ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Vlaky poháňané len vetrom? Holanďanom sa to už podarilo

13.1.2017 | Novinky

Poháňať kompletne všetky elektrické vlaky v krajine len z obnoviteľného zdroja energie znie ako utópia. Holanďanom sa to však podarilo už začiatkom roka.

Vlaková doprava využíva vo väčšine krajín dva hlavné spôsoby pohonu súprav. Jedným sú naftové lokomotívy, kde generátor vyrába elektrickú energiu pre elektromotor a druhým elektrická lokomotíva, ktoré je odkázaná na vedenie a pantograf. Na Slovensku je veľká časť tratí elektrifikovaná čo vedie k preferovaniu elektrických lokomotív (tam kde je to možné).

 
 Ilustračný obrázok - Holandský vlak. Zdroj: ns.nl


Každá krajina je však čo sa týka zdrojov elektrickej energie v inej situácii. Niektoré krajiny dokážu získať všetku energiu len z vodných elektrární (napríklad Bhután), iné sa spoliehajú hlavne na jadrové elektrárne (napríklad Francúzsko) a ďalšie zas vidia nádej vo veternej energii (napríklad Rakúsko). Čo sa však s vetrom poradilo Holanďanom je celkom úctyhodné.

Podľa britského časopisu The Guardian sú od 1. januára 2017 všetky elektrické národné vlaky v Holandsku poháňané čisto pomocou veterných elektrární. Svetové prvenstvo prechodu na veternú energiu malo byť ukončené budúci rok no realizačnej firme Eneco sa to podarilo ešte o rok skôr.

 
Zdroj: TASR/Daniel Veselský
 Ilustračný obrázok - veterné turbíny


Denne prepravia vlaky v Holandsku údajne 600 000 pasažierov na 5500 linkách. Jeden generátor veternej energie dokáže za hodinu vygenerovať energiu pre prejdenie takmer 200 kilometrov. Na pohon všetkých vlakov musia veterné turbíny vyrobiť údajne až 1,2 miliardy kWh elektrickej energie, čo je vraj spotreba elektrickej energie celého Amsterdamu. Vietor je však pre Holandsko vhodným zdrojom energie hlavne vďaka konzistentne veternému pobrežiu a do roku 2020 chce krajina znížiť energetické nároky na pasažiera o ďalších 35 %.

Holandsko však nie je jedinou krajinou s veternými turbínami na pohon vlakov. Podobný projekt existuje aj v Belgicku a Fínsku. Pre Slovensko by však táto technológia zrejme rovnaký prínos ako pre Holandsko nemala, pretože vietor u nás nie je tak konzistentný, ako báva na pobreží mora. Na druhej strane, územie len pár kilometrov od Bratislavy považujú v Rakúsku za vhodné pre „farmu" veterných turbín.

Autor: Daniel Krnáč
Foto: ns.nl, pexels.com
Zdroj: guardian.com


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.