ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

Peugeot, Citroën, DS: hybridy s 300 koňmi, elektromobily s dojazdom 450 km

31.5.2016 | Novinky

Koncern PSA Group (Peugeot, Citroën a DS) predstavil platformy pre elektrické a plug-in hybridné autá. Začnú sa objavovať od roku 2019 a bude ich 11.

Pred pár rokmi sa v PSA pokúsili využiť naftový hybrid („HYbrid4"), ktorého predné kolesá poháňal naftový motor a zadné zas elektromotor. V tom čase však o takéto vozy nebol veľký záujem a aj dnes je trh pre podobné autá stále malý. Budúci rozmach elektrických a plug-in hybridných áut je však zrejmý. Preto plánuje francúzsky koncern návrat hybridov vo veľkom. A napríklad takému Peugeotu 308 R Hybrid by sme sa teda vôbec nebránili. Dočkáme sa aj novej generácie elektromobilov, všetko začne údajne v roku 2019. Dva roky na to ich má byť spolu už 11: sedem benzínových plug-in hybridov a štyri elektromobily. Ako prvé dostanú nové technológie vozy značky DS, simultánne v Európe aj Číne.

 
 Prierez interiérom nového hybridného modelu


Hybridy budú využívať platformu EMP2 a elektrické autá novú platformu CMP. V roku 2019 majú tieto dve platformy tvoriť základ takmer kompletného portfólia všetkých modelov koncernu.

Plug-in hybridy

Druhá generácia (benzínových) hybridov PSA bude využívať spaľovací motor vpredu kombinovaný s jedným alebo dvoma elektromotormi. Technickou novinkou bude osemstupňová „automatická hybridná prevodovka na prednej náprave". Prvý, predný elektromotor, bude umiestnený medzi prevodovkou a spaľovacím motorom.

 







 

Predbežné údaje o pohonoch


Druhý elektromotor nájdete na zadnej náprave a má slúžiť aj na „pohon štyroch kolies". Jeho maximálny výkon sa má pohybovať na hranici 80 kW / 108 k pričom spoločný výkon najvýkonnejšej hybridnej verzie by mal dosahovať približne 220 kW / 300 k a krútiaci moment viac ako 450 Nm.

 
Schéma plug-in hybridného auta na platforme EMP2


Koncern sľubuje elektrický dojazd 60 km a o 40 % nižšiu spotrebu benzínu v reálnych podmienkach. Najväčšie batérie budú mať maximálnu kapacitu 13 kWh a vážiť 120 kg. Základom nových hybridných áut bude platforma EMP2. Dnes je základom vozov Citroën C4 Picasso a Peugeot 308.

Elektromobily

Pohonné ústrojenstvo pre kompaktné elektromobily je vyvíjané spolu s čínskym partnerom Dongfeng Motor (DFM). Autá budú využívať novo vyvinutú platformu CMP (Common Modular Platform) a batérie s kapacitou 50 kWh a hmotnosťou 300 kg (poznámka autora: dnes je štandardom kapacita 24 až 30 kWh). Batérie budú umiestnené pod prednými a zadnými sedadlami a v stredovom tuneli. Elektromobilu majú umožniť elektrický dojazd približne 450 kilometrov. Za to môže čiastočne aj tepelné čerpadlo, ktoré zabezpečí údajne 50 km navyše.

 

 
Schéma elektrického auta na platforme CMP


Pre nabíjací konektor bude použitý Type 2 („Mennekes"), čo je zrejme predzvesťou konca druhého dnes používaného štandardu ChaDeMo. Nabiť batérie na 80 % má za pomoci rýchlonabíjačky trvať do 30 minút a domáce nabíjanie s použitím 7 kW nabíjačky približne 8 hodín.

O pokračovaní v naftových hybridoch zatiaľ reč nebola. Taký je súčasný trend aj u konkurencie, čo však neplatí o budúdich „mild" hybridoch.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.