ATLAS.SK: Piatok, 25.4.2014
meniny má Marek

TEST: Fiat 500 0,9 TwinAir – len polovičný Talian?

19.2.2012 | Testy

Päťstovka je žijúcou legendou. Okrem extrémnych edícií však láme ľady trhu aj technologickými novinkami. Jednou z nich je model vybavený prepĺňaným dvojvalcom s objemom 0,9 litra.

Svetu motorov vládne prepĺňanie a downsizing. Pri menšom objeme dosahujú moderné agregáty čoraz vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Obe vlastnosti sú v konečnom dôsledku pre zákazníka pozitívne, aj keď niektorí naďalej preferujú „rýdzu atmosféru".

Fiat 500



Od čias prvej Fabie HTP si čoraz viac zákazníkov vyskúšalo, aké je to jazdiť s troma valcami. Testovaný Fiat 500 mal však ešte o valec menej. Dva valce, jedno turbodúchadlo, objem 875 centimetrov kubických a výkon 85 konských síl. Ekológov poteší produkcia len 95 gramov emisií CO2 na prejdený kilometer. Aj taký je Fiat 500.

Retro návrat vozidla určeného do úzkych talianskych uličiek spôsobil veľký rozruch na automobilovom trhu. Malá imidžovka vyrazila do priameho súboja s Mini a rozhodla sa bodovať najmä možnosťou vybrať si snáď aj farbu kobercov vo vnútri. Skutočne, Taliani potrebujú konfigurovať a personalizovať azda všetko. Vďaka tomu, len náhodou nájdeme dva rovnaké Fiaty 500.

Modrý lak síce pripomína farbu amerických chladničiek zo 60. Rokov minulého storočia, ale auto jednoznačne pristane. Cukríková farba priťahuje oči všade, kam prídete. Nehovoriac o tom, ako výrazne kontrastuje so slovenským vidiekom.

Malý automobil, ktorý zablúdil k nám do redakcii ťahal svojou farbou oči azda každému. K tomu kontrastné, mnoholúčové disky, chrómové doplnky a retro znak a dizajnový kúsok je na svete.

Po otvorení jedných z dvojice dverí vás upúta dizajn interiéru. Ten je stroho funkčný a vypadol niekedy z obdobia po dobití vesmíru. Presvedči vás o tom každý jeden detail - tlačidlo, výduch klimatizácie. S retro dizajnom neladia azda len kryty reproduktorov, ktoré imitujú vlny na hladine vody. Funkčnosť išla na úkor komfortu a tak môžete zabudnúť na detaily, ako je napríklad lakťová opierka.

Farbené prevedenie interiéru v kombinácii slonovinová biela a cukríková modrá síce vyzerá úžasne, ale lakované povrchy podľa nás do vozidla nepatria. Už po pár dňoch boli zašpinené a obsahovali asi milión odtlačkov prstov.

Radiaca páka je úmyselne posadená vyššie. Vďaka krátkym a pomerne nepresným dráham zvládne radenie rýchlo a ľahko aj menej skúsený šofér. O krátkej dráhe nemožno hovoriť pri stláčaní plynového pedálu - zdá sa, že bol umiestnený až kdesi pri predných svetlách. Nezvyk.

Stredový panel inak obsahoval len ovládanie rádia a klimatizácie, žiadne zbytočnosti navyše. Ovládanie rádia svoje miesto našlo aj na volante. Trojramenná konštrukcia volantu sedí, no zo subjektívneho hľadiska sa nám zdal akýsi hrubý. Navyše, nastaviť bolo možné len jeho výšku, hĺbku bohužiaľ nie.

Malé plus majú od nás dizajnéri aj za použitie jediného budíku na všetko - zobrazenie informácií palubného počítača, rýchlosti i otáčok. Mierne mätúce ale praktické. K sedeniu nemáme žiadne výhrady. Sedadlá sú veľkorysé, ideálne pevné a poskytujú dobrú oporu aj pre bedrá. Horšie to je s hlavovými opierkami. Tie sú v 500ke zdá sa len kvôli bezpečnosti, pretože sú príliš tvrdé a hlavy na nich nevydrží dlho bez bolesti. Sedadlá sa odklápajú pomocou tlačidla umiestneného na ich vrchu. Po sklopení vytvoria nie práve najväčší priestor pre nastúpenie pasažierov dozadu. Tam budú mať najmä vyšší problém, kam a ako umiestniť hlavu pre pohodlné cestovanie. Malé autá nie sú pre veľkých ľudí.

Ak sa vám už podarí aj s priateľmi prípadne rodinou dostať do auta, čaká vás zaujímavý zážitok z jazdy. Za „hrmotu" dvoch valcov vie malá päťstovka jazdiť poriadne agilne. Ako je pri malých autách zvykom, podvozok je naladený mierne tvrdšie, čo dynamickej jazde len a len prospieva. Zadná náprava je umiestnená takmer na konci karosérie, to je aspekt, ktorý ocení vodič najmä pri cúvaní.

Nakláňaním v zákrutách vozidlo netrpí napriek vyššej (a užšej) karosérii. TwinAir má maximum krútiaceho momentu v takmer celom spektre otáčok, takže aj v krízovej situácii vie motor pomôcť.

Celková hmotnosť vozidla je na úrovni jednej tony



Batožinový priestor vozidla má objem 185 litrov. Málo? Veľa? Určite viac, ako v konkurencii od Mini. Na dovolenku v dvojici to úplne stačí a v 500ke asi nebudete prevážať tehly na stavbu.

Motor. Krútiac hlavou sme otočili po prvý krát kľúčikom. Motorček zarachotil a začal jemne a pravidelne bublať. Do otáčok ide rýchlo, aj cúvaní. Plný krútiaci moment je k dispozícii už od 1 900, kam ručička vystrelí tak rýchlo, že si to ani nevšimnete. Vynikajúce. Občas motor rozvibruje celé auto a svojim charakteristickým zvukom zaujme celú ulicu. Menej ako litrový TwinAir má niečo do seba, niečo navyše. Nazvime to charakter.

Dvojvalcový TwinAir s objemom 875 kubických centimetrov. Objem jeho nádrže je len 35 litrov



Bohužiaľ, kultúra jeho chodu nie je úplne dokonalá. V nízkych otáčkach motor zadrháva ešte výraznejšie, ako bežné štvorvalcové motory. Takisto, agregátu dlhšie trvá dosiahnuť ideálnu teplotu a vykúriť vozidlo. V tuhých zimách to môže byť nepríjemná vlastnosť. Maximálny výkon má pri hodnote 5500 otáčok za minútu, elektronický obmedzovač zasiahne už o 500 otáčok vyššie.

Motor dokáže pracovať v dvoch módoch - ekologickom a bežnom. Ekologický režim upravuje vstreky, intenzitu klimatizácie a ďalšie detaily ovplyvňujúce spotrebu. Rozdiel medzi jednotlivými voľbami je zhruba päť decilitrov paliva na 100 kilometrov.

Na diaľnici drobec pri dodržiavaní maximálnej dovolenej rýchlosti spotreboval 5,6 litra (v ECO-móde 5,1!)paliva. Veľmi slušná hodnota. Obzvlášť po zvážení faktu, že napriek hodnote 130 km/h na tachometri, bolo vozidlo stále agilné. Vcelku sebavedomo dokázalo zrýchliť až na 160 km/h, kde plynový pedál ešte stále hodnoverne reagoval na vodičove povely.

V mestskom prostredí Bratislavy si TwinAir pýtal niečo v rozmedzí 5,5 a 6,1 litra. V závislosti od vodičovej nálady a množstve prevážaných osôb a vecí. Prakticky, počas celého testu sa nám nepodarilo preliezť hranicu 6,5 litra.

Veľkou škodou tohto malého agregátu je neadekvátna spotreba. Dvojvalec je imidžový, kultivovaný a akosi patrí k tomuto vozidlu, hlavne po stránke akustickej. Keby všetky svoje pozitívne stránky doplnil o výnimočnú spotrebu, neváhali by sme s jeho voľbou. Takto však pôsobí len ako ďalší z radu. Onedlho by sa mal motor objaviť aj v Alfa Romeo MiTo a malom Punte.

Malá päťstovka je vozidlo s charizmou. S výnimočnejšou, než majú niektoré modely Alfa Romeo. Jedinou drobnou chybou vozidla je jeho cena. Cena drobca štartuje na 9 900€ (so základným agregátom 1,2l, 69 koní) a končí na 16 800€ za verziu Gucci. Dvojvalcový agregát sa ku konečnému zákazníkovi dostane za 11 900€. To nie je práve málo a za túto sumu si vieme predstaviť aj podstatne priestrannejšie a vybavenejšie vozidlá. Za štýl sa platí, to je známa pravda. Cena je mierne nadsadená aj z dôvodu, aby 500ka nezovšednela a nestala len „jednou z davu".

 


Napriek cene, vozidlo v nás zanechalo úžasný dojem. Malé, pre predných pasažierov priestranné a agilné. To napriek „absencii" dvoch valcov. Práve agregát je to, čo 500ke dáva šmrnc. S iným motorom si ju ani nevieme predstaviť (jedine ak verziu Abarth). V tomto drobcovi sa spája štýl, úspornosť a agilita, ktorá je vlastná najmä mladšej generácii. Retro pokus sa Fiatu jednoznačne podaril a nečudo, že sa predaje tejto reinkarnovanej novinky držia v dobrých hodnotách. Ak by cena bola o niečo nižšia, model by síce zovšednel, no stal by sa reprezentantom mladých ľudí a väčších miest.

Motor
PalivoBenzín
Valce2
Zdvihový objem (cm3)875
Prevodovka5-stupňová manuálna
Poháňaná nápravaPredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)63 / 85 pri 5 500
Krútiaci moment (Nm v ot.)145 od 1 900
Maximálna rýchlosť173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h11 s
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto/mimo mesta/kombinovane (l/100 km)4,9 / 3,7 / 4,1
Za test kombinovane (l/100 km) 5,5
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)3 546 / 1 627/ 1 488
Batožinový priestor (l)185 / 610
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 005
Objem palivovej nádrže (l)35
Ceny
Cena modelu(€)9 900€


Autor: Automix.sk

Galéria

  
Tesla S sa dočká konverzie na kabriolet. V sérii 100 kusov
Audi dalo meno TT aj hybridnému SUVNový Golf R 400 zrýchli na stovku za 3,9 sekundyMercedes-Benz predstavil techniku konceptu na štýl BMW X6 (+foto)

Ďalšie články zo sekcie Testy