ATLAS.SK: Štvrtok, 20.11.2014
meniny má Félix

TEST: Peugeot 208 1,2 Vti – tri valce milo prekvapili

5.11.2012 | Testy

Po dvoch štvorvalcových verziách „rodeného Slováka" sme mali možnosť vyskúšať aj jeden z dvoch trovalcov v ponuke. Vyskúšali sme ten väčší s objemom 1,2 litra. Napriek nepárnemu počtu valcov malý motor predčil naše očakávania.

Predaje modelu 208 v Európe vôbec nie sú také optimistické, ako v Peugeote dúfali. Drobec, ktorý mal byť bestsellerom, si zatiaľ nenašiel cestu k toľkým zákazníkom, ako by si Francúzi predstavovali, a tak muselo vedenie prehodnotiť svoje očakávania. Čísla pre budúci rok znížili a ostáva im len dúfať, že naplnia aspoň tie.

 Peugeot 208



Peugeot však nie je jedinou automobilkou, ktorá sa momentálne potýka s výraznými finančnými problémami. Kým Ford svoje blížiace sa problémy rieši zatváraním tovární a presúvaním výroby, Francúzi požiadali o pomoc svoju vládu. Tá im pod hrozbou masového prepúšťania vyhovela a požičala poriadny balík.

Opravil si svoje meno

Budem úprimný a priznám sa, že pri prvom testovaní ma model 208 nepresvedčil. Drobné auto silou-mocou snažiace sa nadviazať na úspech staršieho brata, ktorý bol bestsellerom, niektoré vlastnosti 206tky zdedilo, iné úplne popiera. Po prvých skúsenostiach nám vadila najmä cena, na ktorú je slovenský zákazník veľmi citlivý.



Biely disky 208čke jednoducho sedia



Francúzi však s cenami pohli a dnes je realita taká, že úsporné vozidlo s luxusnou výbavou si možno zakúpiť za asi 14 tisíc eur. Či je to veľa alebo málo rozhodne až trh, my však dodávame že podobná možnosť tu dávno nebola.

Keďže o 208čkách ste si už u nás mohli prečítať pomerne dosť, v tejto recenzii sa posnažím viac venovať posiaľ netestovanému motoru a inej výbave. Napokon, jazdné vlastnosti majú všetky malé levy rovnaké alebo aspoň podobné.

Tentokrát sme testovali nový, drobný trojvalec s objemom 1,2 litra a prívlastkom VTi. Mal výkon 82 konských síl, krútiaci moment 118 Nm a spriahnutý bol s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V ponuke možno nájsť ešte jeden trojvalec, avšak s nižších objemom aj výkonom, 1,0 Vti (50 kW/68k).

Tri valce môžu prekvapiť

Pozitívom tohto agregátu je absencia variabilného zdvihu sacích ventilov. O jednu súčiastku, ktorá sa môže pokaziť, menej. A pri takto malom motore si myslím, že každý oželie tradične pozitívny vplyv variabilného zdvihu na výkon. Rozvodový remeň je ponorený do oleja, rovnako ako v jednolitrovom EcoBooste od Fordu (Motor roka 2012).



Interiér Peugeotu 208



Hneď na úvod treba podotknúť, že trojvalcové agregáty sa správajú jednoducho inak ako tie bežné, štvorvalcové. Hlboký, dunivý a nepravidelný zvuk dokáže poriadne zmiasť neskúseného vodiča. Radenie podľa uší je pri nepárnom počte valcov predsa len o niečom inom.

V tabuľkách automobilka uvádza, že maximálny krútiaci moment (118 Nm) drobného motora možno dosiahnuť už pri 2 750 otáčkach. To je veľmi slušná hodnota, ak prihliadneme na absenciu trubodúchadla. Maximálny výkon 82 konských síl je ukrytý vysoko, až v pásme 6 000 otáčok za minútu. Aj tieto čísla dokazujú, že pre bežné zvezenie skutočne netreba trojvalec hnať do vysokých otáčok, ale práve naopak, pohybovať sa skôr v spodnej časti spektra otáčkomeru.

V úvode testovacieho týždňa sme v Bratislave absolvovali 120 kilometrov. Výsledkom bola priemerná spotreba 6,0 litra na sto kilometrov. Veľmi príjemná hodnota. Potom sme 208čku vzali na diaľnicu, kde hrozil predpoklad, že malý motor si s vyššou rýchlosťou príliš rozumieť nebude. Opak bol však pravdou. Ako dvojčlenná posádka sme vyrazili po D1 smer Hlohovec v popoludňajších hodinách. 80 percent trasy sme teda absolvovali v rýchlosti 110 km/h, zvyšok konštantnou 130kou. Rezultát znel 5,2 litra na sto kilometrov. Zase raz vynikajúca hodnota.

Neskôr sme však našli aj (očakávanú) slabinu motora. Pri plne naloženom vozidle a 130 km/h rýchlosti motor točí necelých 4 000 otáčok a spotrebúva takmer sedem litrov paliva. Spomalenie na 110 km/h zníži otáčky o tisícku a spotrebu o viac ako liter. Pri konštantných 90 km/h autíčko pýta len 4,2 litra paliva.



Peugeot 208



Finálna testovacia spotreba sa po týždni ustálila na hodnote 5,1 litra na sto kilometrov. A to všetko pri bežnej jazde, počas ktorej sme sa výraznejšie nesnažili šetriť. S ľahkou nohou sa možno dá dostať pod päť litrov. To znamená, že sa nám takmer podarilo dosiahnuť tabuľkovú hodnotu, 4,5l/100km.

Ak teda Francúzom na 208čke skutočne niečo vyšlo, je to tento motor. Na charizmatický trojvalec sa ľahko zvyká, je veľmi agilný aj v nízkych otáčkach a jeho 82 koní plne postačuje na bežné vozenie. Dych stráca len vo vyšších rýchlostiach, napokon, nie je žiadnym športovcom. Škoda absentujúceho šiesteho prevodového stupňa. S ním by sa aj spotreba vo vysokých rýchlostiach mohla dostať na príjemnejšiu úroveň. Preto, ak by v niekom stále sálali predsudky voči trojvalcom a ich výkonu, nech ich rýchlo zahodí.

Inak sme sa v testovanom vozidle stretli s rovnakými pozitívami i negatívami, ako pri predošlých 208čkách. Pochváliť musíme intuitívny multimediálny systém, prítomnosť dvoch USB portov a ak plánujete jazde takmer výhradne v meste, malý volant bude veľkou pomocou. Naopak, volant zavadzia vo výhľade na budíky a ani radiaca páka „najazdí" úplne čisto a isto. Výhodou sú pohodlné sedadlá, nevýhodou držanie vozidla na nerovnostiach. Tam najmä ľahká zadná náprava vie poriadne odskočiť a vystrašiť nielen šoféra, ale aj celú posádku. Práve vďaka tejto vlastnosti sa nám však malý a ľahký Peugeot páčil. Jeho dravosť akoby neustále musela byť pod kontrolou, a aj keď je agilný len v nižších rýchlostiach, vie pobaviť aj skúseného šoféra.

Objem batožinového priestoru je 285 litrov, čo je prakticky aritmetický priemer objemom kufrov najväčších konkurentov v tejto triede. Nikto sa tak nemôže sťažovať. V kufri navyše nič nevyčnieva zo stien. a tak možno túto hodnotu využiť naplno. Pod otvárateľným dnom sa nachádza dojazdová rezerva.

Výsledok? Môže byť...

Bohužiaľ, s najvyššou výbavou Allure nemožno trojvalcové motory skombinovať. Preto, ak náhodou majiteľ túži napríklad po vyhrievaných sedadlách, musí si priplatiť za paket, pretože spolu s výbavou ich jednoducho nedostane. Testovaný model obsahoval výbavu Active a niekoľko príplatkových prvkov. K štandardu Acitve patrí multifunkčný sedempalcový dotykový displej, rádio so 6 reproduktormi, predné LED svetlá či spätné zrkadlá a kľučky vo farbe karosérie. V našom modeli sa priplácalo napríklad za 16 palcové biely disky. Po nahliadnutí do cenníka vidíme, že príplatok 100 eur za takto nádherné kolesá pôsobí až smiešne. Rovnako, za panoramatickú strechu sa pripláca len 500 eur, u konkurencie sme zvyknutí na podstatne vyššie sumy.



Peugeot 208



Cena testovaného modelu je momentálne, po odrátaní akciového bonusu, 11 290 eur. Ak k tomu pripočítame niektoré príplatkové prvky výbavy, dostávame sa k hranici 13 tisíc eur, čo stále nie je nijak enormná suma. Rovnako stojí vo výbave Active aj 208čka s motorom 1,4 HDi FAP.

Na záver ostáva len sucho skonštatovať, že presne to, čo nám pri testovaní prvých dvoch 208čiek chýbalo, táto tretia naplnila do bodky. Trojvalec sa javí ako ideálny spoločník do mesta, výbavu je možné skombinovať tak, aby spĺňala aj očakávania náročnejších. Navyše, dvestoosmička vyzerá na použitých bielych diskoch veľmi dobre. Jedinou negatívnou stránkou tak ostávajú drobnosti, ktoré zrejme vyladí až facelift modelu, najskôr o rok a pol.

Autor: Automix.sk