ATLAS.SK: Utorok, 30.8.2016
meniny má Ružena

FOTOŠPECIÁL: V múzeu Seat sme našli nielen Ibizu kabrio a plno zadokoliek

19.7.2016 | Revue

Seat Ibiza kabriolet, Cordoba kabriolet, Ibiza s dvoma motormi, van s motorom vzadu či predĺžená limuzína Seat. Aj to sme našli v ich múzeu.

Hoci Seat („Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.") začínal ako výrobca licencovaných Fiatov. Postupom rokov však prišli aj s vlastnými autami, neskôr ako súčasť koncernu Volkswagen.

 
 Seat múzeum v Barcelone


V dnešnom špeciáli sa pozrieme na exponáty v bývalej továrni Seat v Barcelone (v Zona Franca). Prejdime si teda stručne na vývoj modelového portfólia automobilky či zaujímavé koncepty, ktoré nikdy neuzreli svetlo sériového sveta:

Seat 1400 (1953)

 
 Seat 1400


Ide o historicky prvý sériovo vyrábaný Seat, licencovaný Fiat 1400. Prvý Seat 1400 zišiel z linky ku dnešnému dňu už pred 62 rokmi.

Seat 600 (1957)


 
 Seat 600


Bol druhým modelom vyrábaným v továrni. Licencovaný Fiat 600

Seat 800 (1963)


 
 Seat 800


Unikátny štvordverový variant Seatu 600. Vyrobených bolo približne 8000 kusov.

Seat 1500 (1963)

 
 Seat 1500


Licencovaný Fiat 1500L.

Seat 850 Especiál (1971)


 
 Seat 850 Especiál


Základom bol Fiat 850 (na fotke vľavo, mal motor vzadu, pohon zadnej nápravy), rázvor bol však predĺžený o 15 centimetrov. Iná bola aj karoséria.

Seat 124 (1968)

 
 Seat 124


Aj španieli, podobne ako Lada, vyrábali licencovaný Fiat 124. Na fotke miliónty kus.

Seat 1200 Sport (1976)

 
 Seat 1200 Sport


Prvé auto čiastočne vyvinuté v novom centre automobilky v meste Martorell, neďaleko Barcelony (terajšie umiestnenie továrne Seat). Poháňal ho motor zo Seatu 124, ktorý bol však umiestnený naprieč a poháňal predné kolesá. Po dizajnovej stránke šlo pôvodne o nástupcu NSU Prinz.

Seat Ibiza (1984)

 
 Seat Ibiza


Prvý model vyvinutý Seatom, hoci podvozková platforma vychádzala vzdialene z Fiatu Ritmo. Na vývoji 1,5 litrového štvorvalcového motora sa podieľalo Porsche. Dodnes ide o najpredávanejšie modelové meno automobilky Seat. Za dizajnom stojí Giugiaro (Italdesign) a podľa niektorých zdrojov šlo pôvodne o VW Golf druhej generácie.

Seat Ibiza kabriolet

 
Koncept Seat Ibiza kabriolet


Verzia Ibizy so sklápacou strechou, ktorá sa však nikdy nedostala do sériovej výroby.

Seat Cordoba kabriolet

 
Koncept Seat Cordoba kabriolet


Podobne ako u Ibizy, k sériovej výrobe nikdy neprišlo.

Koncept Seat IBx (2014)

 
Koncept Seat IBx SUV


Niekdajší náznak vzhľadu nového SUV Seat.

Koncept Seat Formula (2000)





Koncept Seat Formula


Predstava športového Seatu využívala pruženie podobné formulám.

Koncept Seat IBL (2011)

 
Koncept Seat IBL


Naznačoval terajší dizajnový jazyk automobilky (vrátane aktuálneho Seatu Leon).

V galérii pod článkom nájdete ďalšie autá - koncepty či pretekárske špeciály Seat. 

Podrobnejšiu históriu automobilky Seat nájdete v našom staršom článku.

Autor: Daniel Krnáč
Foto: autor


Ďalšie články zo sekcie Revue