ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

Prvý Fiat Multipla mal motor vzadu a 3 rady sedadiel

17.4.2016 | Revue

Tá „nádherná" Multipla, na ktorú si všetci spomíname, nie je prvý Fiat s týmto menom. Prvý vznikol už v roku 1956 a bol malou revolúciou.

Novodobý Fiat Multipla si od svojho predstavenia v roku 1998 vyslúžil od mnohých prívlastok najškaredšie auto na svete. Fiat sa to pokúsil napraviť faceliftom v roku 2004, no povesť už autu zostala. Nehľadiac na dizajn, Multipla bolo veľmi praktické auto, ktoré dokázalo odviesť 6 pasažierov v dvoch radoch nezávislých sedadiel.

 
 Fiat 600 Multipla


Meno Multipla (v preklade viacnásobný, viac účelný) však už Fiat použil vyše 40 rokov predtým. Vtedy sa model volal Fiat 600 Multipla a, ako naznačuje názov, základom bol Fiat 600. Multipla mala preto vzadu umiestnený vodou chladený OHV štvorvalec s objemom 0,7 litra s výkonom približne 14 kW a krútiacim momentom 39 Nm. Cez manuálnu štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Na rozdiel od modelu 600 využívala vpredu Multipla dvojité lichobežníkové zavesenie z modelu 1100. Zmenou boli aj vpredu prídavný radiátor, iné prevody či väčšiu nádrž. Po výkonovej stránke to nebolo žiadne delo. Maximálna rýchlosť 700 kilového auta predstavovala necelých 92 km/h a na 80 km/h to Multiple trvalo letargických 43 sekúnd. Priemerná spotreba bola približne 7,4 l/100 km.

 
 Fiat 600 Multipla


Pointou pôvodnej aj novšej Multiply však bola priestorová efektivita. Pri dĺžke 3,5 metra (o pol metra viac ako pôvodné Mini a pol metra menej ako dnešná Fabia) dokázalo auto poňať až 6 pasažierov. Multipla mohla mať buď dve lavicové sedadlá a „kufor" alebo jedno lavicové sedadlo a 4 nezávislé sedadlá. Ich sklopením do podlahy vznikla ložná plocha, prípadne postel tvorená samotnými sedadlami. Päťmiestne taxíky mali vpredu len jedno sedadlo, pričom vedľa vodiča bolo miesto pre batožinu.

 
 Fiat 600 Multipla


Od začiatku výroby v roku 1956 do jej konca v roku 1969 bolo vyrobených takmer štvrť milióna kusov, pričom samotného Fiatu 600 sa predalo 2,7 milióna kusov. Vznikla aj plážová verzia Fiat 600 Multipla Fissore, ktorá nemala dvere.

 

 
 Fiat 600 Multipla


Fiat 600 Multipla patrí dodnes medzi jedny z priestorovo najefektnejších áut v histórii. V roku 1956 stál Fiat 600 Multipla v Británii 800 libier (pre porovnanie, Mini stálo 500 libier). Dnes sa však podobných áut zrejme nedočkáme - hlavným dôvodom je bezpečnosť.

Pod článkom nájdete dobovú reklamu a v galérii ďalšie fotografie.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue