ATLAS.SK: Pondelok, 25.7.2016
meniny má Jakub

TEST: Ford C-MAX 1,6 EcoBoost: fandíme benzínu

17.5.2012 | Testy

Podľa oficiálnych prezentácií Fordu C-Max je športovo ladeným MPV. Či možno považovať MPV vozidlá za športové, je otázka na dlhú debatu, no napriek tomu nás C-Max vďaka EcoBoostu presvedčil.

Zelený C-max k nám dorazil s najvýkonnejším motorom z edície X a to konkrétne 1,6 litrovým EcoBoostom s výkonom 150 konských síl. Ten je z radu aj najvýkonnejším benzínovým agregátom, ktorý si môžete do C-Max zaobstarať, verzia so 182 konskými silami k dispozícii nie je. 240 Nm by však vodičovi malo stačiť, aj keď vezie mnohopočetnú rodinu.

Ford C-MAX s motorom EcoBoost nás jednoznačne presvedčil, konštrukcia a hmotnosť si však vypýtali vyššiu spotrebu

Odtieň metalízy Limelight modelu jednoznačne pristane a pripúta pohľady okoloidúcich. Zatiaľ čo v bežných odtieňoch šedej či čiernej vyzerá C-MAX nudne a dospelo, v ponuke možno nájsť trojicu lakov, ktoré vozidlu dodajú život. Červená dvojica Mars a Colorado Red pripúta pohľady, zatiaľ zeleno-žltá Limeligt vyvolá úsmev na tvári.

Model prišiel vo výbave Champion X a ponúka všetko, čo môže rodinný zákazník potrebovať. Testovanému vozidlo dokonca nechýbal systém BLIS, ktorý drobnou diódou umiestnenou v spätnom zrkadle dáva vodičovi najavo, že sa v mŕtvom uhle nachádza objekt, ktorý pravdepodobne nevidí. Detekcia však slúži len ako varovanie, preto si situáciu treba aj tak dva krát premerať. Samozrejmosťou sú elektronické prvky ako tempomat či asistent rozjazdu do kopca. Poteší automatická, dvojzónová klimatizácia a v našich končinách podceňovaný detail - vyhrievané čelné sklo technológiou „Quickclear". Nie je to síce až „clear", ale námraza z okna zmizne veľmi rýchlo. Stačí jediný týždeň počas mrazov a zamilujete si ho. O vyhrievaní predných sedadiel je škoda písať.

Odtien Limelight modelu svedčí

EcoBoost sme chválili už pri testovaní vo Focuse, a inak tomu nemôže byť ani v tomto prípade. Agilné, prepĺňané benzínové agregáty s touto nálepkou si dokážu hravo poradiť aj s podstatne väčšími konštrukciami áut - C-Maxom i S-Max. Krútiaci moment je totiž k dispozícii v širokom rozsahu otáčok - 1 600 až 4 000 ot/min., teda všade tam, kde sa ručička otáčkomeru pohybuje pri bežnej jazde. Tento rozsah ocení aj vaša pravá ruka, ktorá vďaka nemu bude na radiacej páke menej a menej. Netreba zabudnúť na skutočnosť, že vozidla má ťah aj pri otáčkach nižších, a bez problémov viete jazdiť aj s 1 250 ot/min.

Ford na oficiálnej stránke uvádza spotrebu v meste 8,8 litra. Nám sa počas piatich pracovných dní podarilo túto hodnotu skresať na 8,5 litra, čo na prvý pohľad nie je málo, ale ak uvážime výkon a konštrukciu vozidla, je to prijateľná hodnota. Prirodzene, s počtom kolón exponenciálne narastá.

Po vybehnutí na diaľnicu z Bratislavy do Trnavy a späť hodnota poklesla viac, ako o liter. Finálnych 7,5 je adekvátnych dlhodobej spotrebe pri rýchlosti 110 km/h. Pri medzimestských cestách a ľahkej nohe však viete ísť podstatne nižšie a ani hodnoty pod 6 litrov nie sú prekvapením. Ak C-maxu však šliapnete na krk spotreba vyskočí na hranicu 10 litrov. To je cena za 150 koní a 240 Nm.

O komforte používania a riadenia EcoBoostov sme sa už napísali dosť. Ale pre úplnosť - za bežných podmienok je vo vnútri ticho, rezonancie od motora takmer nulové. Naopak, vonku si obyvatelia užijú mohutný a hrubý zvuk najmä ak pritlačíte pedál na podlahu.

Stará známa palubovka aj z modelu Focus

Nový C-Max stojí na rovnakom základe ako ďalšie modely z ponuky Fordu. Globálna politika donútila inžinierov vyvinúť platformu, ktorá bude použiteľná v ešte rodinnejšom Grand C-Max, či podstatne športovejšom Focuse. Bezvýhradne sa im to podarilo a C-Max opiera celú šírku pneumatík o cestu aj v náročnejších zákrutách. O pružení rovnako nemôžete byť reči, aj karoséria by sa mohla nakláňať menej. Ak to do zákruty mierne preženiete, ovládanie a sedenie už nebude také komfortné - to však možno od vozidiel s vyššie položeným ťažiskom očakávať.

Výrazné bočné stĺpiky chcú chvíľu zvyku, ale sú nevyhnutnou cenou za tuhosť karosérie. V daždi či pri snežení však vidno slabinu stieračov - tie nedosiahnu až po okraje okna a tak sa sneh či voda usadí na kraji a spolu so stĺpikom vytvoria vcelku hrubú zábranu, ktorá prekáža najmä v zákrutách. Riadenia a užívanie vozidla z pohľadu šoféra nemožno nazvať inak, ako komfortné. Radiaca páka je umiestnená vyššie, ako sa na vozidlo s vyšším posedom patrí. MPV je dobre ovládateľné aj v mestských podmienkach a vďaka zadným senzorom sa vyhnete aj problémom pri cúvaní. Bočné zrkadlá sú na tom celkom dobre, výhľad smerom vzad až tak dokonalý nie je. Batožinových 471 litrov nie je nijak revolučných, no aspoň vám v kufri nebude nič zavadzať. Bočné steny sú dokonalo zarovnané. Náročním cestujúcim budú vyhovovať nastavteľné zadné sedadlá. Možnosť ich modifikácie zase poteší praktického šoféra, ktorý z času načas preváža mierne nadrozmerný náklad.

Azda jedinou nevýhodou C-Maxu s EcoBoostom je jeho cena. Investícia 20 390€ je pre bežného Slováka s rodinou poriadnou sumou a je otázne, či radšej neušetrí takmer 2 000 eur kúpou bežného atmosférického agregátu Ti-VCT. EcoBoost je dokonca drahší ako objemovo rovnaké Duratorqy v ponuke. Vo Forde sú si vedomí jeho kvalít a preto je cena nadsadená.

Inak možno C-Max považovať za ideálny prienik medzi rodinnou kompaktnosťou a mladou dravosťou. EcoBoost dáva vozidlu dušu, a zrejme nebude také náročné z neho vytĺcť ešte viac koní, ako má pri kúpe z predajne. Preto ho možno odporučiť nielen rodinám, ale aj mladým a aktívne žijúcim ľuďom, ktorí sa z času na čas niekam ponáhľajú.

Motor
PalivoBenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 598
Prevodovka6-stupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 / 150
Krútiaci moment (Nm v ot.)240 / 1 600 - 4 000
Maximálna rýchlosť196
Zrýchlenie 0-100 km/h9,4s
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto/mimo mesta/kombinovane (l/100 km)8,0 / 5,3 / 6,4
Za test kombinovane (l/100 km) 7,6
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 380/ 1 828/ 1 626
Batožinový priestor (l)471 / 1 723
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 385
Objem palivovej nádrže (l)55
Ceny
Cena modelu od(€)15 890
Cena testovaného modelu (€)20 390
Autor: Automix.sk

Ďalšie články zo sekcie Testy