ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Mazda predstaví benzínový motor, ktorý je vlastne diesel

17.1.2017 | Novinky

Dostali sme sa do štádia, že sa možno zmaže rozdiel medzi benzínovým a naftovým motorom, minimálne z jedného hľadiska. Pokúsi sa o to čoskoro Mazda.

Mazda sa ako jeden z menšiny výrobcov nesnaží dosiahnuť nižšie emisie a spotrebu pomocou trendu označovaného ako downsizing (zmenšovanie objemu). Ich aktuálne benzínové motory sú atmosférické a s väčšími objemami ako u konkurenciu. Tento prístup Mazda celkom vtipne nazýva Rightsizing (voľne preložené ako správna veľkosť). Aktuálne motory označované Skyactiv-G využívajú vysoký kompresný pomer (približne 14:1), ktorý sa blíži naftovým motorom.

Výrobca však k benzínovým agregátom vždy pristupoval neštandardne. Pod kapotami ich áut ste mohli nájsť okrem malých šesťvalcov aj wankel motor, ktorý sa žiadnemu inému masovému výrobcovi nepodarilo dotiahnuť do použiteľnej formy. Preto by sme sa nečudovali, keby Mazde ich plán s ďalšou novou technológiou vyšiel.

 
 Ilustračný obrázok - motor Mazda MX-5


Nová generácia rodiny benzínových motorov Skyactiv-G má totiž využívať na zapálenie benzínu tlak, tak ako sa to deje u naftových motorov. Umožniť to má homogénne stlačenie zmesi (HCCI). Tento nápad nie je vôbec nový, no zatiaľ podobný motor do sériovej výroby nikto úspešne nepriniesol. Prototypy mali pred niekoľkými rokmi už Mercedes-Benz (DiesOtto) a General Motors a s technológiou sa pohrávali aj Volkswagen, Hyundai či Honda. Zatiaľ však takýto motor v žiadnom z ich sériových áut nenájdete.

Čo je však pointou „naftového benzínu"? Výsledkom zmeny zapaľovania má byť o 30 % percent nižšia spotreba a údajne aj nižšie emisie. To všetko bez použitia turba. Kompresný pomer takýchto motorov má byť až 18:1, viac ako u niektorých naftových motorov. Dalo by sa tak teoreticky povedať, že samotný motor by dokázal po mechanickej stránke spaľovať aj naftu aj benzín. Problémom by však bolo (okrem iného) vstrekovanie paliva.

Prvým sériovým autom na svete s týmto motorom bude vraj nasledujúca generácia Mazdy3 (v roku 2018), ktorej spotreba sa má pohybovať okolo 3,3 l/100 km. Neskôr by sa mali takétoo motory objaviť aj ďalších modeloch. Okrem toho by sme sa mali dočkať aj elektrickej a plug-in hybridnej verzie Mazda3.

Pod článkom nájdete pre animáciu prototypu 2,2 litrového štvorvalca s HCCI od General Motors z roku 2017. Ten však nevyužíval priame vstrekovanie paliva.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme