ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

V školiacom stredisku Renault „pitvú“ aj čisto nové autá

10.6.2016 | Novinky

Zavítali sme do školiaceho strediska (nielen) pre zamestnancov automobiliek Renault a Dacia. Možnosť učiť sa pracovať na nových autách tu však máte aj vy.

Pražské školiace stredisko vzniklo v roku 1999 v bývalej budove materskej škôlky. Slúži pre zamestnancov Renault a Dacia zo Slovenskej a Českej Republiky, ako aj pre zamestnancov z Rakúska, Maďarska či niekedy aj z okolia Jadranu a organizujú sa tu aj školenia pre zamestnancov Nissanu. Podľa interného hodnotenia patrí pražské stredisko medzi štyri najlepšie. Školiace stredisko ponúka svoje služby hlavne zamestnancom firiem, ale aj jednotlivcom.

 
 Vchod do školiaceho strediska


Čo vás naučia?

V pražskom centre prebiehajú školenia na pozície mechanik, mechanik špecialista, mechanik diagnostik a tzv. „cotech coordinateur" (najvyššia, kontrolná pozícia mechanika). Tu sa účastníci kurzu učia elektronické systémy, diagnostiku, zážihové a vznetové motory, klimatizáciu a chladenie, pasívnu bezpečnosť, elektronické brzdné systémy, akustiku, podvozky, automatické prevodovky, multimédiá či alternatívne pohony.

Školenia prebiehajú aj v odbore karosár a tzv. „cartech coordinateur" (najvyššia, kontrolná karosárska pozícia). Tu sa účastníci naučia dokumentáciu pre karosára, elektrotechniku pre karosára, pasívnu bezpečnosť pre karosára, klampiarske práce, čalúnenie a kozmetiku, podvozok, lepenia a opravu skiel, špecifická o kabrioletoch, o tesnosti karosérie, o otváracej streche, rovnaní karosérie, opravách bez lakovania či o zvarovaní a opravách kovov aj plastov.

 

 
Karoséria pre školenie klampiarov


Okrem spomínaných dvoch oborov tu prebieha aj školenie lakovníkov.

Základom je elektronické vzdelávanie

Časy, kedy bolo jediným spôsobom prenosu informácie fyzické sedenie v prednáškovej miestnosti je už minulosťou. Na získavanie teoretických informácií dnes stačí počítač s internetom. Školenie tak najprv prebieha pomocou 180 modulárnych e-learning kurzov (teda elektronického vzdelávania). Účastníci absolvujú niekoľko 30 minútových teoretických dištančných školení. Potom príde prax - pozostáva zo 45 modulov prezentačného školenia (podľa zvoleného odboru) a prebieha fyzicky v školiacom stredisku. Trvá 1 až 5 dní.

 
Dielňa školiaceho strediska plná nových áut a motorov


K dispozícii je „učňom" veľká dielňa a pracovné postupy sa učia na čisto nových autách. Niektoré sa tu ocitnú skôr ako v predajniach (ako nám dokazoval v dielni zaparkovaný nový Renault Talisman Grandtour).

Pre zamestnancov Renault a Dacia (prípadne Nissan) platí tieto školenia zamestnávateľ. Problémom však je, že mnohí po (nie lacnom) vyškolení z firmy odídu. Buď si spravia vlastný servis alebo prejdú do iného servisu.

 
Náradie v dielni je pekne usporiadané na stene


Konzultujú opravy

Školiace stredisko slúži aj ako poradný orgán pri opravách. Priemerná neúspešnosť opráv v Európe sa pohybuje údajne na úrovni 3 %, tu je to však len 0,6 %. Autorizovaný servis sa musí napríklad postarať o to, aby si autá po opravách karosérie zachovali rovnakú antikoróznu ochranu ako od výroby. Špecialisti preto pomôžu, keď si automechanik v autorizovanom servise nevie rady. Následne študujú dokumentáciu (napríklad o výrobných chybách).

Kto školí školiteľa?

Kto má záujem stať sa priamo školiteľom, musí navštíviť Renault Academy v Paríži. Tam však získa informácie priamo od vývojárov daných technológií a motorov. Podmienkou je ovládanie cudzieho jazyka.

Vzdelanie poskytnú, ľudí je však málo

Najväčším problémom servisov je momentálne nedostatok ľudí. Stále menej a menej mladých má záujem o podobnú prácu, nie sú motivovaní. Rovnakým problémom však trpí na Slovensku prakticky celý automobilový priemysel, ako to už pravidelne prízvukuje aj Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky. Mladá generácia jednoducho o technické smery stráca záujem. Tým sa ale otvára priestor pre šikovných - kto by mal záujem sa vzdelať v automobilovom obore, má dobrú (nielen platovú) perspektívu.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.