ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

FOTOŠPECIÁL: Škodovky, čo nikdy neboli...

21.10.2012 | Revue

Klasickú „tisícku", „stovku", „stopäťku", „stodvacinu", či Favorit poznáme... Okrem verzií ktoré sa pohybujú po reálnych cestách sa ale uvažovalo aj nad výrobou ďalších typov karosérii, či dokonca zmene poháňanej nápravy.

Po veľkom úspechu článku o Škode 720 (ktorá to pokojne mohla natrieť kapitalistom) sa pozrieme aj na iné zaujímavé vozy, resp. verzie, ktoré nikdy neuzreli svetlo sveta.

A začnime zhurta: takto mala vyzerať Škoda 1000 MB kombi.

 

Tento typ karosérie vskutku nie je najideálnejší pre koncepciu motoru vzadu. Po problémoch s vývojom a mizerným konečným objemom kufra sa od nej nakoniec upustilo.

Aj taký Favorit sa mal vyrábať v ďalších variantoch. Napríklad ako kupé, či sedan. Nakoľko som mal to šťastie a obe vozidlá som videl na vlastné oči, môžeme byť radi, že sa nakoniec nedostali do výroby. Ich kostrbatý a možno nie príliš lákavý dizajn je pravdepodobne výsledkom nereálnych požiadaviek na talianskeho dizajnéra menom Bertone.

 



 



 

 

Pri návrhu kombi bola totiž jedna z podmienok použitie rovnakých kufrových dverí ako pri hatchbacku. Údajne sa najprv Bertone začal smiať, no potom zistil, že to veru súdruzi myslia vážne.

Forman na obrázku nižšie je síce na pohľad úplne normálny, no pod jeho kapotou sa skrýva celohliníkový motor s objemom 1,6 litra a rozvodom OHC. A nie, nejde o známeho 55 kW dinosaura z Felicie. Tam šlo o zastaraný liatinový motor z koncernu VW. Agregát vo Formane pochádzal z dielne Škodovky a mal výkon 73 kW (99 k). Vozidlo s ním dosahovalo rýchlosť až 200 km/h.

 

 



 



Automobilka rozmýšľala aj nad pretvorením Škody 120 na klasickú koncepciu s motorom a prevodovkou vpredu a pohonom zadných kolies.



Táto Škodovka opäť vyzerá relatívne familiárne, no v skutočnosti ide o verziu s motorom vpredu a prevodovkou vzadu. Tzv. transaxle. Prototyp mal hmotnosť 881 kg a motor s objemom 1,4 litra. Dosahoval maximálnu rýchlosť 158 km/h.

 



A hádajte čo je nasledujúci voz?

 



Jeho typové označenie je Škoda 781 a pochádza z roku 1983. Pod kapotou má radový štvorvalec s rozvodom OHV a objemom 1289 ccm. Jeho výkon bol 43 kW (58 k). Mnohým z vás sú už tieto údaje povedomé - ide totiž o Škodovácku víziu Favorita predtým ako do hry vstúpil Bertone.

Zdroj: auta5p.eu
Autor: Automix.sk


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Revue