ATLAS.SK: Streda, 30.7.2014
meniny má Libuša

TOP5 najrýchlejšie sériovo vyrábané autá sveta

15.7.2010 | Revue

Blesková správa spred niekoľkých dní o novom rýchlostnom rekorde zasa raz zamiešala rebríčkom najrýchlejších cestných vozidiel sveta. Staronovým korunným princom je Bugatti Veyron Super Sport. Koho zosadil z trónu?

1.Bugatti Veyron Super Sport (431.072 km/h) - Predstavovať Bugatti Veyron je ako sprevádzať vás vašou obývačkou. Chronicky známe údaje však konštruktéri vyleštili do puncu, na ktorý sa pred niekoľkými dňami prišli pozrieť i chlapci z Guinnessovej knihy rekordov. Dve omračujúco rýchle jazdy a certifikát najrýchlejšieho sériovo vyrábaného automobilu na svete bol opäť doma. K tomu stačila maličkosť: 1.200 koní, kamiónový krútiaci moment naladený na 1.500 Nm a prísľub automobilky vyrobiť ďalších 29 oranžovo-čiernych diablov.

 
2. SSC Ultimate Aero (412.19 km/h) - Celé tri roky sa ultimatívna aerovka držala na špičke rebríčka o najrýchlejšie auto sveta. Omračujúca rýchlosť alebo neschopnosť konkurencie? Maximálna rýchlosť, ktorou len o vlások prekonal francúzskeho (?) kolegu, dáva tušiť preferencie druhej možnosti. Ingrediencie? Americký bombardér nezostáva nič dlžný krajine svojho pôvodu. Osemvalcový „small block" Chevroletu nadopovali na 1.147 k a krútiaci moment 1.113 Nm. Veterný tunel a spriaznený počítač vypľuli teoretickú maximálnu rýchlosť 439 km/h, táto maximálka sa však nepotvrdila, nakoľko Aero uháňalo „iba" 380 km/h. V krajine optimizmu a dlhých prevodov sa však tak rýchlo nevzdali, čoho výsledkom bol rýchlostný rekord uznaný asociáciou Guinnessovej knihy rekordov. Písal sa 13. september 2007.

 
3. Koenigsegg CCR (387.37 km/h) - Švédsko, to nie je iba Ikea a mäsové guľky Köttbullar, ale aj tradiční automobilový výrobcovia. Koenigsegg bol často spojovaný so záchranou Saabu, do automobilovej histórie sa však zapísal omnoho vzrušujúcejším spôsobom. Pred piatimi rokmi prelomil 12 rokov starý rýchlostný rekord, čím bol rýchlosťou 387.37 km/h korunovaný za najrýchlejšie auto sveta. 800-koňového vikinga nakoniec oskalpoval galský kohút. Komercializácia však neutíchala a Švédi sa pýšili ďalšími a ďalšími prvenstvami v rôznych disciplínach. Tak napríklad z 0 na 200 km/h vystrelil za 9.6 s, to bola v roku 2006 najlepšia hodnota v sériovo vyrábaných automobiloch.

 
4. McLaren F1 (386.7 km/h) - V automobilovej histórii by si tento dvanásť rokov neprekonaný klenot nezaslúžil piedestál, ale samotnú mohylu! S maximálnou rýchlosťou 386.7 km/h je doteraz najrýchlejším vozidlom s atmosférickým motorom. Zákazka na pohonnú jednotku bola zadaná BMW, tí ju hneď odfaxovali do divízie Motoršport k Raulovi Roschemu. Nemeckí kúzelníci zo šiestich litrov vydolovali 627 k pri 7.400 ot./min. a krútiaci moment 651 Nm. Kokpit poňal troch pasažierov, vodič sedel uprostred. Prvé vozy sa do predaja dostali v roku 1994, produkčný plán počítal s tromi stovkami vozidiel, nakoniec sa vyrobilo iba 107 kusov. Posledný z nich sa pritom podarilo predať iba prednedávnom. Astronomická cena? Ďalší predmet z radu rekordov.

 
5. Jaguar XJ220 (349.4 km/h) - O túto pozíciu sa britská šelma delí s talianskym žrebcom s menom zakladateľa, Ferrari Enzo. Z nostalgie a úcty k starším však v rebríčku dávame prednosť Jaguaru XJ220. Po prvýkrát si svoju rekordnú premiéru odbil v roku 1992 na okruhu Nardo. Z interného trónu ho po sedemnástich rokoch zosadil až štvordverový sedan s automatickou prevodovkou, Jaguar XFR. Prvé prototypy dostali mohutný dvanásťvalec, pohon všetkých kolies a efektné, nebesám naklonené otváranie dverí. Sériová výroba okresala všetko čo len mohla. Z pôvodného motora zostala iba polovica valcov, ku cti výrobcu slúži, že dvakrát preplňovaná jednotka mala vyšší výkon ako pôvodné motory. Bol to zároveň prvý vidlicový šesťvalec a tiež prvý preplňovaný motor zároveň v histórii automobilky.

 
Autor: Ladislav Holop

Súvisiace články

Galéria

  
VIDEO: TDI oslavuje 25 rokov. Prvýkrát poháňalo Audi 100
VIDEO: Čo sa stane, keď vám zlyhajú brzdyTetraedrit – materiál, ktorý mení teplo na elektrinuKaroséria tohto 3D tlačeného BMW je z húb a trávy