ATLAS.SK: Piatok, 31.3.2017
meniny má Benjamín

Oltcit má 35 rokov. Spomíname naň v dobrom aj zlom

10.12.2016 | Revue

„Ovocit" či „rumunská pomsta". Niektorí si malé rumunské auto s boxer motor nevedeli vynachváliť, iným vadila spotreba a nespoľahlivosť. Ako to teda s Oltcitom bolo?

Rumunský Oltcit sa začal vyrábať pred 35 rokmi. Vznikol ako spolupráca medzi domácou rumunskou vládou (so 64 % podielom) a francúzskou automobilkou Citroën (36 % podiel). Ich hlavným výrobným artiklom osobný automobil Oltcit Special/Club (1981-1996). Vznikal aj ako Citroën Axel (1984-1990) určený pre „západný" trh.

 
Citroen Axel / Oltcit


Dohoda o výrobe Oltcitu bola uzavretá už v roku 1976 rumunským diktátorom Nicolae Ceaușescu ako súčasť plánu industrializácie krajiny. Citroën zabezpečil technológie a nástroje a výroba mala začať v roku 1980 v meste Craiova. Údajne kvôli byrokratických chybám sa o rok oneskorila.

Názov Oltcit je spojením označenia rumunskej oblasti Oltenia (Olt-) a mena automobilky Citroën (-cit). Logo Oltcitu vychádza z loga Citroënu no chýba mu druhé „krídlo". Samotný Oltcit vychádzal z prototypu Y (konečná verzia VD), ktorý sa automobilka Citroën rozhodla predať.

 
Projekt Y (VD)


Po spojení s Peugeotom bol totiž projekt po využití platformy Peugeotu 104 nepotrebný. Namiesto neho vznikol model Citroën Visa a pre predaný Oltcit bola použitá technika zo staršieho Citroënu GS.

Oltcit sa vyrábal ako trojdverový hatchback a vážil približne 875 kilogramov. Základný model Club bol poháňaný vzduchom chladeným protibežným (boxer) dvojvalcom s objemom 0,7 litra a výkonom 25 kW (34 k) pôvodom zo Citroënu Visa. Jeho základ by ste našli ešte v modeli Citroën 2CV.





 

Citroen Axel / Oltcit - pod kapotou


Výkonnejšie verzie 11R a 11RL mali pod kapotou 1,1 litrový protibežný vzduchom chladený štvorvalec s výkonom 42 kW (57 k), ktorý pochádzal zo Citroënu GS. Mal krútiaci moment 77 Nm a v kombinácii so štvorstupňovým manuálom to s ním na stovku Oltcit zvládol približne za 17 sekúnd.

Najvýkonnejší štvorvalcový Oltcit 13R (12TRS) s objemom 1,3 litra a výkonom 45 kW (61 k) sa k nám nikdy nedovážal. Aj vďaka 94 Nm sa dopracoval na stovku do 16 sekúnd a dosahoval rýchlosť 157 km/h. Na rozdiel od ostatných verzií mal päťstupňovú manuálnu prevodovku.

Všetky modely Oltcit využívali predný náhon. Neskoršou nevýhodou motora bola potreba využitia olovnatého benzínu s minimálnym oktánovým číslom 96.

 
Citroen Axel / Oltcit


Interiér bol typicky futuristický (ako bolo u vtedajších Citroënov bežné). Na ovládanie takmer všetkého boli použité dva otočné prepínače po stranách volantu, tzv. satelity PRN, skratka pre dážď, cesta, noc.

Niektorí vodiči si chválili mäkké a pohodlné sedadlá, iní zas relatívne tichý motor. Nechýbali však negatívne reakcie. Oltcit mal problémy hlavne s kvalitou výroby, vyššou spotrebou a nízkou spoľahlivosťou.

 

 
Citroen Axel / Oltcit


Niektoré technické riešenia však boli moderné, ako napríklad štyri kotúčové brzdy. Vpredu si auto od modelu GS osvojilo kotúče umiestnené na polosiach pri motore znižujúc tak neodpruženú hmotu. Predná náprava Oltcita mala priečne ramená, namiesto pružín využívala torzné tyče a priečnu listovú pružinu používala namiesto stabilizátora. Zadnú nápravu tvorili vlečné ramená s dvoma torznými tyčami ako pružinami.

 
Citroen Axel / Oltcit


K nám sa Oltcit dovážal ako verzia Club 11R a 11RL od roku 1984 a predaj začal v roku 1987 za 69 000 československých korún. Pre porovnanie, Favorit stál 85 000 československých korún.

Citroën skončil výrobu modelu Axel v roku 1990, spolu s legendárnym 2CV. V roku 1991 ukončil spoluprácu s Rumunmi a výroba Oltcitu pokračovala nezávisle pod menom Oltena. Z pôvodného plánu 300 000 áut však bolo dokopy vyrobených len 60 000 tisíc vozidiel a nepomohol ani ďalší pokles záujmu po otvorení hraníc. Továreň v Craiove začala neskôr spoluprácu s kórejským Daewoo a od roku 2008 spoluprácu s Fordom. Ten ju vlastní dodnes a vzniká tu napríklad model Ford B-Max.

Oltcit nebol možno ideálny, no mnohí bývalí majitelia naň spomínajú v dobrom. Ako to vidíte dnes vy?

Autor: Daniel Krnáč
Foto: citroenet.org.uk, oltcit.wz.cz


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue