ATLAS.SK: Štvrtok, 30.10.2014
meniny má Simona, Šimon

TEST: Renault Fluence – Výhodná kúpa alebo cenový trik?

24.2.2010 | Testy

Trojpriestorový sedan s dĺžkou prevyšujúcou 4.6 m, objemom kufra 496 l a bohatou výbavou zabalenou do príjemného vzhľadu za sumu začínajúcu na 11.990 eur. To je lákadlo, ktoré musí v slovenskej náture nutne vyvolať pochybosti. Je nový Fluence iba ďalší reklamný trik alebo je to skutočne tak dobrá kúpa? Ako jedni z prvých na Slovensku sme ho za vás vyskúšali.

Stále mám v živej pamäti oficiálnu novinársku premiéru. Po obvyklej procedúre, na ktorej sme sa dozvedeli všetky potrebné i menej nutné fakty, prvky základnej a doplnkovej výbavy a bezpečnostne atribúty, netrpezlivo sme očakávali posledný slide prezentácie s informáciou, na ktorú počúva väčšina zákazníkov - cena. Jedným dychom dodám, že základná cenovka uviedla prítomných do miernych rozpakov. Príjemných.

 
Renault modelom Fluence zvolil zaujímavú modelovo-cenovú politiku. Narozdiel od predchádzajúcich generácií štvordverových sedanov, ktoré vznikli jednoduchým, no priznajme si, nie vždy esteticky vyváženým, prilepením kufra na zadok vozu, stojí Fluence ako samostatný model.

Na začiatku výroby je k dispozícií s trojicou osvedčených štvorvalcov: benzínovou jednašestkou s výkonom 110 k (11.990 eur) a dvomi variáciami motora 1.5 dCi s výkonom 85 k (13.690 eur) a 105 k (14.690 eur). V závislosti od motorizácie je možno Fluence kombinovať s výbavou Confort, Exception a Privilege. Silnejší z dvojice malých turbodieselov a stredná výbava Exception - to je kombinácia, ktorú sme mali možnosť vyskúšať i my.

Stojím teda pred novinkou nižšej strednej triedy a márne sa snažím nájsť kmeňovú príbuznosť so sesterským Méganom. Na jeho vzhľad si chvíľu musíte zvykať, pri predstave, že sa Renault musel strafiť do vkusu obyvateľov viac ako 80 krajín sveta, vrátane takej exotiky akou je Stredný východ alebo Južná Kórea, to hodnotím ako veľmi dobrý výsledok. Ďalším sympatickým detailom je fakt, že sa Fluence nesnaží za každú cenu tváriť športovo. Ide skôr vlastnou cestou ladných línií a nevtieravej elegancie, ktorú nám výrobca momentálne pripomína neutíchajúcou reklamnou kampaňou.

 
Na rozdiel od sviežeho dizajnu karosérie, dizajn interiéru nepredstavuje pre priaznivcov značky žiadnu prevratnú novinku. Identické prevedenie palubnej dosky nájdete aj vo zvyšku modelovej rodiny Mégane, hlavnou odlišnosťou je klasickejšie prevedenie trojice budíkov, ktoré vytlačilo digitálne zobrazovanie rýchlosti. Kombinácia štedrého rázvoru, ktorý svojou dĺžkou o 40 mm atakuje i Mercedes-Benz triedy C a kožených poťahov kresiel na prvý pohľad sľubovalo veľa. Mizivé bočné vedenie a relatívne krátky sedák predných sedačiek však znamenali malé sklamanie. O čosi lepšie sa mi sedelo na zadnej lavici, ktorá ponúka dostatok priestoru a nie je na ňu odkázaná iba návšteva z Thajska. Tretia dimenzia sa nesie v znamení 496 dm³, ktoré navyše podporuje pomerne veľkorysý vstupný otvor. Naopak, obmedzení budete relatívne vyššou nakladacou hranou (73 cm) a jednoduchými ramenami uchytenia, ktoré vám spoľahlivo zdeformujú každú vágne uloženú batožinu.

Keď sa vozidlám rozdával športový apetít, Fluence pravdepodobne zaspal. A to je dobre! Poctivých rodinných sedanov nižšej strednej triedy s pohodlným a komfortne naladeným podvozkom je na trhu čoraz menej. Všetky modely sa tlakom doby tvária športovo a tak ma veľmi milo prekvapí dobre odpružený a nerovnosti žehliaci podvozok. Iste, akákoľvek snaha o prudší prejazd zákrutou je sprevádzaná náklonom karosérie a zľahka vybočujúcim zadkom. Takto však s Fluencom jazdiť nikto nebude. Skôr ako nulové športové ambície, nový majiteľ ocení ľahkosť jazdy a radenia.

Testovaný Fluence poháňala silnejšia verzia naftového motora 1.5 dCi s výkonom 105 k a krútiacim momentom 240 Nm. Pomerne veľký sedan je s malým motorom prekvapivo svižný, je to spôsobené predovšetkým nízkou pohotovostnou hmotnosťou, ktorá i s obligátnymi tekutinami neatakuje hranicu 1.300 kg. Krátke mestské jazdy a tuhé mrazy sa na zľahka zabehnutom modeli podpísali pod priemernú spotrebu 7.5 l/100 km. Priemernú spotrebu počas 1.300 km dlhého testu sme nakoniec skresali na 5.0 l/100 km. Motoru vyslovene nerobia dobre studené štarty a krátke presuny. O druhu paliva totiž informujete polovicu ulice. Po dôkladnom zahriatí sa motor utíši a do volantu vám sprostredkuje výrazne menej vibrácií.

Je pomýlený Sarkozy a Klaus predzvesťou ďalšej Veľkej francúzskej revolúcie? Pravdepodobne nie je. Fluence je pohodlný a relatívne dostupný štvorsedadlový sedan, ktorý za vynaložené prostriedky ponúka pomerne bohatú výbavu. Buďme však úprimní, existujú vozidlá, ktoré oplývajú vyspelejšou technológiou a lepšími jazdnými vlastnosťami adekvátne ohodnotenými vyššou investíciou. Je len na novom majiteľovi, ktorej možnosti dá prednosť.

Autor: Ladislav Holop