor je od výroby prispôsobený na plyn (nie že by bolo treba veľa upravovať), prestavenie na iné palivo prebieha bezbolestne a ventil LPG nádrže máte hneď vedľa toho benzínového. Jaj a pointu som zabudol - ušetríte na palive.

Systém LPG vo všetkých Daciach pochádza od firmy Landi Renzo a výrobca naň poskytuje záruku 3 roky resp. 100 000 km. Okrem Dustera ho nájdete aj v novom Sandere a Logane MCV (dopredaj skladových áut). Pre zaujímavosť, v zahraničí existuje aj Duster Hi-Flex s rovnakým motorickým základom (Renault K4M) a možnosťou jazdy na etanol. Tu výkon na rozdiel od LPG stúpol (LPG - 102 koní, etanol - 114 koní). V našich končinách by ale takýto voz nemal príliš zmysel.

Nádrž LPG vystriedala rezervu
Musím sa priznať, že ide o prvé auto s LPG, ktoré som mal zapožičané. Preto sa vopred ospravedlňujem, ak budem objavovať Ameriku.

V domnení prázdnej nádrže a s rozpakmi som sa prvý krát v živote doplazil k stojanu s LPG a poprosil o natankovanie. Oficiálne musíte totiž k stojanu vždy zavolať obsluhu, aby vám natankovala. Dopočul som sa, že v praxi sa to nie vždy striktne dodržiava a niekedy umožňujú stanice samoobsluhu. Neoficiálne.

Prepínač LPG / benzín s indikáciou množstva LPG (veľmi orientačnou)
Pri pokuse o natankovanie zistila obsluha, že nádrž je vlastne plná. Indikátor množstva LPG totiž ukazuje stav, len ak máte zapnutý pohon na plyn (samozrejme, prečo by som sa pozrel do manuálu...). Som tak oficiálnym rekordérom za najnižší účet pri tankovaní v histórii istej bratislavskej čerpacej stanice - 18 centov.

Na niečo to ale dobré bolo. Otvor na tankovanie LPG sa nachádza hneď vedľa hrdla do benzínovej nádrže. Oba sú skryté pod spoločným veľkým plechovým „deklom". Po odskrutkovaní plastového krytu LPG ventilu sa neposlušný kryt stále snaží dostať do cesty tankovacej pištole (visí na plastovom oku).

Samotná nádrž na LPG sa nachádza v mieste pre rezervu. Okrem rezervy prídete aj o oficiálnu možnosť parkovať v podzemných garážach. To môže byť nepríjemné napríklad v nákupných centrách, kde nie je vonkajšie parkovisko.

Na indikáciu (veľmi orientačnú) množstva paliva v LPG nádrži slúži ukazovateľ za radiacou pákou. Jeho úlohou je aj prepínanie medzi palivami - pokiaľ je prepínač nastavený na benzín, svieti oranžová kontrolka. Po stlačení (jediného prítomného) tlačidla sa rozbliká zelená kontrolka pre plyn a po prvom stlačení akcelerátora sa po pár sekundách prepne pohon na LPG. Samotné prepnute môže prebehnúť úplne nepozorovane alebo je sprevádzané jemným trhnutím, ak práve prudko akcelerujete, prípadne idete do kopca. Nie je pritom problémom prepínať palivá ani pri jazde po diaľnici. Zvuková kulisa motora sa s vystriedaním paliva príliš nezmenila (ak vôbec).

Plastový kryt ventilu LPG môže pri tankovaní zavadzať
Auto štartuje vždy na benzín a pokiaľ bolo predtým prepnuté na LPG, automaticky sa po pár sekundách samé prepne opäť na LPG. Tak sa mi raz stalo, že som po naštartovaní cúval z parkovacieho miesta a palivo sa preplo v nie najlepšom momente. Málo stlačený plynový pedál a pomalý pohyb dozadu viedol pri prepnutí k zdochnutiu motora. Po naštartovaní sa pohon prepol automaticky na benzín. Zrejme systém usúdil, že niečo nie je v poriadku. Bez problémov bolo následne možné prepnúť späť na LPG.

Pokiaľ ide o výkon pri pohone na LPG, zmeny by som popísal skôr ako subjektívne. Reálne bolo veľmi ťažké posúdiť, či došlo k pozitívnej, či negatívnej zmene. LPG má oproti benzínu relatívne oktánové číslo približne medzi 99 až 110. Priame porovnanie ale nie je možné.

Dacia Duster 1,6 16V LPG
Náklady a návratnosť

Spotreba LPG by mala stúpnuť oproti benzínu o približne 10 až 15 percent. Výrobca uvádza priemernú spotrebu benzínu 7,1 l/100 km a u LPG 8,9 l/100 km. Dojazd na LPG + benzín je približne 1000 km. Nádrž na LPG má objem 34 litrov.

Pri cene približne 75 centov za liter LPG je to zhruba polovica momentálnej ceny 95 oktánového benzínu. Sto kilometrov na benzín vás teoreticky vyjde zhruba na 10,7 eura a pri LPG na 6,7 eura - o 4
eurá na 100 km lacnejšie. Pri spomínaných 800 eurách navyše sa vám investícia začne vracať už po najazdení približne 20 000 km.

Musíte si vybrať - LPG alebo 4x4

Po nahliadnutí do ponuky Dacie Duster zistíte, že v prípade záujmu o verziu s LPG a zároveň s pohonom 4x4 máte smolu. Duster na plyn kúpite len ako verziu s predným náhonom. Domnievam sa pritom, že technicky by to nebolo tak náročné. Zadnému diferenciálu a kardanu by nemalo teoreticky nič zavadzať (snáď len LPG potrubie). Možno sa takejto verzie dočkáme po facelifte.

Záver

Dacia Duster je jednoduché, robustné a celkom sympaticky vyzerajúce auto. Jeho vyššia svetlá výška vám môže často veľmi pomôcť, no pohon LPG nemôžete skombinovať s pohonom všetkých kolies. Implementácia LPG od výroby je bezproblémová ale pohon na plyn má okrem výhod aj svoje nevýhody, hoci návratnosť je rýchla. Najťažšou dilemou môže byť pre niekoho práve nútený výber LPG na úkor pohonu všetkých kolies.

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovkapäťstupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )75 / 102 pri 5750 ot./min
Krútiaci moment (Nm)145 pri 3750 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)167
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,5
Spotreba
Udávaná výrobcom: benzín- mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)9,6 / 6 / 7,1
Udávaná výrobcom: LPG - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)12,1 / 7,5 / 8,9
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4315/ 1822 / 1695
Batožinový priestor (l): bez sklopených / so sklopenými zadnými sedadlami475 / 1570
Objem palivovej nádrže (l): benzín / LPG

50 / 34

Pohotovostná hmotnosť (kg)1205
Ceny
Cena základného modelu s dph (v deň zverejnenia testu)11 590,- €
Základná cena verzie

niektoré prvky výbavy:

autorádio s CD, MP3, USB, iPod podporou a ovládaním pod volantom, manuálna klimatizácia, systém LPG s nádržou namiesto rezervy, elektrické ovládanie predných okien

12 260,- €
Autor: DK

Galéria

  
Alfa Romeo plánuje kupé 6C podľa Maserati Alfieri. Spider bude Fiat
VIDEO: Aké je nové Lamborghini Huaracan? Nedotáčavé!Volkswagen Golf R dostal 400 koní od ABT. Dá 300 km/hFOTOŠPECIÁL: Pozrite si najlegendárnejšie filmové autá