ATLAS.SK: Utorok, 28.3.2017
meniny má Soňa

FOTOŠPECIÁL: Zvláštne sovietske terénne a obojživelné autá

12.2.2017 | Revue

Dnes sa pozrieme na niektoré ruské vozidlá určené do terénu a zaujímavé prototypy. Spomenieme aj na netradičný spôsob pohonu pomocou špirál.

ZIS-E134 Model 1

Toto nákladné vozidlo bolo vyvinuté v päťdesiatych rokoch pre ruské ministerstvo obrany. Spolu malo 8 kolies na 4 nápravách. Vážilo 10 ton a bolo schopné odviesť 3 tony nákladu. Maximálna rýchlosť vozidla na spevnenom teréne bola 64 km/h a mimo cesty 35 km/h.

ZIS-E134 Model 1



ZIS-E134 Model 2

Ide o druhú verziu modelu E134. Na rozdiel od prvého nákladného auta má táto zakrytý a spevnený nákladný priestor. Tým sa zlepšili jeho schopnosti jazdy v teréne. Hoci stále vážilo slušných 7,8 tony dokázalo vyvinúť rýchlosť 60 km/h na súši a 6 km/h vo vode.

ZIS-E134 Model 2



ZIL E167

Tento stroj zo šesťdesiatych rokov mal slúžiť ako armádne vozidlo pre jazdu v snehu. Pomocou dvoch 118 koňových motorov umiestnených vzadu, troch náprav a šiestich kolies dokázalo vyvinúť rýchlosť 75 km/h na suchej ceste a približne 9 km/h v snehu. Svetlá výška vozidla bola až 852 mm. Do sériovej výroby sa nikdy nedostalo.

ZIL E167



ZIL 49061 („Blue Bird", modrý vták)

Obojživelné vozidlo ZIL 49061 sa ako jedno z mála podobných áut dostalo aj do sériovej výroby. Má manuálnu prevodovku a nezávislé zavesenie všetkých kolies a 2 vrtule. Dokáže prejsť zákop široký 1,5 metra a preraziť metrovú snehovú bariéru. Maximálna rýchlosť na súši bola 80 km/h, na vode 11 km/h.

Vozidlo využíva hlavne záchranné oddelenie ruského letectva, no v roku 2002 boli dve takéto obojživelníky vyslané na pomoc pri záplavách v Nemecku.

ZIL 49061



ZIL 2906

ZIL 2906 zaujme na prvý pohľad - nemá totiž žiadne kolesá. Na jeho pohon slúžia 2 hliníkové špirály, ktoré umožňujú vozidlu „jazdiť" takmer v ľubovoľnom teréne. Karoséria bola vytvorená zo sklenených vlákien.

ZIL 2906



Prioritne slúžilo na prepravu po močiaroch a v snehu. Rusi používali 2906 aj na vyzdvihnutie kozmonautov, ktorí pristáli v nehostinnom teréne na Sibíri. Jeho maximálna rýchlosť závisela od terénu - na vode to bolo približne 9 km/h, na snehu 11 km/h a v močiaroch 6 km/h.

Ak sa obe skrutky točia rovnakým smerom, vozidlo ide do strany, ak opačne, ide dopredu alebo dozadu. Vozidlo bolo prepravované na ZILe 49061. Pod článkom nájdete video demonštrujúce, ako boli obe vozidlá používané.

Autor: Automix.sk
Zdroj: motorward.com, unusuallocommotion .com, rapidasig.md, thethrottle.thechive.com, carmagblog.co.za, 21region.org, motorstown.com, 


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue