ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

FOTOŠPECIÁL: Autá budúcnosti pohľadom minulosti, časť 1.

21.9.2013 | Revue

Pre niekoľkými dekádami svet trápili iné problémy ako dnes. Zároveň si ľudia predstavovali smerovanie sveta odlišne, ako sme sa ho nakoniec dočkali.

Zostalo nám ale množstvo retrospektívnych pohľadov na budúce dekády z dekád predchádzajúcich. A množstvo z nich je fascinujúcich. Nás budú dnes zaujímať autá, hlavne koncepty, z budúcnosti, ktorá nenastala. Budeme sa venovať hlavne americkým autám z 50. a 60. rokov.

Ford Gyron (1961)

Tento koncept je zrejme bližší všednej realite, ako na prvý pohľad zdá. Ide dvojkolesový elektromobil, ktorý na svoju stabilizáciu využíva gyroskopy. Obsahoval aj malé pomocné kolesá. Odvezie dvoch pasažierov a jeho hlavnou úlohou bolo pútať pozornosť. Výroby sa nemal nikdy dočkať.

Ford Gyron


Ford Nucleon (1958)

Vyše pol storočie dozadu vznikol tento koncept auta, ktoré malo byť poháňané vďaka sile atómov. Zmenšený model nukleárneho auta s malým uránovým reaktorom mal fungovať podobne ako atómové ponorky. Auto bolo inšpiráciou aj pre tvorcov série hier Fallout. Realizácie sa ale nikdy nedočkalo.

 

Ford Nucleon


Firebird I (1953), II (1956), III (1959)

General Motors má na svedomí tieto tri prototypy áut inšpirovaných lietadlami ako množstvo vtedajších vozidiel. Všetky spomínané využívali na pohon turbínu.

Firebird I poháňala benzínová turbína s výkonom 370 konských síl a výfukové plyny mali teplotu 1250 °C. Podľa príbehu auto dosiahlo rýchlosť 160 km/h, no po preradení na druhý rýchlostný stupeň sa vodič pri strate trakcie zľakol a nikto sa odvtedy nedovážil auto šoférovať rýchlejšie.

Firebird I


Ďalší Firebird mal pod „kapotou" rovnako benzínovú turbínu ale s výkonom 200 konských síl. Výfuk bol vyvedený zhora, aby „neupiekol" autá za Firebirdom. Teplota plynov klesla na 1000 °C. Auto využívalo kotúčové brzdy a nezávislé zavesenie všetkých kolies. Malo jazdiť po diaľniciach budúcnosti, kde budú autá navádzané elektrickým vedením pri ceste (v tomto zrejme dizajnéri neboli až tak ďaleko od pravdy). Oproti dvojmiestnej kabíne prvej verzie dokázala táto odviesť štyroch cestujúcich.

Firebird II


Tretí Firebird disponoval turbínou s výkonom 225 koní a malým spaľovacím dvojvalcom s výkonom 10 koní na pohon vybavenia. Obsahoval aj technológie ako tempomat, obdobu ABS a klimatizáciu. Na spomalenie dokázal využiť aj vzduchovú brzdu, akú dnes používa množstvo športových áut. Riadenie vozidla bolo realizované joystickom.

Firebird III


GM Futurliner (1940, 1953. 1956)

Okrem áut zameraných vyslovene na rýchlosť sa po dobových futuristických výstavách objavovalo aj toto zaujímavé vozidlo. Obdoba nákladiaku je vysoká 3,5 metra, široká 2,4 metra a dlhá 10 metrov a reálne jazdí.

GM Futurliner


Váži 13 ton a na jeho pohon slúžil pôvodne štvorvalcový naftový motor, neskôr bol vymenený za šesťvalec. Dosahoval maximálnu rýchlosť 65 km/h. Vyrobených bolo spolu 12 kusov. Jeden z nich sa predal za 4 milióny dolárov a niekoľko ešte stále jazdí po cestách.

Aj v krátkom videu pod článkom nájdete pár zaujímavých áut a nabudúce pokračujeme s ďalšími zaujímavými retrokonceptami.

Autor: Automix.sk
Zdroj: classiccarart.us, squob.com, boldride.com, carstyling.ru, cartype.com, favcars.com, kustorama.com, wallpaperup.com, conhecerparadebater.blogspot.com, kvein-grendrau.tumblr.com


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue