ATLAS.SK: Piatok, 24.10.2014
meniny má Kvetoslava

TEST: Fiat Freemont 2,0 MJT: Drsný otec rodiny

16.3.2012 | Testy

Ako vyzerá Amerika po taliansky? Presne ako Fiat Freemont. Z talianskych koreňov dizajn nezdedil, no na prednej maske nájdeme znak Fiatu. Freemont je pravý Američan, dvojča modelu Dodge Journey, a my sme ho vyskúšali, ako sa dokáže pohybovať po slovenských cestách.

Fiat Freemont je masívne auto s americkými koreňmi
Spojenie spoločností Fiat a Chrysler vyústilo do prvého dieťaťa - Fiatu Freemont. Freemont nie je žiadnou novinkou v automobilovom priemysle, je to talianska verzia modelu Dodge Journey. Taliani zobrali toto auto, zmenili celý predný kokpit, dodali vlastný naftový motor a upravili niekoľko ďalších častí, aby bolo vozidlo viac európske. A výsledok? Mimoriadne vydarený.

Freemont je na prvý pohľad masívne americké auto, ktoré vyniká svojou dĺžkou, výškou i rázvorom. Vďaka siedmym miestam na sedenie, pohodlnému prístupu na tretí rad sedadiel a ďalším prvkom ho radíme medzi rodinné MPV. Svojou výškou a charakteristikou by sa však hodil aj do rodiny SUV. Je to akési MPV po polročnom tréningu v posilňovni. Masívne, no stále veľmi praktické.

Zadné dvere sa dajú otvoriť až do uhla 90 percent
Prečo sa nám zdá Freemont praktický? Lebo ponúka od 145 do 1 461 litrov batožinového priestoru, má tri rady sedadiel s postupným zvyšovaním uloženia, aby mali všetci pasažieri dobrý výhľad, má zadné dvere, ktoré sa dokážu otvoriť do 90-stupňového uhla, má posuvný a variabilný druhý rad sedadiel, sklápateľné sedadlo spolujazdca, priehradky pod sedadlami, stropné otvory vetrania vzadu, otáčateľné osvetlenie, prídavné zrkadlo na prehľad o tom, čo
sa deje v aute,.. Je toho naozaj veľa a Freemont je vybavený na rodinu veľmi štýlovo a efektívne.

Mnoho rodinných áut bolo v minulosti obeťou otca, ktorý kúpil veľké auto na úkor jazdných vlastností, či dynamiky. V dnešných časoch dávajú výrobcovia veľký dôraz aj na vodiča - otca, ktorý potrebuje rozmerný voz, no nechce šoférovať nemotorný autobus. Už testovaný Peugeot 5008, či Renault Grand Scénic prinášali mnoho úžitku a výborné jazdné vlastnosti. Fiat Freemont sa líši od týchto a ďalších modelov hlavne svojou masívnosťou. Freemont je jednoducho na prvý pohľad Američan, drsný voz, ktorý chce šoférovať každý drsný otec rodiny.

Freemont je svojimi jazdnými vlastnosťami naozaj výborným autom pre vodiča. S rázvorom 2 890 mm a celkovou dĺžkou 4 888 mm je tento voz mimoriadne stabilný a dodáva vám pocit bezpečia, nech sa deje čokoľvek. Taliani sa postarali, aby bol Freemont viac odhlučnený a tvrdší, ako je jeho dvojička Dodge Journey. Posilnené boli aj brzdy a dodaný taliansky naftový motor 2,0 MJT, ktorý sme mali v testovanom Freemonte.

Ponuka Fiatu Freemont zahŕňa tri výkonnostné motorizácie. Dve naftové verzie majú objem 2,0 litra a ponúkajú výkon 140 koní (103 kW), resp. 170 koní (125 kW). Tieto motory pochádzajú z talianskej dielne a majú označenie 2,0 MJT. Pod menom 3,6 V6 Pentastar sa ukrýva pravý americký benzínový agregát s výkonom 276 koní (203 kW). Fiat ponúka aj pohon 4x4, či automatickú prevodovku - obe sú dostupné pri silnejšom naftovom motore a benzínovom motore Pentastar.

Mnoho ľudí tipovalo cenu tohto modelu na vyššie hodnoty, ako je realita. Freemont pôsobí masívne, no jeho cena až taká nie je. V základe ho kúpite už za 22 900 eur, so silnejším naftovým motorom, ktorý sme testovali, od 24 600 eur.

Cenník modelu Fiat Freemont s rôznymi motorizáciami a výbavami
Nami testovaná motorizácia 2,0 MJT dosahovala výkon 170 koní (125 kW), poháňala predné kolesá a bola prepojená na šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Pohonná jednotka išla na výbornú, kultivovane s výraznou a citeľnou dávkou výkonu. Riadenie bolo presné, radenie tiež, iba na spojku musí mať človek vyšportované nohy, inak s ňou nepohne. Jednotku a dvojku sme dokázali zaradiť, iba keď bola spojka úplne prilepená k zemi. Celkový prejav Freemontu s dvojlitrovým naftovým motorom bol však na výbornú, dostatočne výkonný a berie ohľad i na spotrebu. Tá sa pohybovala v meste pri ľahkej nohe a voľnej ceste na úrovni 4,9 l/100 km, pri zápchach a vyššej dynamike siahala po 7,7 l/100 km. Medzi týmito hodnotami dokážete jazdiť, záleží na premávke a vašom manévrovaní s plynovým pedálom. Mimo mesta sa dá jazdiť za 6 až 7 l/100 km, diaľnica si pri našom teste vypýtala 7,5 l/100 km.

Fiat Freemont - dvojička pre Dodge Journey
Freemont nám vyhovoval z mimoriadne veľa dôvodov, no s jedným prvkom sme prvé dni úpenlivo bojovali. Niekto si to ani nevšimne, inému z toho ide hlava roztrhnúť. O čom hovoríme? O signalizácii smerovky, ktorá vydáva v interiéri zvuk, ako keď sa dve sklenené gule búchajú a mierne otierajú o seba. Tento zvuk je pre mnohých veľmi nepríjemný, no ako sme po troch dňoch zistili, aj na toto sa dá zvyknúť.

Fiat ponúka vo vyššej výbave veľký dotykový displej v centre palubnej dosky. V nižšej výbave je k dispozícii menší displej, ktorý je však stále dotykový. Cez tento prvok sa ovláda rádio, klimatizácia, či nastavenia v aute. Tento spôsob je praktický, my sme mali v aute menší displej, ktorý nám k autu až tak nepasoval. Uvítali by sme radšej väčší, ktorý má aj ponuku navigácie.

Fiat Freemont, Američan prezlečený do talianskeho obleku, nás zaujal a oslovil. Svojimi rozmermi a praktickosťou sa hodí pre rodiny, jazdnými vlastnosťami pre ľudí, čo nechcú stratiť radosť z jazdy a dizajnom pre drsných mužov. Freemont je na pohľad masívny voz, v interiéri praktický pomocník. Za danú cenu a s výbornou motorizáciou sa nám Freemont veľmi pozdával.

Motor
PalivoNafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 956
PrevodovkaŠesťstupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )125 / 170 pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm)350 pri 1 750 - 2 500 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h)195
Zrýchlenie 0 - 100km/h (s)
11,0
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)8,3 / 5,3 / 6,4
Spotreba za test - mesto / mimo mesta / diaľnica (l/100 km)7,0 / 6,0 / 7,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)4 888 / 1 878 / 1 745
Batožinový priestor (l)145 - 1 461
Prevádzková hmotnosť (kg)1 949
Objem palivovej nádrže (l)78
Ceny
Cena základného modelu (€)22 900,00
Cena verzie s danou motorizáciou (€)24 600,00
TH

Ďalšie články zo sekcie Testy