ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Mazda MX-5 RF: nová „targa“ s automatom je parádna

24.3.2016 | Novinky

Japonská automobilka predstavila nečakaný model. Je ním Mazda MX-5 RF - kupé s pevnou sklápateľnou „targa" strechou.

Mazda MX-5 je jedno z našich najobľúbenejších áut. Jazdí výborne a okrem toho viete „zhodiť" strechu a užiť si vietor vo vlasoch. S takmer milión predanými kusmi ide o najpredávanejší roadster v histórii. U predchádzajúcej generácie sa okrem plátenej strechy po prvý krát objavil aj automaticky skladací hardtop. Podobné sme preto čakali aj u najnovšej generácie s označením ND. Mazda nás však na autosalóne v New Yorku mierne prekvapila. Našťastie pozitívne.

 
 Mazda MX-5 RF


Skladacej pevnej strechy sme sa dočkali, no v inej podobe. Namiesto klasického kabrioletu je to kupé s takzvanou targa strechou (známou z Porsche 911 Targa). Subjektívne sa nám tento dizajn veľmi páči - so strechou vyzerá ako kupé. Po vizuálnej stránke je novinkou špeciálna trojvrstvová sivá farba.

Proces sklápania je relatívne netradičný. Stredná časť strechy a zadné sklo sa pomocou hydrauliky a servomotorov sklopia pod zadnú konštrukciu. C stĺpiky však zostanú po dokončení procesu na mieste. Celý proces prebieha plne automaticky a strechu môžete „stiahnuť" aj počas jazdy, do rýchlosti 10 km/h.

 
 Mazda MX-5 RF


Nová konštrukcia strechy pridala autu 40 kíl navyše (1090 kg), čo nie je veľa - v princípe polovica hmotnosti spolujazdca. Napriek plechu navyše, ktorý treba niekam po sklopení odložiť, zostal batožinový priestor s objemom 130 litrov zachovaný. So strechou hore aj dole.

MX-5 RF má byť oproti roadsteru o niečo pohodlnejšia. Mazda upravila pruženie, posilňovač riadenia a pre zníženie hluku v kabíne pribudla okolo zadných kolies a na streche ďalšia zvuková izolácia.

 
 Mazda MX-5 RF


Dostupné motorizácie sú rovnaké, ako u roadsteru - dva atmosférické benzínové štvorvalce. Jeden s objemom 1,5 litra, výkonom 96 kW / 131 k a krútiacim momentom 150 Nm a druhý s objemom 2,0 litra, výkonom 118 kW / 160 k a krútiacim momentom 200 Nm. Štandardne sú oba kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Novinkou je voliteľná automatická šesťstupňová prevodovka. Zrýchlenie na stovku zatiaľ nepoznáme, no zrejme nebude oveľa horšie ako u roadsteru, ktorý to s dvojlitrom zvládne za 7,3 sekundy.

 
 Mazda MX-5 RF


Predaj Mazda MX-5 RF by mal začať niekedy koncom leta. U nás si ju budete môcť objednať zrejme koncom roka alebo až ten budúci. Odhadujeme, že v porovnaní s roadsterom bude tak o 2500 eur drahšia. Tento model je dôležitým napríklad pre anglický trh, kde predstavovali predaje verzie s pevnou strechou až 80 %.

Pod článkom nájdete propagačné video s procesom sklápania strechy. Neviem ako vy, ale mna sa táto „targa" páči možno aj viac, ako roadster. Názory?

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme