ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

SERIÁL: Športiaky komunizmu - Rumuni a Poliaci, Dacia a FSO

26.1.2013 | Revue

V dnešnej časti nášho seriálu sa pozrieme do Rumunska a Poľska. Ako predstavitelia krajín sa dnes objavia značky Dacia a FSO.

Musíme sa ale priznať, že tak nekonzistentné informácie ako o vozoch Dacia a FSO sme už dlho nezažili a budeme radi, ak nám pomôžete overiť niektoré (miestami aj nereálne znejúce) údaje. Za zmienku tieto vozy ale určite stoja.

Dacia 1310 / 1410 Sport (1980 - 1989)

Tento špeciál vychádzal z Dacie 1300/1400 (licenčne vyrábaného Renaultu 12). Vo verzii šport šlo o jediné kupé v histórií Dacie. Využívalo rovnakú platformu ako známy sedan ale malo len jeden pár dverí a pozmenenú líniu kapoty. Zaujímavosťou je použitie zadného skla identického s predným kvôli zníženiu nákladov.

Dacia 1310 Sport
Na začiatku využívalo auto štandardný motor s objemom 1,3 litra (ale s dvojitým karburátorom a inou vačkou). Kompresný pomer bol 9:1 a výkon 70 konských síl pri 6000 otáčkach. To bolo o 16 konských síl viac ako sedan. Auto vážilo približne o 100 kg menej a dosahovalo maximálnu rýchlosť približne 155 km/h. Na stovku zrýchlilo za 13 sekúnd. Neskôr bol použitý aj motor so zvýšeným objemom 1,4 litra. Vzniklo aj niekoľko vozov s 1,6 litrovým motorom.

Model 1410 Sport dokonca v roku 1984 vyhral Tour d´Europe a v roku 1985 Rally Portugalsko vo svojej kategórii.

Dacia 1410 Sport
Objavili sa aj turbo verzie. Napríklad radikálne upravená pretekárska 1310-S. Tá mala údajne preplňovaný motor s objemom 1,4 litra z dielne Dacia a teoretický výkon až 220 konských síl. Časť ostatných komponentov pochádzala od Renaultu. Špeciál údajne vážil len 600 kg. Maximálna rýchlosť bola vraj až 180 km/h pri použití kratšej päťstupňovej prevodovky a 220 km/h pri použití dlhšej prevodovky.

Dacia 1410 Sport turbo
V roku 1983 vznikla verzia Dacia 1410 Sport Turbo. Auto bolo pôvodne určené na rally, no za pár hodín bolo prerobené na okruhovú verziu. Preplňovaný motor dosahoval údajne výkon 180 konských síl. Mne osobne trochu pripomína Ford Falcon "Interceptor" z filmu Mad Max.

 

Dacia Sport MD 87 (1987)

Tento špeciálny voz mal motor umiestnený v strede. Časť dizajnových prvkov a častí karosérie bola prevzatá z modelu 1300/1400, no väčšina bola vytvorená len pre tento voz. Pôvodne mal klasické predné svetlá no neskôr vyklápacie.

Dacia Sport MD 87
Vozidlo bolo vytvorené týmom IATSA Dacia Sport v rumunskom meste Stefanesti. Jeho výroba trvala len 3 mesiace. Motor bol pôvodný z vozu radu 1300 s miernymi úpravami. Zaujímavosťou je, že tento voz údajne pozostáva z dvoch predných častí vozu Dacia Sport, čím bola dosiahnutá koncepcia motoru v strede.

Nakoľko bol voz vyvinutý veľmi rýchlo, jeho jazdné vlastnosti neboli, nazvime to, dotiahnuté. Šoférovať toto vozidlo bolo údajne náročné a zvládli to len dobrý vodiči. Držanie na ceste nebolo podľa vyjadrenia jazdcov príliš dobré a pri akcelerácii „stúpal tep zároveň s otáčkami". Preto vznikol aj model MD87 EVO2 s pridaným zadným spojlerom a upraveným dizajnom.

Dacia Sport MD 87
Existoval aj model Dacia Coupe MD87. Šlo o voz MD87 upravený na preteky. Podvozok bol pritvrdený, zadný spojler a nasávanie vzduchu zväčšené. Opäť sa úpravy odohrávali v časovom strese. Dokonca takom, že po dokončení sa vozidlo muselo cez noc s vodičom a navigátorom hnať po normálnych cestách aby stihlo ranné preteky.

Dacia Sport MD 87 Coupe
 

FSO Syrena Sport (1957)

Skratka FSO označuje názov poľskej továrne Fabryka Samochodów Osobowych, zároveň názov vtedy len šesťročnej štátnej automobilky. V päťdesiatych rokoch tam vznikol aj prototyp športového auta menom FSO Syrena Sport označovaného aj za najkrajšie poľské auto.

FSO Syrena Sport
Šlo o dvojdverové kupé s karosériou zo sklenených vlákien na oceľovom ráme. Ako motor bol použitý štvortaktný vzduchom chladný dvojvalec typu boxer s hliníkovým blokom. Liatinové hlavy, vložky a piesty pochádzali z motocykla Junak. Prototyp využíval zapaľovanie a karburátor z vozu Panhard Dyna Z. Pri objeme 0,7 (resp. 0,75) litra disponoval 35 konskými silami (niektoré zdroje uvádzajú 25). Vozidlo vážilo len 710 kg.

Poháňané boli predné kolesá a voz využíval štvorstupňovú manuálnu prevodovku zo Syreny 100 a hydraulicky ovládanú spojku. Na kolesách boli 4 bubnové brzdy využívajúce jeden okruh. Predná náprava mala A ramená a hydraulické tlmiče. Zadná náprava zas nezávislé zavesenie kolies s vlečnými ramenami, torznými tyčami a takmer horizontálnymi hydraulickými tlmičmi.

FSO Syrena Sport
Po prezentácii pred verejnosťou zožalo auto enormný úspech a ľudia sa dožadovali sériovej výroby, čo nikdy nebolo v plánoch automobilky. Následne po pokyne komunistickej strany bolo vozidlo umiestnené do garáže a všetok vývoj zastavený. Pri „upratovaní v sedemdesiatych rokoch bolo spolu s ďalšími prototypmi zničené, aby bolo v garáži miesto na ďalšie autá.

Autor: Automix.sk
Zdroj: autoevolution.com, pasjonatprl.wordpress.com, autogen.pl, separation.pl


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue