ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

Je to fakt maluch? Tu je 8 verzií Fiat 126p o ktorých ste netušili

10.4.2016 | Revue

SUV, kabriolet, kombi, pickup... To sú len niektoré existujúce verzie známeho Polski Fiatu 126p.

Kto by nepoznal starý dobrý poľský (alebo presnejšie Polski) Fiat 126p prezývaný Maluch. Tohto malého auta sa predalo vyše 4,6 milióna a prakticky mobilizoval Poľsko. Okrem tradičnej dvojdverovej verzie však vzniklo aj niekoľko ďalších, ktoré sa však nikdy nedostali do masovej výroby. Pozrime sa aspoň, ako vyzerali.

 

 
 Polski Fiat 126p Bombel


Bombel

Hoci koncepcia s motorom vzadu neuľahčuje inžinierom vytvorenie odkladacím priestoru, v roku 1974 vznikol prototyp prezývaný Bombel. Namiesto zadného okna a veka motora mal vzadu umiestnenú laminátovú nadstavbu a nad motorom sa nachádzal ložný priestor. Auto vytvorili inžinieri z poľského OBR.

 

 
 Polski Fiat 126p Kombi


Kombi

Ďalším nie ľahkým konceptom je kombi. Dokonca hneď dve. Prvé vzniklo v roku 1976 a kapacita batožinového priestoru predstavovala 500 litrov alebo (po úprave sedadiel) 1000 litrov. Zadné dvere bolo možné otvoriť klasicky ako na hatchbacku a maximálna rýchlosť predstavovala 105 km/h.

 
 Polski Fiat 126p Kombi (2000)


Poliaci (oprava, Maďari) sa o prototyp kombi druhý krát pokúsili v roku 2000 ale v trochu zaoblenejšej forme.

 

 
 Polski Fiat 126p "long"


„Long"

V roku 1975 vznikla verzia niektorými označovaná ako „Long". Oproti klasickému Fiatu 126p bola o 10 cm dlhšia, čo zvyšovalo komfort jazdy po zlých cestách. Disponovala aj silnejším motorom.

 

 
 Polski Fiat 126p Ryjek


NP, Ryjek

Tradičný maluch má vzduchom chladeným radový dvojvalcový motorom umiestnený vzadu a pohon zadných kolies. Kedysi však vznikol aj prototyp s predným náhonom prezývaný Ryjek. Využíval rovnaký motor no predná náprava bola vymenená za MacPherson a predné bubny nahradili kotúčové brzdy.

 

 
 Polski Fiat 126p Kabriolet


Kabriolet

Tento voz bochádza z dielne firmy Bosmal. Ide o neskorší prototyp (1991-1995), ktorý sa (údajne) takmer dostal do sériovej výroby. Problémom však údajne boli zvukové regulácie v Európe, a tak vzniklo vraj len 507 kusov.

 

 
 Polski Fiat 126p Cavaletta


Cavaletta
(v preklade lúčny koník)

Táto verzia predstavená v roku 1976 na turínskom autosalóne je akousi plážovou buginou s odnímateľnou laminátovou nadstavbou. Využíva tradičný dvojvalec a dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Do sériovej výroby sa (ako inak) nikdy nedostala.

 

 

 
 Polski Fiat 126p Wadera


Wadera

Toto je zrejme najmenšie SUV na svete. Upravená verzia pochádza od firmy Fibra-Studio. Auto má diely zo sklenených vlákien a 13 palcové kolesá s pneumatikami širokými 155 mm. Zadnú časť bolo možné odmontovať a vytvoriť tak polokabriolet. Vzniklo približne 20 kusov.Toto je len malá ukážka toho, čo všetko zniesla upravená platformu niekdajšieho Fiatu 500. Keby sme prirátali aj „samodomo" úpravy, tak má tento článok snáď sto strán. Ale spomenieme aspoň túto terénnu verziu s podvozkom zo Suzuki Samurai.

 
 Polski Fiat 126p s technikou Suzuki Samurai


Poznáte nejaké ďalšie verzie? Napíšte nám!

Ďalšie fotografie nájdete pod článkom.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue