ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

SERIÁL: Športiaky komunizmu – dvojtaktné kupé z NDR

21.1.2013 | Revue

Dnes pokračujeme v zaujímavých športových (alebo aspoň športovo vyzerajúcich) autách z bývalého východného bloku.

Minule sme sa venovali značke Moskvič, ktorá mala na svedomí skutočne futuristicky vyzerajúce prototypy. Dnes zablúdime do NDR.

AWZ (Trabant, IFA) P 70 Coupé

Skratka AWZ znamená Automobilwerk Zwickau. Toto zaujímavé vozidlo z roku 1958 s karosériou 2+2, motorom vpredu a pohonom predných kolies malo pod kapotou benzínový vodou chladený dvojtaktný dvojvalec s objemom 0,7 litra (známeho z Trabantu).

AWZ P70 kupé


Jeho výkon bol 16 kW (22 k) pri 3500 ot./min a krútiaci moment 53 Nm pri 1900 ot./min. Výkon prenášalo vozidlo na cestu pomocou trojstupňovej manuálnej prevodovky. Vážilo len 875 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 100 km/h.

Kapota, strecha a veko batožinového priestoru boli z plechu a zvyšok karosérie z dnes už dobre známeho duroplastu. Zaujímavosťou bol aj drevený rám karosérie.

AWZ P70 kupé


Vyrobených bolo približne tisíc kusov. Vozidlo bolo označované aj ako Trabant P70 Coupé alebo IFA P70 Coupé.

 

Wartburg 313 S Coupé

Zrejme jedno z najkrajších vozov východného Nemecka, z Eisenachu, vychádzalo z modelu Wartburg 311. Úspech dosiahol tento voz dokonca aj za veľkou mlákou, na autosalóne v New Yorku v roku 1957. Auto malo 2+2 sedadlá no tie zadné boli len núdzové.

Wartburg 313 Sport Coupé


Model 313 pochádzal z Wartburgu 311 s miernymi modifikáciami. Dostal 2 karburátory a zvýšil sa kompresný pomer. Získal tak výkon 50 konských síl a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Rázvor bol zhodný s modelom 311 no kapota bola predĺžená na úkor kabíny.

Wartburg 313 Sport Coupé


Výroba skončila v roku 1960 a vyrobených bolo len 469 kusov (z toho 143 exportovaných). Dnes sa ceny týchto unikátov pohybujú vysoko.

 

Melkus RS1000

Zoberte si dvojtaktný trojvalec z Wartburgu, umiestnite ho uprostred športovej karosérie a máte Melkus RS1000 (vyrábaný od roku 1969 do 1979 v Drážďanoch). Vzniklo 101 kusov.

Vozidlo využívalo klasický rámový podvozok a telo bolo zo sklenených vlákien. Špecialitou boli vyklápacie dvere ako to mal napríklad Mercedes 300SL alebo Delorean.

Melkus RS1000 


Väčšina verzií mala motor s objemom 0,9 litra, vďaka ktorému mal voz maximálnu rýchlosť 175 km/h. Neskoršie modely so zvýšeným objemom 1,2 litra dokázali uháňať rýchlosťou až 210 km/h.

Melkus RS1000 


Pod článkom nájdete video s Melkusom v akcii (s Timom Schrickom za volantom). Ďalšie obrázky nájdete v galérii pod článkom.

Autor: Automix.sk
Zdroj: auta5p.eu, wiki.w311.info, melkus-sportwagen.de


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue