ATLAS.SK: Štvrtok, 25.8.2016
meniny má Ľudovít

SERIÁL: Legendy MHD – pamätáte sa na 706 RTO alias „uhorku“?

25.11.2012 | Revue

Oficiálne meno znie Škoda 706 RTO (Rámový Trambusový Osobný) a ide o autobus, na ktorý sa mnohí z vás určite pamätajú. Pre tých mladšie narodených - prezývku „uhorka" si získal z takého prozaického dôvodu, ako je tvar jeho polosamonosnej karosérie.

Tento elegantný autobus sa vyrábal od roku 1958 do roku 1972. Jeho technickým základom bolo nákladné vozidlo Škoda 706 RT. Za dizajn 706 RTO zodpovedal Otakar Diblík a o jeho úspechu svedčili aj veľmi pozitívne reakcie na výstave v Bruseli. Tam bol vystavený špeciálny kus, ktorý mal dokonca aj televízor. K príjemnému cestovaniu prispievali aj ďalšie presklené časti strechy.

Škoda 706 RTO


Hoci išlo v skutočnosti o autobus z dielne Karosy, vtedy sa vozy označovali podľa výrobcu motora. Model sa licenčne vyrábal dokonca aj v Poľsku, pod označením Jelcz 272 a Jelcz 041 (tam výroba skončila o 5 rokov neskôr ako v Československu). Existovalo niekoľko verzií v závislosti od účelu (MEX, MTZ, CAR a LUX).

Okrem elegantného dizajnu bolo pre autobus typické aj umiestnenie motora - vedľa vodiča, podobne ako u Škody 1203. Tento stroj slúžil hlavne počas rozmachu autobusovej dopravy a prevážal veľké množstvá cestujúcich na novovybudované sídliská.

Maximálna rýchlosť bola v závislosti na modeli - 66 km/h alebo 85 km/h. Takmer 12 litrový naftový motor mal 6 valcov a maximálny výkon 117,6 kW pri 1900 otáčkach (v závislosti od roku výroby). 706 RTO využíval päťstupňovú manuálnu nesynchronizovanú prevodovku a bez medziplynu sa tak vodiči nezaobišli. Za normálnych okolností sa pohýnalo z druhého prevodového stupňa.

Keď som sa prvý a zároveň posledný krát viezol v „uhorke", vtedy som ešte netušil, že to bude zážitok na celý život. V 90. rokoch už boli tieto autobusy relatívne ojedinelé. Naopak, rodičia si na ne spomínajú veľmi dobre, nakoľko dlhé roky kraľovali slovenským cestám.

Najviac mi v pamäti utkvel kryt motora, ktorý sa nachádzal medzi šoférom a spolujazdcom. Burácanie bolo na dnešné pomery silné, no malo svoj unikátny charakter. Pokiaľ sa ozval nežiadaný zvuk, väčšinou bolo riešením pohýbať „kapotou" a všetko bolo razom v poriadku.

Šoférovať takýto autobus veru nebola prechádzka ružovým sadom, minimálne v porovnaní s tými dnešnými. Slimákové riadenie s pneumatickým posilňovačom tvorilo s brzdami spoločný systém. Mohlo sa tak stať, že keď vodič príliš často točil volantom, minul sa vzduch aj na brzdy. Aj na to museli myslieť vodiči 706 RTO. Nasledujúci model ŠĽ 11 mal už opačný systém, ktorý v takejto situácii automaticky autobus zastavil.

Škoda 706 RTO kabriolet


Sedadlá mali pružinami pérované vankúše, niečo na čo si dnes spomenie málokto. Pamätám sa ešte na tie zo Škody 1000 MB. Rýchla jazda po zlých cestách na takýchto sedadlá je celkom iný zážitok, ako u dnešných sedadiel s penovým vnútrom.

Špecialitou bol aj príves určený pre cestujúcich, ktorý sa zapriahol za autobus a zvyšoval tak kapacitu linky. Plánovaná bola aj kĺbová verzia, no k sériovej výrobe nikdy nedošlo. Existoval dokonca aj kabriolet.

Autobus si zahral aj vo filme „Florenc 13,30" (1957), z ktorého vám ponúkame krátku, ale za to veľmi milú skladbu spoza jeho volantu. Nájdete ju, spolu s galériou, pod článkom.

Autor: Automix.sk
Foto: liaz.cz, motorstown.com, wikipedia.org, autobusovenoviny.cz, en.skoda-club.net, ospd.cz


Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Revue