ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

FOTOŠPECIÁL: S novou Škodou za starými - veterána či „eresu“?

29.7.2014 | Revue

Ako každý rok, ani teraz sme nemohli vynechať malé československé stretnutie priaznivcov starých škodoviek. Aby sme vedeli zhodnotiť doterajší vývoj áut, priniesli sme si so sebou aj Octaviu RS TDI.

Ja ako majiteľ starého krámu ešte spred predaja automobilky Škoda Volkswagenu vďačím za know-how ako udržať toho môjho „bertoneho" práve internetu. Jedným z portálov, ktoré poskytujú majiteľom starých škodoviek pomocnú ruku je práve Škoda Techweb. A tento rok sme sa zúčastnili už siedmeho ročníku stretnutia prispievateľov do fóra a majiteľov starých škodoviek.

 
 Z dedinských ciest pomaly miznú, no pri živote ich držia nadšenci: Rapidy a stodvaciny


Poviete si, radšej pôjdete na zraz majiteľov novších / prémiovejších áut resp. „hodnotných" veteránov. Ok, no prídete o veľa. Ako dobre podľa vás rozumie svojmu autu priemerný majiteľ Octavie (keď nerátame prehľad v značkách subwooferov)? A Jaguar E je už trochu drahý špás.

Keď sa pokúšate udržať pri živote 40 ročné auto s motorom vzadu, nalepí sa na vás všeličo. Karburátor totiž diagnostickú zásuvku nemá a celou pointou internetu je vytvoriť spoločnú základňu informácií, zadarmo. Práve takéto stránky sú dôkazom, že veci môžu fungovať aj na základe
solidarity. Minimálne si budete vedieť spestriť slovník.

A ak si myslíte, že viete čo znamenajú slová ako „mrkev", žehličky či užovka, na zraze by zrejme nepochodili. Mrkev je totiž diel v motore, žehličky sú zadné svetlá na užovke a užovka je Škoda 120 s úzkymi nápravami. Možno vám dané diely aj ukážu, pretože zraz je ideálne miesto vymeniť si často veľmi cenné diely (to viete, na tie naše krámy už sa toho veľa nevyrába).

Kardinálnou otázkou však bolo, čo keď postavíte priemerného majiteľa udržujúceho svoju Škodu 105L pri živote pred novučičkú Octaviu RS... TDI... DSG. Budete zrejme v diaľke počuť frflanie na motor „na nesprávnej strane", prípade hlášky typu „nafta a plyn patria do kachlí, nie do auta". Eresa tak mala ťažkú úlohu. Po predvádzacích jazdách však už nafta patrila aj do auta.

 
Hĺbková kontrola Octavie


V sedadle 184 koňového naftového auta sa toto stádo mnohým javilo dokonca ako „prebytok výkonu". Proti prevodovke neprotestoval nikto. Padla však dobrá pripomienka - keď je limit auta takto vysoko, viete sa zabaviť pri normálnej jazde? To je problém väčšiny hothatchov a so stúpajúcimi výkonmi a kratšími časmi na stovku je to stále horšie. Teraz prichádza do hry napríklad Škoda Rapid, tá ktorú skalní stále považujú za „originálnu": s motorom vzadu.

K menu: chápeme, že známe meno predá auto skôr ako neznáme, ale klobása nikdy nebude sójovým párkom a dvojdverové kupé s motorom vzadu nikdy nebude päťdverovým liftbackom s motorom vpredu.

Rapid vs. Octavia RS TDI

Pri príležitosti tohoročného zrazu sa mi naskytla jedinečná príležitosť - prvý krát v živote si pošoférovať práve Rapid s motorom vzadu (odteraz len Rapid). Verte či nie, šoféroval som vyše 500 koňové autá, vyše 300 tisíc eurové autá, ale neviem či som sa na ne tešil viac ako na niekoľko dekád staré komunistické auto so zadným náhonom. Ale v tom sa podľa mňa odlišuje úprimné automobilové nadšenie od snobizmu, sem tam v krajných prípadoch aj idiotizmu. Preto sa zásadne vyhýbam zrazom majiteľov prémiových nemeckých značiek.

 
Ktoré by ste si vybrali?


A tento Rapid nebol veru hocijaký. Mal totiž najazdené okolo 400 000 kilometrov. Síce už nie s prvým (asi ani druhým) motorom a nešlo práve o najtradičnejší kus. Teda aspoň si nepamätám, že by mal Rapid snímač CO2 s diódovým indikátorom.

Po sadnutí za volant je všetko akési iné no zároveň veľmi podobné. Poloha plynového pedálu ma trochu zaskočila - je utopený o dosť hlbšie ako ostatné (takže heel and toe nehrozí). Prvé dôležité,
čo vás v porovnaní s mne známym Favoritom (resp. s autom s predným náhonom) prekvapí, je absencia nakláňania sa. Nakoľko je väčšina hmotnosti vzadu, nemal Rapid tendenciu kľaknúť striedavo na ľavý alebo pravý doraz.

Riadenie bolo o dosť ľahšie ako u Favorita, hoci s podobným („tupým") prevodovým pomerom. Hoci má zadný náhon, driftovanie po asfalte vyvovalé stlačením plynu na podlahu si neužijete. Pri slabšej trakcii si však užijete viac ako dosť srandy. Celkovo je šoférovať podobné auto v dnešnej dobe zážitok.

Aj preto boli mnohí majitelia škodoviek s „ motorom na správnej strane" z naftovej „eresy" sklamaní. Nie je to vôbec problém s rýchlosťou ani akcelerácou, ani spotrebou. Jednoducho jej niečo chýba. Ako služobné alebo rodinné auto s výkonovou rezervou, okamžite berieme. Ale skôr ako benzín s manuálom. To je tá správna entuziastická káva.

A keď vás zaujímajú staré škodovky, v galérii pod článkom nájdete ďalšie fotografie.

Autor: DK
Foto: autor, Peter Takáč


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue