ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

TOP 3 auto-továrne s pretekárskymi traťami na streche

27.3.2016 | Revue

Dnes história, kedysi nie tak ojedinelý zjav. Tieto tri staré továrne na autá mali na svojej streche funkčnú testovaciu / pretekársku trať.

Továreň Fiat
(Lingotto, Turín, Taliansko)

Zrejme najznámejšou továrňou s plnohodnotným, približne kilometer dlhým testovacím okruhom na streche je budova v turínskom Lingotte. Stavba kedysi najväčšej továrne na svete začala v roku 1916 a ukončená bola v roku 1923. Postupom z prízemia sa surové prechodom cez špirálu a päť podlaží premenili na autá. Absolvovali jazdu po streche a následne putovali výťahom na prízemie. Trať sa objavila aj v naháňačke zo známeho britského filmu Italian Job (1969).

 
 Továreň Fiatu v Turíne


Medzi známe autá postavené v Lingotte patrí Fiat Topolino, Fiat 500 či Fiat 124 - predloha legendárnej Lady. Posledným autom, ktoré zišlo z linky, bola Lancia Delta v roku 1979.

Pretože sa postupne stala budova zastaralou, v roku 1982 bola zatvorená a začala jej rekonštrukcia. Skončila v roku 1989 a bývalá fabrika sa zmenila na moderné multifunkčné centrum s divadlami, kinami, obchodmi, kongresovým centrom či hotelom.

 
 Továreň Fiatu v Turíne


Časť budovy patrí Turínskej polytechnickej univerzite. Testovací polygón na streche však stále existuje. Administratívne centrum Fiatu sa z Lingotta do Británie presunulo až v roku 2014.

Palacio Chrysler
(Palermo Chico, Buenos Aires, Argentína)

V roku 1927 vyrástla v argentínskom Buenos Aires nová továreň na autá. Postaviť ju dali bratia Resteovci, importéri značky Chrysler v Argentíne, aby tu boli licenčne vyrábané autá amerického výrobcu. Hoci nebola továreň ani zďaleka tak veľká, ako tá v Turíne, približne kilometrová trať menom Estadio Olympus mala miesto pre 3000 divákov a organizovali sa tu aj oficiálne preteky.

 
Palacio Chrysler v Buenos Aires


Bratia Resteovci však čoskoro skrachovali a továreň skončila v rukách firmy Fevre & Basset, ďalšieho domáceho importéra áut. Neskôr sa z nej stalo oficiálne zastúpenie Chrysleru v Argentíne. Budova však bola krátko na to zatvorená a dostala sa pod jurisdikciu argentínskej armády.

 
Palacio Chrysler v Buenos Aires


Nakoniec sa ocitla v súkromných rukách a dnes nesie názov Palacio Alcorta. Trať je zastrešená a nájdete tu luxusné byty. V strede budovy dokonca vznikol bazén.

Továreň Imperia
(Nessonvaux, Belgicko)

Lingotto bola možno väčšia továreň, no táto v Belgicku vznikla skôr. Presnejšie na prelome 19. a 20. storočia a bola domovom aj jedného z prvých výrobcov hybridných áut na svete menom Pieper. Neskôr ju odkúpila firma Imperia, ktorá v tej dobe vyrábala luxusné autá (s objemami motora aj 10 litrov).

 
Továreň Imperia v Nessonvaux


Sťažnosti na hluk testovaných áut v okolí továrne a nedostatok priestoru viedli k postaveniu testovacieho okruhu priamo na streche továrne. Trať bola dostavaná v roku 1907. Bola približne kilometer dlhá, mala takmer 90 stupňové zákruty a povrch bol tvorený tehlami a betónom. Neďaleký kopec s výhľadom na trať sa tak stal populárnym miestom pre piknik.

 
Továreň Imperia v Nessonvaux


Počas rokov tu vznikalo mnoho áut rôznych značiek, z toho väčšina pod licenciou. Samotná značka Imperia skončila v roku 1948 a továreň bola po niekoľkých rokoch neúspešných rozhodnutiach vedenia zatvorená v roku 1957. Posledným autom, ktoré zišlo z výrobnej linky, bola Alfa Romeo 1900 (približne 100 kusov v licencii). Časť testovacej trate existuje dodnes.

Pod článkom nájdete ďalšie fotografie spomínaných tovární.

Autor: Daniel Krnáč
Foto: rpwb.com, crazyhorsebooks.com, thecharnelhouse.com, petrolicious.com, testdelayer.com.ar


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue