ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

Citroën pracuje na ďalšom revolučnom podvozku. Príde v C4 Picasso

8.6.2016 | Novinky

Francúzska automobilka sa pokúsi opäť zvýšiť pohodlie cestovania. Potenciálnou revolúciou má byť nielen nový tlmič. 

Ak máte prehľad vo svete automobilov, ideálne v historicky dôležitých modeloch, nemohol vám ujsť Citroën DS. Jeho hydropneumatické pruženie spôsobilo v roku 1959 revolúciu v pohodlí cestovania. Prešlo však vyše polstoročie a novodobí zákazníci najnovšiu verziu tohto systému akoby už neodkázali oceniť. Sú síce funkčné a (fantasticky) pohodlné ale aj komplikované a drahé. Aktuálny Citroën C5 je tak posledným autom s klasickým hydropneumatickým pružením.

 
 Citroen C5s najnižšou nastavenou svetlou výškou
Automobilka tak nesie pomyslené bremeno zodpovednosti - opäť spôsobiť revolúciu v pohodlí cestovania. To je však komplexný proces. Fyzika filtrovania cesty je od pasažierov ze približne nasledovná: po prejdení auta cez nerovnosť sa vlna prenáša cez pruženie do karosérie a odtiaľ cez sedadlo na pasažiera. Všetky tieto časti reťazca tak potrebujú úpravu.

Odpoveďou má byť nový systém pruženia v kombinácii s ďalšími zmenami ako penové sedadlá, tuhšia karoséria a zlepšená akustika. Tomu všetkému sa venuje Citroën Advanced Comfort program.

 
Nový typ tlmiča
Prvým krokom je nový typ tlmenia. Klasická pružina je doplnená tlmičom so systémom dvoch hydraulických „vankúšov". Jeden slúži na kompresiu a druhý pre návrat tlmiča do pôvodnej polohy. Vankúše budú pracovať pri prejazde väčších nerovností, keby by sa u normálneho podvozku dotkli dorazov (teda by dosiahli maximálne prepružienie sprevádzané „ranou" do karosérie). Výhodou takéhoto systému bude zrejme jeho jednoduchosť a cena. Nevýhodou zas nemožnosť nastavenia svetlej výšky auta ako u doterajších systémov.

Aby systém fungoval čo najlepšie, potrebuje čo najpevnejšiu karosériu. V tom má pomôcť hybridný proces lepenia dielov karosérie a zvárania, ktorý má viesť k o 20 % vyššej tuhosti karosérie pri rovnakej hmotnosti.

 
Nový typ tlmiča
Poslednou časťou reťazca je sedadlo. Tu sa Citroën inšpiroval posteľami, presnejšie matracmi s pamäťou a sedadlo bude tvoriť niekoľko vrstiev polyuretánovej peny, „viscoelasticu" alebo textúrovanej peny.

Technológia je momentálne testovaná a demonštrovaná na upravenom Citroëne C4 Cactus. Do praxe sa má však dostať už čoskoro. Technológie nemajú byť výsosťou drahých modelov ale objavia sa už od najnižšieho modelu Citroën C1. Prvým autom s novými pohodlie zvyšujúcimi technológiami bude Citroën C4 Picasso po facelifte, údajne už tento september.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.